arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۲۵ مهر ۱۳۹۰

ضرب‌الاجل 15 روزه اتحادیه عرب درباره سوریه

اتحاديه عرب در نشست فوق‌العاده خود از دولت و مخالفان سوريه خواست هر چه زودتر براي برون رفت از بحران اين كشور مذاكرات را آغاز كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتحاديه عرب در نشست فوق‌العاده خود از دولت و مخالفان سوريه خواست هر چه زودتر براي برون رفت از بحران اين كشور مذاكرات را آغاز كنند.

به گزارش ايسنا به نقل از سايت شبكه الجزيره، وزيران خارجه اتحاديه عرب که در يک نشست فوق‌العاده اوضاع سوريه را بررسي کردند و تصميم گرفتند عضويت اين کشور را به حالت تعليق در نياورند و در عوض از حکومت بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه خواستند در گفت‌وگوي ملي با مخالفان شرکت کند.

اتحاديه عرب از دو طرف خواسته است در مقر اين سازمان در قاهره با هم گفت‌وگو کنند.

وزيران خارجه اتحاديه عرب روز يکشنبه به مدت سه ساعت بدون حضور وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه درباره وضع اين کشور گفت‌وگو کردند.

آنها در پايان اين نشست تصميم به عدم تعليق عضويت سوريه گرفتند و سپس با دعوت از نمايندگان اين کشور گفت‌وگوي ملي بين حکومت بشار اسد و مخالفان را خواستار شدند.

اتحاديه عرب در نشست فوق‌العاده وزيران خارجه كشورهاي عربي در قاهره از دولت، تمام مخالفان و گروه‌هاي سياسي سوريه خواست تا ظرف مدت 15 روز گفت‌وگوهاي خود را براي برون رفت از بحران سوريه آغاز كنند.

اين اتحاديه در بيانيه‌اي كه شيخ حمد بن جاسم آل ثاني، وزير امور خارجه قطر آن را قرائت كرد، برقراري ارتباط‌هاي لازم ميان دولت سوريه و مخالفان اين كشور را خواستار شد تا يك گفت‌وگوي ملي فراگير ميان سوري‌ها تحت نظارت اين اتحاديه طي 15 روز كه تاريخ شروع آن پس از جلسه روز يكشنبه اين اتحاديه درنظر گرفته شده است، صورت بگيرد.

اتحاديه عرب همچنين مقرر ساخت تا كميته‌اي متشكل از وزيران امور خارجه قطر، الجزاير، سودان، عمان، مصر و دبيركل اتحاديه عرب به رياست وزير امور خارجه قطر تشكيل شود كه وظيفه آن ارتباط با مقامات سوريه براي پايان دادن به خشونت‌ها در اين كشور و از بين بردن تمامي نشانه‌هاي اقدامات نظامي و آغاز گفت‌وگوها در سوريه است تا اصلاحات سياسي در اين كشور براساس خواسته‌هاي سوري‌ها انجام شود.

اتحاديه عرب همچنين در اين بيانيه توقف فوري خشونت‌ها و هرگونه اقدام مسلحانه و كنار گذاشتن راهكار امنيتي در قبال سوريه را خواستار شد تا بحران در اين كشور به جنگ داخلي كشيده نشود و وحدت ملت سوريه حفظ شود.

نبيل العربي در سخناني در اين نشست اعلام كرد كه پيامدهاي بحران سوريه بر تمام منطقه تاثير مي‌گذارد و مواضع سوريه در اين خصوص بايد تغيير كند و بايد هر چه زودتر خشونت‌ها پايان يابد.

العربي با تاكيد بر مسئوليت اتحاديه عرب در خصوص حل بحران سوريه اظهار داشت: اتحاديه عرب بيشترين مسئوليت را دارد و هر چه زودتر بايد در خصوص پايان دادن به بحران در سوريه و محقق شدن خواست مردم اقدامات عملي انجام دهد.

شيخ حمد بن جاسم آل ثاني كه رياست دوره‌اي اتحاديه عرب را در اختيار دارد، در يك كنفرانس خبري در پايان اين نشست اعلام كرد كه اتحاديه عرب كميته‌اي را در شرايطي بسيار سخت و تاسف‌بار براي بررسي اوضاع سوريه تشكيل داده است تا بتواند مشكلات سوريه را حل و فصل كند.

شيخ حمد بن جاسم آل ثاني اعلام کرد: اين سازمان تصميم دارد با دولت سوريه و مخالفانش تماس بگيرد تا آنها را براي انجام گفت‌وگوي ملي تا دو هفته ديگر در قاهره دعوت کند.

پيش تر بعضي از اعضاي اتحاديه عرب خواهان اخراج سوريه شده بودند. تعليق عضويت سوريه به راي دو سوم اعضا نياز داشت.

اين در حالي است كه تمام اعضاي اين اتحاديه به طرح گفت‌وگوي ملي در سوريه راي دادند.
نظرات بینندگان