arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۰

واکنش شمقدری به اظهارات سلحشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی نسبت به اظهارات اخیر در مورد سینما و سینماگران واكنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین، با گذشت چند روز از توهین فرج‌الله سلحشور به بازیگران زن سینمای ایران و انتشار یادداشتی كوتاه از 5 بازیگر زن سینما، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد به این مسئله واكنش نشان داد.
او در این متن بدون اشاره به نام فردی به صورت كلی به وضعیت سینما در شرایط فعلی و اظهار نظر‌هایی كه به این هنر لطمه می‌زند پرداخته است. این متن از سوی روابط عمومی معاونت سینمایی و با عنوان «دیدگاه معاون امور سینمایی در مورد برخی اظهارات اخیر» در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.
متن كامل نوشته شمقدری بدین شرح است:

سینمای ایران پس از انقلاب مولودی است برخاسته از ققنوس خون و قیام ملت بزرگ و مسلمان ایران، ملتی كه بر هر آنچه رنگ فساد و تزویر و وابستگی داشت دست رد بر سینه زد به گونه‌ای كه سینمای قبل از انقلاب را یكسره طرد نمود و این گمان در ذهن‌ها جا گرفت كه شاید در پرتو انقلاب بزرگ ملت ایران پدیده‌ای به اسم سینما دیگر جایگاهی نداشته باشد، اما امام (ره) عزیز و هوشیار در اولین سخنرانی خود بر این حدس و گمان‌ها پایان دادند و با كلام شیوا و رسا و موجز خود فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» و سینمای پس از انقلاب در پرتو این كلام حكیمانه و در دامان فرهنگ انقلاب اسلامی و بعدها دفاع مقدس جان گرفت و راه خود را پیدا كرد.
و چنین شد كه سینمای پس از انقلاب در پرتو فرهنگ اسلامی ایرانی و در پناه معنویت و اخلاق جایگاه ویژه‌ای در عرصه داخلی و خارجی یافت و نسل جدیدی از فیلمسازان ظهور كردند كه دغدغه دین و انقلاب و اسلام داشتند.
این حركت نوپا تاكنون همواره از دو سو مورد هجوم و فتنه‌انگیزی بوده است، كسانی كه خارج از حوزه سینما هستند و هنوز نگاه شكاكانه به سینما دارند و واژه سینما را همچنان مترادف فساد و فحشا تلقی می‌كنند و با هر حركتی در جهت پروراندن و توجه به سینما، مخالف بوده و هستند و گروه دیگری كه درون خانواده بزرگ سینما جا خوش كرده‌اند تصور كردند نظام آن قدر به سینما و سینماگران وابسته شده كه حاشیه امن پیدا می‌كنند و می‌توانند در حریم امن سینما به خواسته‌های نامشروع و بعضا فتنه‌انگیز و گاه مفسدجویانه خویش دست یابند.
واقعیت این است چه گروه اول كه خارج از سینما هستند و چه گروه دوم كه در درون خانواده سینما نفوذ كرده‌اند در یك اقلیت محض به سر می‌برند و اگر چه گاه‌به‌گاه مزاحمت​هایی برای جریان زلال و ارزشمند سینمای كشور ایجاد می‌كنند، اما قادر نیستند سینمای ایران را كه اكنون در تلاش است نقش مهم و استراتژیك و ارزشمندی را در راستای اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب بر عهده بگیرد دچار تزلزل و ضعف سازند. مقصد ما رسیدن به سینمای ارزشی و متعهدانه است و اگر سخن از سینمای ایران به زبان می‌آوریم ناظر به همه سینماگران و هنرمندان شریف سینمای ایران اعم از كارگردانان، بازیگران، عوامل صحنه، تهیه‌كننده و فیلمنامه‌نویس و دیگر صنوف آن است.
آنچه این روزها مهم است پرهیز از اظهار نظرها و واكنش​هایی است كه هر كدام می​تواند چهره سینمای ایران را در اذهان عمومی و در طیف​های مختلف اجتماعی ناخوشایند سازد.
سینمای ایران در آستانه یك جهش بزرگ فرهنگی و ساختاری و اعتباری است، جهشی كه سال​ها قبل باید رخ می​داد. به نظر می​رسد نباید نظراتی مطرح شود كه مردم و مسئولین را نسبت به سینمای ایران و وجوه مختلف آن بی دلیل بدگمان سازد.
البته هر دغدغه اصلاح‌گرایانه و هر انگیزه ارتقاء سینمای ایران قابل تقدیر است، اما نباید از دایره انصاف و اعتدال در هیچ موردی خارج شد. امروز همه ظرفیت​های سینمای ایران و همه هنرمندان و سینماگران ایرانی كه به یمن نظام جمهوری اسلامی فرصت بروز و ظهور یافته‌اند را باید پاس بداریم . البته انگشت‌شمار افرادی كه به سینمای ایران در هر وجه آن ضربه می​زنند قطعاً باید كنار گذاشته شوند كه اصلاح امور از وظائف حاكمان و مردم است.

در خصوص حضور سینمای ایران در عرصه بین‌المللی و ابعاد مشاركت و همكاری آن آیین‌نامه ای تنظیم و تدوین شده كه وجوه مختلف این همكاری را روشن ساخته است. به هر حال نمی‌توان داعیه حضور در عرصه بین‌المللی را داشت و نسبت به مشاركت و همكاری‌های سینمایی راه‌ها را بست . آنچه مهم است حفظ استقلال و هویت اسلامی ایرانی ماست كه انشاءا... با رعایت قانون و پایبندی به آیین‌نامه‌ها ضمن گشودن راه همكاری، مانع لغزش و آسیب‌های احتمالی خواهد شد.
معاونت سینمایی بر خود فرض می‌داند پشتیبان و یار و مدافع همه هنرمندان و سینماگران خوب كشورمان باشد و نسبت به هر اظهار نظر و رفتار كه از دایره حق و راستی خارج شود واكنش منطقی در چارچوب قوانین و ماموریت‌های خود خواهد داشت.

در پایان از همه سینماگران و هنرمندان عزیز مجدانه می‌خواهم متانت و اعتدال و انصاف را مبنای گفتار و رفتار خود قرار دهند و نسبت به آراء و اظهارات منطقی و اصلاح‌جویانه یكدیگر با نیت خیرخواهانه برخورد كنند و بیش از این فضای رسانه‌ای را ملتهب نسازند كه به نفع سینمای ایران نیست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
شهاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
1
1
ققنوس؟!!! بابا تو هم دیگه آخرشی!
نظرات بینندگان