arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

آلودگی های رادیو اکتیوی «فاجعه چرنوبیل» پس از 3 دهه ادامه دارد / خطرات جدی برای سلامت کودکان منطقه

فاجعه چرنوبیل 30 سال پیش رخ داد، اما تبعات آن همچنان ادامه دارد.یکی از منفی ترین تبعات این  فاجعه را می توان پخش شدن مواد رادیو اکتیو در فضا دانست. موضوعی که هنوز هم بسیاری را آزار می دهد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فاجعه چرنوبیل 30 سال پیش رخ داد، اما تبعات آن همچنان ادامه دارد.یکی از منفی ترین تبعات این  فاجعه را می توان پخش شدن مواد رادیو اکتیو در فضا دانست. موضوعی که هنوز هم بسیاری را آزار می دهد. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب با گذشت 3 دهه از ماجرای فاجعه چرنوبیل هنوز هم جانداران منطقه تحت تاثیر تشعشات رادیو اکتیو هستند و شیر گاو ها به این ماده آلوده است.

 پس از  آن که یک رآکتور اتمی در نیروگاه هسته ای چرنوبیل، مواد منفجره  آغشته به  مواد رادیواکتیو را پخش کرد بسیاری از اهالی منطقه  آزار دیدند.اما کمتر فردی تصورش را هم می کرد ابعاد این فاجعه تا کنون ادامه دار شود. 

گروهی از پژوهشگران  در مجله «Environmental International» گزارش دادند که شیرهایی که  از دهکده های 150 کیلومتری،این حادثه توزیع می شوند  پنج برابر بیشتر از حد عادی حاوی رادیو اکتیو هستند. این  دانشمندان معتقدند در صورت عدم مداخله دولت اوکراین  سطح رادیو اکتیو تا حداقل سال 2040 در سطحی نگران کننده باقی مانده و به سطح ایمن نمی رسد.

بر اساس نتایج یک مطالعه بیش از 30 سال پس از فاجعه چرنوبیل، مردم هنوز هم به طور منظم در معرض سزیم رادیواکتیوهستند به خصوص در هنگام مصرف غذاهای محلی از جمله شیر.محققان ضمن آزمایش شیر مزارع و خانه ها در منطقه "Rivne" اوکراین کشف کردند شیر این منطقه حاوی سطوح بالای مواد هسته ای رادیواکتیو سزیم( 137 ایزوتوپ) است. 

نویسندگان مطالعه گزارش دادند که "حد ایمن" برای سزیم رادیواکتیو در اوکراین( 1.6) بیکل در هر مکعب اینچ برای بزرگسالان و (0.7) بکرول در هر مکعب اینچ برای کودکان است. اما، برخی از نمونه ها تا (8.2) بکرول در هر مکعب اینچ بود. این بیش از 12 برابر حد امن برای کودکان است.

یکی از پژوهشگران ارشد این طرح گفت: "بسیاری از مردم در منطقه مورد مطالعه ما گاوها را برای شیرشان خریداری کرده اند و متاسفانه کودکان مصرف کنندگان اصلی این شیر هستند.بنابراین ساکنین این روستاها به طور دائم  در معرض رادیواکتیو قرار دارند که خطری بزرگ برای سلامتی  هر سیستم بدنی و به خصوص کودکان است. "

این مقاله تاکید می کند نظارت دولت بر این فاجعه باید در سطح بالا انجام شود. بدون اقدامات کافی دولتی این رویداد می تواند به یک بحران بلندمدت و کهنه تبدیل شود.

مترجم:رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان