arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
بلومبرگ:

اردوغان خدمات «اوبر» در ترکیه را به چالش کشید / وعده های حقیقی یا شعارهای انتخاباتی ؟

رجب طیب اردوغان در جدیدترین سخنرانی خود تاکید کرد که با اوبر مبارزه می کند، چرا که معتقد است کشورش به این سامانه تاکسی اینترنتی نیازی ندارد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رجب طیب اردوغان در جدیدترین سخنرانی خود تاکید کرد که با اوبر مبارزه می کند، چرا که معتقد است کشورش به این سامانه تاکسی اینترنتی نیازی ندارد. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از بلومبرگ اردوغان معتقد است اوبر به اقتصاد ترکیه ضربه می زند و بنابراین باید محدود شود. این در حالی است که اوبر از سال 2014 وارد بازار 1.5 میلیارد دلاری تاکسی در ترکیه شده است. 
 درواقع مقر اصلی اوبر در سان فرانسیسکو طی روزهای گذشته به شدت در معرض حملات سازمان تاکسیرانی ترکیه قرار داشت.رانندگان تاکسی های محلی ترکیه معتقدند اوبر به سرویس های آنان لطمه زده و با توجه به پایین تر بودن قیمت های اوبر، تاکسی های محلی دیگر توان رقابت با بازار هدف را ندارند.
در همین راستا نیز رجب طیب اردوغان، در جریان مراسم افطاری ماه رمضان خود روز جمعه در استانبول اعلام کرد که  اوبر در حال صدمه زدن به سازمان تاکسی رانی ترکیه است و در نتیجه دولت اقداماتی را برای مبارزه با این شرکت آغاز خواهد کرد.

وی گفت: "ما سازمان تاکسیرانی خودمان را داریم. آنها می گویند که اروپا هم اوبر را دارد، چرا باید از اروپا الگو بگیریم ؟ما خودمان تصمیم می گیریم. وزارت داخله دستورات لازم را صادر خواهد کرد وپلیس راهنمایی و رانندگی نیز در حل این مشکل به ما کمک کرده و   آنچه لازم است انجام می دهد. "

 
اوبر  بیش از 18 هزار تاکسی  را در استانبول در اختیار دارد. رقمی قابل توجه که نشان می دهد بازار هدف شهر پر تردد استانبول تا چه حد برای اوبر مهم است.اما این بدان معنا نیست که اوبر تا کنون بی قانونی می کرده و یا بدون مجوز رسمی در ترکیه مشغول به کار بوده است. شرکت اوبر تحت یک مجوز رسمی موسوم به " D-2" عمل می کرد. مجوزی که اجازه می داد اوبر قیمت ها را شکسته و بسیار پایین تر از نرخ تاکسی های محلی سرویس ارائه دهد.

رانندگان اوبر برای تمدید مجوز های خود سالانه   3،550 لیر پرداخت می کنند، در حالی که تعداد مجوز های تاکسی های محلی بالاتر است و در نتیحه  حدود 1.68 میلیون لیر (360 هزار دلار) هزینه می کنند. 

رانندگان تاکسی از نظرات رئیس جمهور استقبال کردند. حدود یک سوم از تاکسی داران محلی با تجمع در محله کیسیکلی و اطراف خانه اردوغان از وی برای حمایت از کسب و کارشان کمک خواسته بودند. 

اما همه تاکسی داران ترکیه به عاقبت وعده های اردوغان امید ندارند. برای مثال یک راننده تاکسی محلی  56 ساله معتقد است اوبر همچنان طبق معمول در استانبول عمل می کند.وی در گفتگو با خبرنگار بلومبرگ گفت : "من فکر می کنم این یک وعده انتخاباتی بود.بعید می دام و  فکر نمی کنم اوبر در ترکیه ممنوع شود. 

نظر شما چیست؟آیا اردوغان به وعده های خود عمل می کند یا تنها با گفتن این سخنان سعی داشته رانندگان معترض را آرام کند؟

نظرات بینندگان