arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۴۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۰

زیباكلام: فكر نمی كنم 10 تا 20 درصد بیشتر در انتخابات شركت كنند

همشهری ماه در تازه‌ترین شماره خود مناظره‌ای را بین صادق زیباكلام استاد دانشگاه تهران و حمیدرضا ترقی معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی برگزار كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری ماه در تازه‌ترین شماره خود مناظره‌ای را بین صادق زیباكلام استاد دانشگاه تهران و حمیدرضا ترقی معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی برگزار كرده است. 

به گزارش انتخاب، در این مناظره دو طرف به گمانه زنی و ترسیم فضای پیش رو در انتخابات مجلس نهم پرداخته اند. بخش‌های از این مناظره را در ادامه بخوانید: 

زیباكلام: در شهرستان‌ها و مناطق دوردست وضعیت انتخابات قدری فرق می كند در این حوزه ها رقابت‌های محلی و قبیلگی بیشتر تاثیر گذار است تا فضای كلی كشور . بنابراین احتمالا در این حوزه‌ها مشاركت 60 تا 80 درصدی خواهد بود ولی در شهرستان‌ها و مراكز بزرگ فكر نمی كنم 10 تا 20 درصد بیشتر در انتخابات شركت كنند. در حالی كه فضا در سال 86 اینقدر دوقطبی نشده بود. با اصلاح‌طلبان و نیروهای چپ برخورد نشده بود و به عنوان یك جریان سیاسی وجود داشتند و در انتخابات هم كم و بیش شركت كردند، اما در شرایط فعلی كه در این دوسال هربلایی سر اصلاح‌طلبان آورده شده است، چگونه می توان انتظار داشت كه آنها بگویند می خواهند در انتخابات شركت كنند . به فرض كه رهبرانشان نیز بگویند بعید می دانم مردم بخواهند در انتخابات شركت كنند. 

ترقی: ما چنین تصوری نداریم . عناصر تندرو و ساختارشكن و قانون گریز حذف شده‌اند ولی آنهایی كه تابع قانون بودند ، اعتراضاتشان در چارچوب قانون صورت گرفته است. 

زیباكلام: نظام ما مكانیسمی به نام نظارت استصوابی ایجاد كرده است. از این طریق تمام كسانی را كه حاكمیت با دیدگاه آنها مخالف است رد صلاحیت می كند. بارها شده افرادی در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده و بعد خواستار این شده اند كه حتی اگر آبرویشان می رود شورای نگهبان به مردم بگوید كه چرا رد صلاحیت شده اند. شورای نگهبان تنها پاسخ داده است چون نمی خواهیم آبروی شما را ببریم دلیل رد صلاحیت را نمی گوییم. اتفاقا من اگر جای مسئولان بودم در اسفند 86 كلاهم را قاضی می كردم ، گول تبلیغاتی را كه برای خودم راه انداخته‌ام را نمی خوردم و می گفتم چرا در تهران كه 6-7 میلیون نفر می توانند رای بدهند، تنها كمی بیش از یك میلیون رای داده‌اند. این داستان در تبریز ،كرمان و مشهد هم هست. ما نخواسته‌ایم اینها را ببینیم. 

ترقی: جناب آقای زیباكلام همیشه همین عینك را دارند . واقعا شناخت جامعه نیازمند یك مقدار خارج شدن از ذهنیت مطلقی است كه امثال آقای زیباكلام دارند. این چیزهایی كه ایشان می گوید با واقعیات جامعه فاصله دارد، تا وقتی ایشان این ذهنیت را داشته باشند، همیشه برداشتشان از جامعه همین است. باید بپذیریم قشری از آحاد جامعه بی تفاوت هستند و به فكر سرنوشتشان نیستند. روز قدس جمعیت در خیابان‌ها بود. در اتوبوس نشسته بودم. نفر بغلی به من می گفت مردم برای چه به خیابان‌ها آمده‌اند؟ اصلا خبر نداشت ماجرا ازچه قرار است. این فرد اصلا اهمیتی برایش ندارد كه در انتخابات شركت كند . نمی توانیم او را نخبه بدانیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
0
3
صلوات بلند ختم کنید
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
2
0
عجب؟؟؟
ترقی: این فرد اصلا اهمیتی برایش ندارد كه در انتخابات شركت كند . نمی توانیم او را نخبه بدانیم.
فقط تو نخبه ای!!! نخبه!!!!
کاوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
1
0
آخه دروغ گفتن هم حدی داره اگر آقای ترقی با اتوبوس به راهپیمایی روز قدس رفته من هم با جت به استادیوم آزادی رفتم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
1
0
آقای ترقی اتوبوس سوار میشوند ؟؟؟ اتوبوس عمومی ؟؟؟
راستی شما روز قدس به جای راه پیمایی تو اتوبوس بودید ؟
آن هم اتوبوسی که از کنار خیل جمعیت راه پیمایان روز قدس عبور میکرد ؟؟؟؟
شاید بغل دستی شما هم مثل شما برای راه پیمایی روز قدس سوار اتوبوس شده بود !!! شاید این شما هستید که از دیگران خبر ندارید !!!!
یاسر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
1
0
شما توی اتوبوس نشسته بودید و اون یارو هم اومد مستقیم از تو پرسید که چرا به قول شما جمعیت میلیونی امده اند خیابان.اصلا روز قدس در کدام خیابان اتوبوسها به مردم عادی سرویس می دهند که یارو سوار شده باشه.فقط به مردم تظاهر کننده سرویس می دهد آقای ترقی.باور نداری از اتوبوسرانی بپرس
ناشناس
|
CANADA
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
1
0
به جواب این دو نفر دقت کنید می‌بینید که کدوم یکی‌ داره با منطق و دلیل حرف می‌زنه و اون یکی‌ دنبال مارک زدن!!واقعا ایران نیازمند انسانهای منطقیست.درود بر زیبا کلم
نظرات بینندگان