arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

شبکه الجزیره: هک خبرگزاری قطر با همکاری امارات و سعودی انجام شد

شبکه الجزیره قطر یکشنبه شب در ویژه برنامه‌ای فاش کرد که هک خبرگزاری رسمی قطر (قنا) در سال گذشته با برنامه ریزی امارات و توسط سعودی‌ها صورت گرفت. عربستان، امارات، بحرین و مصر ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرز‌های دریایی، هوایی و زمینی با قطر را هم بستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه الجزیره قطر یکشنبه شب در ویژه برنامه‌ای فاش کرد که هک خبرگزاری رسمی قطر (قنا) در سال گذشته با برنامه ریزی امارات و توسط سعودی‌ها صورت گرفت.

عربستان، امارات، بحرین و مصر ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرز‌های دریایی، هوایی و زمینی با قطر را هم بستند.
بهانه این کشور‌ها، سخنان تمیم بن حمد ال ثانی امیر قطر در حمایت از گروه‌های مقاومت، جنبش حزب الله و جمهوری اسلامی ایران بود. آن‌ها می‌گویند که این سخنان از سوی خبرگزاری رسمی قطر منتشر شده است.
قطر با تکذیب سخنان منسوب به امیر این کشور، می‌گوید که کشور‌های تحریم کننده سایت خبرگزاری رسمی این کشور را هک کرده و سخنانی را به نقل از وی در آن منتشر کردند.
به گزارش ایرنا در مستند الجزیره که با عنوان 'ما خفی اعظم' از تلویزیون الجزیره پخش شد، باافراد مختلفی در خصوص هک شدن سایت خبرگزاری رسمی قطر گفت: وگو شد.
'یوسف المالکی' مدیرعامل خبرگزاری قنا در این خصوص گفت:؛ پس از هک شدن سایت با همکارانم در خبرگزاری‌های عربستان و امارات در مورد هک شدن خبرگزاری تماس گرفتم، اما آن‌ها پاسخ مرا ندادند.
وی افزود: تنها خبرگزاری بحرین خبر منسوب به امیر قطر را منتشر نکرد به همین دلیل مدیر آن بهای این اقدام را پرداخت و برکنار شد.
'خالد المطوع'، مدیر فنی این خبرگزاری هم گفت که از همکارانم در کشور‌های عربی سوال کردم چرا اخبار مربوط به امیر قطر را استفاده می‌کنید در حالی که می‌دانید که خبرگزاری دولتی قطر توسط افراد ناشناس هک شده است، اما آن‌ها پاسخ من را نداند.
تحقیقات به عمل آمده از سوی الجزیره نشان می‌دهد: یک شرکت جعلی در جمهوری آذربایجان که معلوم شد امارات متحده عربی پشت آن قرار دارد در سال ۲۰۱۶ میلادی با سه شرکت اطلاع رسانی در ترکیه تماس می‌گیرد و درخواست‌هایی درباره باگ‌های (حفره های) فنی و میزان آسیب پذیری در سایت خبرگزاری رسمی قطر مطرح می‌کند.
این تحقیقات همچنین فاش کرد که ملک سلمان پادشاه عربستان در حالی در اجلاس ماه می‌که با حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ریاض برگزار شد از امیر قطر پذیرایی کرد که همزان در خفا علیه این کشور دسیسه می‌کرد و بعضی از شرکت کنندگان در این اجلاس هم از آن خبر داشتند.
سروان 'عثمان سالم محمود' معاون مرکز امنیت الکترونیکی در وزارت کشور قطر در این زمینه به الجزیره گفت:: بعد از آنکه به خبرگزاری رسیدیم معلوم شد که حمله کنندگان امکانات بسیار زیادی دارند و این اقدام کار یک نفر نیست.
وی گفت:: هک کنندگان ساعت ۱۱ شب زمانی که تقریبا همه کارکنان خبرگزاری این سازمان راترک کرده بودند وارد سایت شده و ۴۵ دقیقه بعد اقدام به انتشار خبر غیر واقعی و جعلی از امیر قطر کردند.
محمود اظهار داشت: شمار زیادی از کاربران گویی می‌دانستند که قرار است یک خبر مهم منتشر شود به همین دلیل در فاصله کمی از انتشار، امارات وظیفه انتشار وسیع این خبر را بعهده گرفت و سپس میزان مراجعه کاذب به سایت به حدی رسید که فعالیت آن به یک باره متوقف شد و به اصطلاح سایت خوابید.
وی تاکید کرد: بررسی‌های به عمل آمده نشان داد انجام هک از یک وزارت خانه حاکمیتی در عربستان هدایت می‌شد. البته تیم نفوذ توانسته بود اواخر آوریل ۲۰۱۷ کنترل خبرگزاری را به دست بگیرد، اما اجرای نقشه در شب ۲۳ ماه 'می' عملی شد.
'علی بن فطیس المری' دادستان قطر هم به شبکه الجزیره گفت:: هک شدن سایت خبرگزاری رسمی یک کار هدایت شده بود، از سوی چند کشور حمایت می‌شد و ما دلایل کافی برای محکومیت آن‌ها را در اختیار داریم.
به گفته دادستان قطر این کار میلیارد‌ها دلار خسارت به افراد و نهاد‌ها وارد کرده است و دوحه این موضوع را برای جبران خسارات‌های آن‌ها دنبال خواهد کرد.
وی با بیان اینکه هر کس باعث ایجاد این خسارت شده است باید نسبت به جبران آن اقدام کند، اعلام کرد که دوحه در این خصوص اقداماتی را علیه دولت‌های تحریم کننده با هدف جبران خسارات وارده به عمل آورده است.
شبکه الجزیره اسفند ماه گذشته بخش اول مستند جنجالی ' ما خفی اعظم' را با عنوان «قطر ۹۶» پخش کرد که به دخالت عربستان، امارات، بحرین و مصر در کودتای نافرجام سال ۱۹۹۶ در قطر اشاره داشت، پخش کرد..
این برنامه اسنادی پخش کرد که بر اساس آن دستگاه امنیتی عربستان و شخص سلمان بن عبدالعزیز پادشاه کنونی به همراه سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر دفاع وقت سعودی در تلاش ناکام برای انجام کودتا در قطر دخالت داشته اند.
قسمت دوم مستند ما خفی اعظم در شرایطی یکشنبه شب پخش شد که با وجود گذشت یک سال، تنش میان قطر از یک سو و عربستان، امارات، بحرین و مصر از سوی دیگر همچنان ادامه دارد و هیچیک از طرفین از مواضع خود کوتاه نیامده اند.
در جدیدترین تحول روزنامه فرانسوی لوموند خبر داد که عربستان در نامه‌ای به رییس جمهوری فرانسه اعلام کرده است که چنانچه قطر سامانه دفاع موشکی اس – ۴۰۰ از روسیه خریداری کند، به این کشور حمله نظامی خواهد کرد.
این موضوع تاکنون با واکنش رسمی هیچ یک از کشور‌های فرانسه، عربستان و قطر مواجه نشده اطت.
روسیه در واکنش به این خبر، اعلام کرد که همکار‌های نظامی مسکو – دوحه ارتباطی با عربستان ندارد و تهدید ریاض نمی‌تواند مانع از فروش این سامانه به قطر شود.
گزارش موسسات اقتصادی بین المللی نشان می‌دهد در آستانه یک ساله شدن بحران میان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، قطر موفق شده است به خوبی از بحران عبور کند.
موسسه ' کپیتال اکونومیکس' در گزارش خود از این بحران آورده است: آخرین آمار‌ها از اقتصاد قطر نشان می‌دهد شوک‌های اقتصادی بحران سیاسی بین قطر با عربستان رو به پایان هستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان