arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷

خبرنگار "ترور شده" روس زنده است

آرکادی بابچنکو، خبرنگار افشاگر روسیه که پیش از این خبر ترورش منتشر شده بود، زنده است. سرویس مخفی اوکراین اعلام کرد، فردی که قرار بوده به مأموریت از سوی سازمان مخفی روسیه بابچنکو را به قتل برساند، دستگیر شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرنگار سرویس امنیتی اوکراین "اس‌بی‌یو"با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه (۹ خرداد/ ۳۰ مه) خبر داد که آرکادی بابچنکو، خبرنگار روس که تصور می‌رفت به ضرب گلوله به قتل رسیده، زنده است و در سلامت بسر می‌برد.

آرکادی بابچنکو روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در تلویزیون اوکراین شرکت کرد و با ابراز قدردانی از مقامات امنیتی اوکراین، خبر سلامتی خود را اعلام کرد.

واسیلی گریزاک، رئیس سرویس مخفی اوکراین (SBU) در این کنفرانس گفت که این عملیاتی بوده که ماه‌ها پیش تدارک دیده شده بود تا طرح سازمان مخفی روسیه برای قتل این خبرنگار افشا شود.

گریزاک افزود: «ما با یک عملیات ویژه مانع از یک قتل بابچنکو شدیم.» او گفت که فرد مظنون به سازمانده سوءقصد روسیه علیه بابچنکو دستگیر شده و تحت بازجویی است.

به گفته‌ی رئیس سرویس مخفی اوکراین، به فردی که قصد ترور بابچنکو را داشته است، وعده پرداخت ۳۰هزار دلار داده شده بود. به فرد واسط نیز ۱۰هزار دلار پرداخت شده بود.

پیش از این گزارش شده بود که آرکادی بابچنکو، خبرنگار ۴۱ ساله روس و از منتقدان سیاست‌های کرملین، روز سه‌شنبه (۲۹ مه/ ۸ خرداد) در آمبولانس در مسیر رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

سرگئی کنیازوف، رئیس پلیس اوکراین خبر از عملیات حرفه‌ای قاتل داده بود و پلیس اوکراین گزارش کرده بود که همسر بابچنکو جسد "غرقه به خون" این خبرنگار را در برابر در منزل‌اش کشف کرده است. این خبر در صفحه فیسبوک پلیس اوکراین نیز منتشر شده بود.

آرکادی بابچنکو در دهه ۹۰ میلادی، پیش از اینکه خبرنگاری سرشناس شود، به عنوان سرباز در جنگ چچن شرکت داشت. او سپس در دوران فعالیت‌های مطبوعاتی خود مواضع انتقادی تندی را علیه سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اتخاذ کرد.

این خبرنگار روس تجارب خود از مناطق جنگی از جمله چچن را در قالب کتاب‌هایی عرضه کرد. از جمله این آثار "جنگ یک سرباز" است که با انعکاس وسیع بین‌المللی نیز روبه‌رو شد.

بابچنکو از جمله با روزنامه "نووایا گازتا" متعلق به اپوزیسیون روسیه و نیز فرستنده رادیویی لیبرال "پژواک مسکو" همکاری کرده و از جمله به موضوعاتی چون مناقشه در شرق اوکراین و جنگ چچن پرداخته است. او از جمله مسکو را متهم به حمایت نظامی از شورشیان طرفدار روسیه در شرق اوکراین کرده بود. بابچنکو از منتقدان عملیات نظامی روسیه در خاک سوریه است و در این زمینه مقالات افشاگرانه منتشر کرده است.

بابچنکو فوریه ۲۰۱۷ روسیه را به دلیل نگرانی از بازداشت شدن ترک کرد. او گفته بود که خود و خانواده‌اش بارها تهدید شده‌اند. این خبرنگار منتقد ابتدا به جمهوری چک و سپس به اسرائیل رفت و در نهایت در کیف، پایتخت اوکراین، اقامت گزید. طبق گفته همکار او پاشایف، آخرین فعالیت بابچنکو اجرای یک برنامه تلویزیونی در شبکه خصوصی اوکراینی "ای‌تی‌آر" بوده است

منبع: دویچه وله

نظرات بینندگان