arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

پمپئو: چین شمار دقیق قربانیان میدان تیان‌آنمن را اعلام کند

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به کشته‌شدگان تظاهرات اعتراضی میدان تیان‌آنمن در پکن، گفت: به همراه کشورهای دیگر در جامعه جهانی از دولت چین می‎خواهیم نام همه کسانی را که کشته، بازداشت و یا ناپدید شده‌اند، اعلام کند.سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که وزیر خارجه آمریکا صلاحیت طرح چنین درخواستی از پکن ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در سالگرد سرکوب تظاهرات اعتراضی میدان تیان‌آنمن در پکن، دولت آمریکا از چین خواسته است که تعداد دقیق قربانیان این تظاهرات را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته است که چین باید تعداد کشته‌شدگان، بازداشت‌شدگان و ناپدیدشدگان تظاهرات طرفداران دمکراسی ۴ ژوئن ۱۹۸۹ پکن را اعلام کند.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، اظهارات پامپئو با واکنش شدید چین روبه‌رو شده است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به از دست رفتن تراژیک جان انسان‌های بی‌گناه، گفت: به همراه کشورهای دیگر در جامعه جهانی از دولت چین می‎خواهیم نام همه کسانی را که کشته، بازداشت و یا ناپدید شده‌اند، اعلام کند.

در پاسخ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که وزیر خارجه آمریکا صلاحیت طرح چنین درخواستی از پکن ندارد.

این سخنگو، اظهارات پامپئو را "خود شیرینی بی‌معنی" خواند که به گفته او "خواست غرب برای دخالت در پیشرفت سیاسی چین" است.

در روز ۴ ژوئن سال ۱۹۸۹، دولت چین سربازان و تانک‌ها را برای سرکوب اعتراض‌های آزادی‌خواهانه به میدان مشهور پکن فرستاد و این اعتراض‌ها پس از کشته و زخمی شدن شمار زیادی پایان یافت.

دانش‌آموزان، دانشجویان و کارگران، در میان معترضانی بودند که در برای رسیدن به آزادی بیشتر، دموکراسی و پایان دادن به دیکتاتوری، در میدان تیان‌آنمن تظاهرات کرده بودند. برخی از تظاهرکنندگان به میزان تورم، حقوق پایین و وضعیت مسکن اعتراض داشتند.

رسانه‌های رسمی چین از این تظاهرات و بانیان آن به شدت انتقاد کردند و سرانجام تانک‌های ارتش چین، وارد پکن شدند و سربازان ارتش هم از نواحی مختلف به سوی مرکز شهر رفتند و معترضان را به شدت سرکوب کردند.

دولت چین در آن زمان گفت نزدیک به ۲۰۰ تن شامل معترضان و نیروهای امنیتی کشته شدند اما بر اساس اسناد طبقه‌بندی شده در بریتانیا، که سال گذشته منتشر شد، شمار کشته‌شدگان تظاهرات میدان تیان‌آنمن، بیش از ۱۰ هزار تن بوده است.

نظرات بینندگان