arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

اعتراف پنتاگون به کشتار ۵۰۰ غیرنظامی در سال ۲۰۱۷

ائتلاف نظامی تحت امر آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه پنج‌شنبه گذشته گزارش خود را منتشر کرد که طبق آن، بین اوت ۲۰۱۴ و اواخر آوریل ۲۰۱۸ دست‌کم ۸۹۲ غیرنظامی به صورت "غیرعمدی" در نتیجه ۲۹ هزار و ۳۵۸ حمله‌ ائتلاف علیه اهداف داعش کشته شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره اعلام کرد، عملیات‌های ارتش آمریکا به کشته شدن حدود ۵۰۰ غیرنظامی در سال ۲۰۱۷ در افغانستان، عراق، سوریه و یمن منجر شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، در این گزارش آمده است، گزارش‌های معتبری از کشته شدن حدود ۴۹۹ غیرنظامی و مجروح شدن ۱۶۹ تن دیگر در ۲۰۱۷ وجود دارد که در نتیجه عملیات‌های ارتش آمریکا در عراق و سوریه علیه داعش، عملیات‌ها در افغانستان علیه طالبان و داعش و عملیات‌ها در یمن علیه القاعده در شبه‌جزیره عرب و داعش بوده است.

این گزارش که اطلاعاتی از شمار تلفات غیرنظامی در عملیات‌های ضدتروریسم در سال ۲۰۱۷ فراهم می‌کند، همچنین تأکید دارد وزارت دفاع "گزارش مستندی" از تلفات غیرنظامیان در نتیجه عملیات‌های ارتش آمریکا در سومالی یا لیبی در سال گذشته میلادی در دست ندارد.

با این حال گزارش مذکور می‌افزاید، بیش از ۴۵۰ گزارش از تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۷ هنوز در دست بررسی است و این بدین معناست که شمار تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات‌های ارتش آمریکا ممکن است افزایش یابد. این گزارش حملات هوایی آمریکا و نیز عملیات‌های جنگی زمینی را شامل می‌شود.

در جریان اولین سال روی کار آمدن دولت ترامپ، حملات هوایی در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و سومالی افزایش و حملات در لیبی کاهش یافت. بر اساس آمار فرماندهی مرکزی نیروهای هوایی آمریکا، شمار حملات هوایی سال ۲۰۱۷ در افغانستان ۴۳۶۱ و سال ۲۰۱۶ برابر ۱۳۳۷ مورد بوده است و شمار حملات در عراق و سوریه در ۲۰۱۷ برابر ۳۹ هزار و ۵۷۷ مورد بود و سال ۲۰۱۶ برابر ۳۰ هزار و ۷۴۳ مورد گزارش شد. طبق گزارش پنتاگون، آمریکا و متحدانش بیش از ۱۰ هزار حمله علیه داعش در سال ۲۰۱۷ داشتند که این بزرگ‌ترین عملیات‌ هوایی بوده است.

در گزارش پنتاگون که به دستور کنگره انجام شد، آمده است: به‌رغم تلاش‌های نیروهای آمریکایی، تلفات میان غیرنظامیان در عملیات‌های جنگی یک تراژدی با تبعات غیرقابل‌اجتناب است؛ خصوصا زمانی که درگیری‌ها در مناطق شهری و علیه متخاصم‌هایی مثل داعش و القاعده باشد که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و تاکتیک‌های آنها شامل به خطر انداختن جان انسان‌های بی‌گناه است.

ائتلاف نظامی تحت امر آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه پنج‌شنبه گذشته گزارش خود را منتشر کرد که طبق آن، بین اوت ۲۰۱۴ و اواخر آوریل ۲۰۱۸ دست‌کم ۸۹۲ غیرنظامی به صورت "غیرعمدی" در نتیجه ۲۹ هزار و ۳۵۸ حمله‌ ائتلاف علیه اهداف داعش کشته شدند.

گروه‌های ناظر تأکید دارند شمار غیرنظامیان کشته شده در جنگ با داعش بسیار بیشتر از آمارهای منتشر شده از ائتلاف ضدداعش است. در این گزارش آمده است: وزارت دفاع آمریکا اذعان دارد که اختلافاتی میان ارزیابی‌های وزارت دفاع و گزارش‌ سازمان‌های دیگر وجود دارد. این اختلافات حاصل عوامل متعددی از جمله استفاده از انواع متفاوت اطلاعات و متدولوژی‌های مختلف برای ارزیابی‌ این مساله است که آیا تلفات غیرنظامی وجود داشته است یا خیر.

پایگاه "ایروارز" که تلفات غیرنظامیان را از طریق رسانه‌های اجتماعی و سایر اطلاع‌رسانی‌ها پیگیری می‌کند، امسال گزارش داد که ایالات متحده و متحدانش حدود ۶۰۰۰ غیرنظامی را فقط در حملات امسال عراق و سوریه کشته‌اند.

نظرات بینندگان