arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

اعزام جنجالی ناو جنگی آمریکا به تنگه تایوان/ آیا نبردی در شرق دور رخ می دهد؟

ورود این ناو جنگی آمریکایی به سواحل تایوان می تواند نشانه تازه ای از حمایت دونالد ترامپ باشد؛ آن هم در شرایطی که چین اخیرا مانورهای نظامی متعددی را در اطراف تایوان برگزار کرده است. چین مدعی است که تایوان بخشی از خاک این کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مقام‌های آمریکایی بر این باورند که واشنگتن در حال ارزیابی اعزام یک فروند ناو جنگی به سوی تنگه تایوان است.

به نقل از رویترز، مقام های آمریکایی اعلام می گویند، ایالات متحده در حال بررسی فرستادن یک فروند ناو جنگی به تنگه تایوان است، اقدامی که می تواند با واکنش منفی و شدید چین روبرو شود.

این در شرایطی است که روابط چین و آمریکا تحت فشار ناشی از مناقشات تجاری و بحران هسته ای کره شمالی قرار دارد.

ورود این ناو جنگی آمریکایی به سواحل تایوان می تواند نشانه تازه ای از حمایت دونالد ترامپ باشد؛ آن هم در شرایطی که چین اخیرا مانورهای نظامی متعددی را در اطراف تایوان برگزار کرده است. چین مدعی است که تایوان بخشی از خاک این کشور است.

مقام های آمریکایی به رویترز گفته اند که واشنگتن پیش از این طرح های مربوط به اعزام یک فروند ناو هواپیمابر به تنگه تایوان را مورد بررسی قرار دادند ولی در نهایت تصمیم گرفتند تا این طرح ها را دنبال نکنند، شاید به خاطر نگرانی های مریوط به خشم چین بود.

آخرین باری که یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرده است مربوط به سال 2007 میلادی و در زمان دولت جورج دبلیو بوش است.

پنتاگون حاضر به توضیح درباره هرگونه عملیات احتمالی ناوهای جنگی آمریکایی در نزدیکی تایوان نشده است و هنوز معلوم نیست که آیا ناوهای جنگی آمریکا در آینده نزدیک از تنگه تایوان عبور خواهند کرد یا نه.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که مدت کوتاهی پس از به قدرت رسیدن با برقراری گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور تایوان عملا پروتکل های سیاسی واشنگتن و پکن را نقض کرده است، طی ماه های اخیر اظهارات تحریک آمیز درباره تایوان را کاهش داده تا بتواند حمایت چین را برای حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی جلب کند.

آمریکا و چین در عین حال به دنبال راهکارهایی برای حل و فصل اختلافات تجاری هستند. ترامپ هشدار داده است که تعرفه 150 میلیارد دلاری علیه واردات کالا و خدمات از چین وضع خواهد کرد.

چین پیش از این با انجام مانورهای نظامی به نوعی به تایوان هشدار داده است. در شرایطی که قبلا قرار بود واشنگتن با اعزام مقام های ارشد سیاسی خود در مراسم جشن ویژه ای، موسسه آمریکایی در تایوان را افتتاح کند ولی به نظر می رسد با توجه به همزمان شدن این مراسم با نشست 12 ژوئن 22 خردادماه ترامپ و رهبر کره شمالی، فعلا برگزاری این مراسم به ماه سپتامبر موکول شود.

موسسه آمریکایی در تایوان به عنوان سفارت ایالات متحده در این کشور شناسایی می شود. واشنگتن روابط رسمی سیاسی با تایوان ندارد.

ترامپ از زمان به قدرت رسیدن تاکنون با فروش 1.4 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به تایوان موافقت کرده است. این اقدام ترامپ با مخالفت شدید چین روبرو شده است. جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز از حامیان جدی برقراری روابط سیاسی بین واشنگتن و تایوان به شمار می رود.

به اعتقاد تحلیلگران نظامی توازن قدرت بین تایوان و چین طی سال های اخیر به نفع پکن تغییر کرده است.این در شرایطی است که وزارت خارجه چین نسبت به تصمیم واشنگتن برای اعزام ناو جنگی به تنگه تایوان واکنش نشان داده است.

"هوا چون یینگ" سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: ایالات متحده باید مساله تایوان را به طور مناسبی مدیریت کند.

نظرات بینندگان