arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۱۰ تير ۱۳۹۷

وقتی ربات ها درمانگر بیماری اوتیسم می شوند / استفاده از هوش مصنوعی برای برقراری ارتباط با کودکان اوتیستیک

ربات های هوشمند می توانند به درمان کودکان اوتیستیک کمک کنند. این موضوعی است که اخیرا از سوی یک گروه از پژوهشگران مطرح شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ربات های هوشمند می توانند به درمان کودکان اوتیستیک کمک کنند. این موضوعی است که اخیرا از سوی یک گروه از پژوهشگران مطرح شده است.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از اینترستینگ اینجرینینگ یکی از مشکلات رایج والدین با فرزند اوتیسیتیک، چگونگی آموزش به کودک و آشنا کردن او با اصول زندگی است.

درواقع متاسفانه کودکان اوتیستیک با آموزش های عادی و متداول میانه ای ندارند و باید تحت آموزش های حرفه ای قرار گیرند.

اما اکنون ربات هایی جدید برای ورود به شبکه یادگیری کودکان اوتیستیک طراحی شده اند، که می توانند به سهولت یادگیری در کودکان کمک کنند.

این سیستم اموزش عمیق کودکان را به سرعت اماده ورود به جریان یادگیری می کند. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب در روابط بین شخصی خود با مشکلاتی مواجه هستند و در نتیجه، نمی توانند با افراد مختلف به راحتی ارتباط برقرار کنند. بر این اساس برای آموزش به این کودکان به صبوری و دانشی قوی نیازمند است. 

جالب است بدانید که برای حل این مسئله، بعضی از درمانگران از ربات هایی استفاده می کنند که احساسات خود را به کاربران خود نشان می دهند. این ربات ها به کودکان نیز کمک می کنند که با آن ها ارتباط برقرار کرده و رفته رفته رفتارهای صحیح را تقلید کنند. 

این روبات ها به شیوه ای طراحی می شوند که بچه های اوتیستیک را به شکل فردی  درگیر کنند. با این حال، این درمان می تواند تنها در صورتی انجام شود که  ربات مذکور بتواند رفتار کودک را با دقت درک کند و سطح تمرکز و هیجان  کودک را در طی دوره درمان تجزیه و تحلیل کند.

این پروژه تحت سرپرستی گروهی از پژوهشگران دانشگاه ام آی تی سرپرستی می شود و در جریان آن تلاش می شود کودکان به سیستم اجتماعی شدن نزدیک تر شوند.

نمره این ربات تا کنون بین 50 تا 60 درصد در حرکت است. یکی از اعضای تیم اصلی رباتیک طراح این پروژه می گوید: "اگر یک شخص مبتلا به اوتیسم را ملاقات کردید، می توانید به خانواده او مژده دهید که مسیر تعاملشان با وی تسهیل خواهد شد. درواقع چالش ایجاد یادگیری با کمک هوش مصنوعی در افراد اوتیسمی به پایان خواهد رسید.

این مطالعه شامل 35 کودک مبتلا به اوتیسم بود، 17 نفر از آنها  ژاپنی بودند و 18 نفر دیگر از صربستان در این پژوهش شرکت کردند . همه آنها بین سنین 3 تا 13 سال قرار داشتند .

نظرات بینندگان