arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۷ - ۲۴ مهر ۱۳۹۰

دوبلور «پرسپولیس» در تونس به دادگاه می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
 
مرجان ساتراپی که با فیلم «مرغ با آلو» اینبار در جشنواره ابوظبی شرکت کرده است به علت پخش فیلم ضدایرانی «پرسپولیس» در تونس که موجب ایجاد درگیری‌های شدید در هفته پیش در این کشور شد مورد توجه رسانه‌های عربی قرار گرفته است.
وی به خبرنگاران رسانه‌های عربی که از او درباره این درگیری‌ها می‌پرسیدند پاسخ نداده و تنها گفته است: این فیلم قبل از این در تونس به نمایش گذاشته شده بود و چنین واکنش‌هایی در پی نداشت و پخش آن در این دوران انقلابی در تونس باعث اینگونه واکنش‌ها شده است.
ساتراپی که فیلمش پیش از این با استفاده از خفقان دوران بن‌علی در تونس به نمایش گذاشته شده است، برای کاهش خشم مردم مسلمان تونس افزوده است: مردم تونس مردمی پیشرو هستند و فقط از عشقم به آنان سخن می‌گویم که علیه دیکتاتوری بپاخاست و پیروز شد.

* دوبلور و مسئول پخش «پرسپولیس» در تونس به دادگاه می‌روند

به گزارش فارس، پخش فیلم ضدایرانی «پرسپولیس» از یک شبکه تلویزیونی تونس در تلاش برای برانگیختن احساسات اسلامی مردم این کشور و برای تخریب وجهه ایران در هفته پیش انتقادات رسانه‌ای بسیاری در این کشور ایجاد کرد که به درگیری شدیدی بین پلیس و مردم این کشور انجامید.
پس از این درگیری‌ها بود که مدیر شبکه «نسمه تی‌وی» که این فیلم را پخش کرده بود از پخش این فیلم عذرخواهی کرد.
همچنین قرار است به زودی دوبلور فیلم «پرسپولیس» در تونس و همچنین نماینده قانونی شرکت «صدا و تصویر زنان» به دلیل تهیه نسخه‌ای از این فیلم برای شبکه «نسمه تی‌وی» به دادگاه بروند.
سفارت ایران در تونس نیز در بیانیه‌ای «فیلم الحادی» پرسپولیس را در راستای ارائه صورت غیرواقعی از جامعه ایرانی دانست و عنوان کرد: این فیلم بخشی از جریان لابی رسانه‌ای جهان برای توهین به اسلام و اعتقادات و مقدسات آنان است.

* ادامه اقدامات ضدایرانی جشنواره ابوظبی با پخش فیلم «مرغ با آلو»

پنجمین جشنواره فیلم ابوظبی در حالی در پایتخت امارات متحده عربی در حال برگزاری است که سه فیلم کوتاه و یک فیلم بلند تنها نمایندگان ایران در این جشنواره هستند و این جشنواره دست به اقداماتی ضدایرانی در حمایت از فتنه‌گران زده است.
این فیلم که شامگاه پنجشنبه آغاز به کار کرده است در اقدامی مشابه جشنواره فیلم بیروت علیه ایران، از بهمن قبادی به عنوان داور بخش «افق‌های نو» و از «فاطمه معتمدآریا» به عنوان داور بخش کم‌اهمیت «نت‌پک» تعیین کرده است.
بنابر این گزارش در همین حال جشنواره فیلم ابوظبی برای نخستین بار شاهد فیلمی بلند به نام «گل‌های شرارت» ساخته «دیوید دوسا» خواهد بود که در آن داستان عشق نامانوس یک جوان فرانسوی الجزایری‌تبار و دختری ایرانی را به تصویر می‌کشد که اشاراتی به فتنه 88 دارد و سعی می‌کند نیم‌نگاهی به آنچه نبود آزادی در جهان اسلام و به‌ویژه ایران می‌خواند داشته باشد.
در همین حال جدیدترین خبرها از حضور «مرجان ساتراپی» با فیلم جدیدش با عنوان «مرغ با آلو» در این جشنواره حکایت دارد.
«ساتراپی» این فیلم را که قصه‌اش در 4 دهه پیش می‌گذرد، با همکاری «وینسنت پارونود»، کارگردان فرانسوی که در پروژه ضد ایرانی «پرسپولیس» نیز او را همراهی کرده بود، ساخته است.
«مرغ با آلو» داستان مردی ایرانی است که در گذشته عاشق دختری به نام ایران (با بازی گلشیفته فراهانی) بوده ولی این عشق به شکست می‌انجامد و در آینده زمانی که در خیابان ایران را می‌بیند، ایران دیگر او را نمی‌شناسد و او تصمیم به خودکشی می‌گیرد.
«ساتراپی» که در فیلم قبلی خود، «پرسپولیس»، فضای ایران در اوایل وقوع انقلاب اسلامی را فضایی سیاه، غم‌بار و غیر قابل تحمل ترسیم کرده است، در این فیلم نیز ایران را عشقی از دست رفته میداند که دیگر دست یافتنی نیست و...
آنچه که علاوه بر داستان در این فیلم جلب توجه می‌کند، فضای سراسر غم‌بار و سیاهی است که داستان در آن به وقوع می‌پیوند.
با توجه به این فیلم و فیلم «پرسپولیس»، به نظر می‌رسد که «ساتراپی» به عمد سعی دارد تا به مخاطب غربی نا آشنا با فضای ایران القاء کند که ایران کشوری سراسر غمگین با مردمی افسرده و ناامید است که یا باید بمانند و بسوزند و بسازند که در نهایت برخی نیز خودکشی می‌کنند.
نظرات بینندگان