arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
واکنش‌ افکار عمومی به خبر تجاوز جدید

همه چیز درباره ماجرای تجاوز به ۴۱ دختر در ایرانشهر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با وجود این که هنوز دو پرونده آزار و اذیت جنسی و تجاوز در مدرسه‌ای در تهران و درشهر خمینی شهر داغ است، ادعای عجیب و تکان دهنده دیگری درباره تجاوز در یکی از شهر‌های استان سیستان و بلوپستان منتشر شده است.
 
انتشار گسترده ویدیویی از سخنرانی مولانا محمد طیب ملازهی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر بار دیگر افکار عمومی ایران را تکان داد. مولوی ملازهی در این سخنرانی پرده از یک جنایت شوم و عجیب در ایرانشهر برداشت به ادعای او تعدادی زیادی از دختران این شهر توسط یک باند ربوده شده و مورد تجاوز قرار گرفتند.

این ویدئو ظاهرا مربوط به سخنرانی امام جمعه مسجد جامع نور ایرانشهر در روز عید فطر است. مولوی ملازهی می‌گوید به ۴۱ زن در ایرانشهر تجاوز شده است. به گفته ملازهی فقط سه دختر شکایت کرده اند. او که در حضور فرماندار سخن می‌گوید خواستار برخورد جدی با عاملان این حادثه است.

براساس سخنان امام جمعه ایرانشهر این "جنایت" توسط یک باند چند نفره صورت گرفته که یکی از عاملان آن بازداشت شده اند. بخشی از سخنان مولوی ملازهی کنایه آمیز است. او به نوعی به با نفوذ بودن عاملان این اتفاق اشاره می‌کند. او می‌گوید: «صف اول نشسته‌ای و خبر نداری پسرت چه کاری می‌کند؟!»

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر در بخشی از سخنان خود می‌گوید که با یکی از عومل فراری تلفنی تماس گرفته و به او گفته است " خود را سریعتر معرفی کن در غیر اینصورت قله قاف هم بروی ما تو را گیر می‌آوریم. "

به گفته مولوی ملازهی تعدادی زیادی از کسانی که به آن‌ها "تجاوز" شده است حاضر نشده اند به دادگاه بروند و شکایت کنند.

او شیوه ربایش یکی از دختران را اینگونه تشریح کرد که عاملان جنایت با یک خودرو آن دختر را هنگام بازگشت از سر کار در کوچه به زور می‌ربایند. آن دختر تا غروب در چنگال عاملان جنایت بوده است و سپس او را باز می‌گردانند. او گفت: "پدراین دختر پیش من آمد و زار زار گریه می‌کرد و می‌گفت که کاش زمین دهن باز می‌کرد و من و خانواده ام در آن فرو می‌رفتیم، اما این ننگ به دامن خانواده ما نمی‌افتاد. "

پس از این سخنان امام جمعه ایرانشهر، نبی بخش داوودی فرماندار ایرانشهر نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عامل اصلی ربایش دختران بازداشت شده است. او تاکید کرد بررسی‌های لازم برای شناسایی و تعقیب دیگر همدستان به جد در دستور کار قرار گرفته است.

فرماندار ایرانشهر در بیانیه خود نوشت: «پرونده به‌طور ویژه در دستور کار مراجع قضایی قرار دارد و به‌عنوان رئیس شورای تأمین به مردم قول می‌دهم در راستای برخورد محکم قانونی و قضایی با توجه به حساسیت مدیران قضایی شهرستان ذره‌ای اغماض و مماشات انجام نخواهد شد و بزودی با اتمام رسیدگی‌های قانونی اشد مجازات برای متعرضان به عنف و نوامیس مردم را شاهد خواهیم بود.»

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان نیز از حمایت همه جانبه از دختران آسیب دیده ایرانشهر در ماجرای تجاوز به آنان، خبر داد.

فاطمه فاضلی در گفتگو با ایلنا، حادثه اخیر ایرانشهر و تجاوز به دختران این شهرستان را محکوم کرد و اظهارکرد: «دفتر بانوان و خانواده استانداری به محض اطلاع از این حادثه به بررسی این موضوع پرداخت.»

او افزود: "در این راستا با فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر گفت و گویی تلفنی پیرامون چگونگی این حادثه داشتم و طبق گفته های ایشان اقدامات و پیگیری‌های جدی شورای تامین ایرانشهر آغاز شده است. "

فاضلی در ادامه گفت: «بر اساس اخبار و یافته‌ها چندین نفر از دختران ایرانشهری قربانی این حادثه شوم شده‌اند که تنها تعدادی جسارت این را یافته که از رنج حادثه سخن بگویند.»
 
در همین راستا امروز تعدادی از مردم ایرانشهر تجمع کردند و خواستار برخورد قاطع با عاملان این حادثه شده اند. یکی از حاضران در این تجمع گفت: " اگر تا پنج روز آینده عوامل دستگیر و اعدام نشوند خودمان سلاح در دست گرفته و با آنان برخورد خواهیم کرد."

ابهام در آمار
اخبار اولیه منتشر شده درباره آمار قربانیان در ایرانشهر از ۴۱ نفر حکایت دارد.

امام جمعه ایرانشهر که خود اولین بار این آمار را اعلام کرد در گفت و گویی با خبرگزاری ایلنا گفت"طبق اطلاعاتی که تا قبل از نماز عید فطر از طریق خانواده‌ها و اطلاعات انتظامی به بنده رسیده تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر در چندماه اخیر ۴۱ نفر است."

اما محمد نعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر در این باره گفت: «موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر اتفاق افتاده، اما تاکنون آمار دقیقی از این موضوع به ما داده نشده و موضوع در دست پیگیری است.»
 
او تاکید کرد: "تا اتمام تحقیقات قضایی نمی‌توان آماری از تعداد قربانیان این موضوع اعلام کرد. " او افزود: "مردم احساس ناامنی اجتماعی می‌کنند و با انتشار خبرهای این‌چنینی شوک روانی به جامعه وارد می‌شود."
 

امینی‌فرد درباره حمایت از دختران آسیب‌دیده گفت: «این دختران قربانی اشتباهاتی شده‌اند که ما هم در آن سهیم بوده‌ایم. افراد آسیب‌دیده باید حمایت پزشکی و روانی شوند که خوشبختانه با حمایت دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر تاکنون ۴ فرد آسیب‌دیده مورد بررسی پزشکی و غربالگری بیماری‌ها قرار گرفته و حمایت‌های پزشکی را دریافت کرده‌اند.»
 
بازتاب سخنان امام جمعه در افکار عمومی
در حالیکه افکار عمومی هنوز مشغول خوشحالی برای برد شیرین تیم ملی فوتبال مقابل مراکش بودند ناگهان، انتشار گسترده ویدئو سخنان مفصل و با جزییات امام جمعه ایرانشهر افکار عمومی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

بیش از همه پنهان کاری و عدم شکایت اکثر خانواده قربانیان در این باره مورد توجه قرار گرفته است.

محمد بلوچ زهی در این باره توئیت کرده است: «به چند دختر در ایرانشهر تجاوز می‌شود، اما خانواده‌ها از ترس آبرو سکوت می‌کنند. تا اینکه سکوت زمینه بیشتر تجاوز را فراهم و دامنه تعدی به قربانیان را وسیعتر می‌کند و به ۴۱ نفر افزایش میدهد. براستی که سکوت به ظاهر مصلحتی در برابر چنین حوادثی چه تراژدی غمباری رقم می‌زند.»

میثم سلیمانی نیز معتقد است: «درایران: خود متهم اقرار به ۴۱ مورد تجاوز کرده، ولی فقط ۳ نفرشاکی دارد. درغرب (مشخصا هالیوود): ده‌ها زن ادعای مورد تجاوز واقع شدن میکنند و متهم (مشخصا فلان هنرپیشه) فقط بخشی از آنها را میپذیرد. هزار نکته‌ی باریکتر ز مو اینجاست ...»

بسیاری از کاربران نیز خواستار توجه بیشتر افکار عمومی به این واقع شده اند. آن‌ها از اینکه فوتبال و جام جهانی فضای شبکه‌های اجتماعی را گرفته است ابراز نارضایتی کرده اند.

برخی نیز معتقدند افکار عمومی به صورت گزینی و تبعیض آمیز به اینگونه اخبار واکنش نشان می‌دهد. کاربری در این باره نوشته است: «یک تجاوز در یک شهر پر رنگ‌تر از ۴۱ تجاوز در شهری دیگر. تفاوت در نگاه است یابی عدالتی یا نوع تجاوز؟!»

برخی کاربران نیز در این باره از مولوی ملازهی امام جمعه ایرانشهر تشکر کرده اند که موضوع را رسانه‌ای کرده تا حساسیت‌ها برای آن افزایش یابد.

در این بین، اما عده‌ای با یادآوری واکنش ابطحی نماینده خمینی شهر نسبت به تجاوز به یک دختر بچه افغانستانی و ابراز امیدواری کردند که مسئولان با رویکردی شبیه به رویکرد ابطحی با مسئله روبه رو نشوند.

نماینده خمینی شهر چندی پیش خواستار برکناری مدیری شده بود که خبر تجاوز به یک دختر بچه افغانستانی را تائید کرده بود. او همچنین به بررسی این مسئله از سوی رسانه‌ها اعتراض کرده بود. ابطحی گفته بود از کجا معلوم است تجاوز شده است. او حتی نظر کارشناسی پزشکی قانونی در تائید تجاوز را هم رد کرد.

رویکردی ابطحی به ماجرا با واکنش‌های منفی زیادی روبه رو شد، اما او کلا از موضع خود عقب نشینی نکرد.

پیش از ماجرای خمینی شهر خبر آزار و اذیت چند دانش آموز در یک مدرسه در غرب تهران از سوی معاون مدرسه به شدت افکار عمومی را متاثر کرد. در ابتدا آن ماجرا نیز با ادعای تجاوز مطرح شد، اما ظاهرا در تحقیقات پلیسی و قضایی این ادعا تائید نشده است. با این حال آن پرونده نیز همچنان در دست بررسی است.
 
منبع: فرارو
نظرات بینندگان