تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

جدیدترین یافته‌ها از سیاره کوتوله سرس+ تصاویر

دانشمندان در آستانه کشفی شگفت انگیز درباره امکان وجود حیات در سیاره‌ای کوتوله نزدیک سیاره مشتری هستند.

کاوشگر فضایی داون (Dawn) ناسا به تازگی تصاویری منحصربه فرد از سیاره کوتوله سرس (Ceres) به زمین ارسال کرده است.

در  آینده نزدیک کاوشگر داون به مدار جدید تری منتقل می‌شود که فاصله‌ای کمتر از ۵۰ کیلومتر از سطح سرس دارد.

کارشناسان سرس را بزرگترین شی در کمربند سیارکی می‌دانند و در زمان کشف سیاره کوتوله سرس، پیدا شدن آن شگفتی ساز بود.

جدیدترین تصاویر ارسالی از سوی کاوشگر داون درتاریخ ۱۶ ماه می‌سال جاری میلادی از فاصله حدود ۴۴۰ کیلومتری از سطح سیاره کوتوله گرفته شده است.

در این تصاویر جزئیاتی منحصربه فرد از سرس مشاهده می‌شود.

در پروژه دگرگون کردن مسیر کاوشگر فضایی داون، صد‌ها دانشمند ماه‌ها به برنامه ریزی و شبیه سازی بیش از ۴۵ هزار مسیر پرداخته اند تا بهترین زمان و مسیر را انتخاب و خطر سقوط یا اتفاق‌های غیر مترقبه را کاهش دهند.

کارشناسان اعتقاد دارند پس از قرار گرفتن درمسیر نهایی، داون می‌تواند تصاویری با کیفیت بالا از جزئیات موجود برسطح سیاره کوتوله دراختیارآن‌ها قراردهد.

کاوشگر داون همچنین قادر به جمع آوری اشعه گاما و پرتو طیف نوترون از اتمسفر سیاره کوتوله سرس است که به دانشمندان کمک می‌کند تا به بررسی دگرگونی‌های موجود در ساختار شیمیایی لایه‌های جوی سرس بپردازند.

سرس در سال ۱۸۰۱ میلادی کشف شده و نزدیک‌ترین سیاره کوتوله به خورشید است و در کمربند سیارکی بین سیاره‌های مریخ و مشتری قراردارد و بنا به گفته دانشمندان تنها سیاره کوتوله در منظومه شمسی است.

کاوشگر داون پس از خروج از مدار سیارک وستا درسال ۲۰۱۲ مسیر خود را به سوی سیاره کوتوله سرس دگرگون کرد.

این کاوشگر درسال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شد و ماموریت آن کاوش درباره دو سیارک وستا و سرس بود.

کارشناسان اعتقاد دارند نزدیک شدن هرچه بیشتر کاوشگر داون به سیاره کوتوله سرس امکان مشاهده جزئیاتی بیشتر بر روی آن را در اختیار دانشمندان می‌دهد، یکی از مواردی که دانشمندان بر روی سطح این سیاره کوتوله به دنبال آن هستند امکان وجود حیات و آب است.

سراسر سطح این سیاره پوشیدن از سنگ است و امکان دارد قطعه‌هایی از یخ در زیر لایه‌های سنگی آن وجود داشته باشد؛ ازجمله مواد شیمیایی بر سطح این سیاره کوتوله را می‌توان کربنات سدیم و نمک‌های اسید کربنیک  نام برد.

همچنین بر روی این سیاره کوتوله کوهی بلند به ارتفاع ۴ و عرض ۱۷ کیلومتر به نام (Ahuna Mons) وجود دارد که دانشمندان درنظر دارند به پژوهش درباره اجزای آن بپردازند.

دانشمندان بر روی بخش‌هایی از دهانه کوه و بخش‌های پایینی آن، قطعه‌های یخ را شناسایی کرده اند و امیدوار هستند که در آینده بتوانند به شواهدی مبنی بر وجود حیات حتی در ابعاد میکروسکوپی بر سطح آن دست یابند.

منبع: Dailymail