arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۱۲ تير ۱۳۹۷

ویکی پدیای ایتالیایی به قوانین «کپی رایت» اتحادیه اروپا معترض شد / افزایش امنیت مخاطب یا محدودیت آزادی بیان آنلاین؟!

ویکی پدیای ایتالیایی در اقدامی جالب توجه تمامی صفحات خود را به سمت یک بیانیه اعتراضی نسبت به قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا سوق داد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ویکی پدیای ایتالیایی در اقدامی جالب توجه تمامی صفحات خود را به سمت یک بیانیه اعتراضی نسبت به قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا سوق داد. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از گیزمودو، ویکی پدیای ایتالیا،در این بیانیه در خصوص قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا واکشن نشان داد. طی ماه گذشته، اعضای پارلمان اروپا رای دادند تا اقداماتی جدی برای اصلاح گسترده  قوانین کپی رایت اتحادیه اروپا انجام شود. قوانینی که منتقدان می گویند، به انتشار اخبار خدشه وارد می کنند، الگوهای رفتاری غول های تکنولوژی را تقویت می کنند و نوآوری را در نطفه خفه می کنند.

جالب است بدانید که  پیش از رای گیری  این هفته،در خصوص قوانین کپی رایت اعتراض هایی گسترده در سراسر  قاره اروپا علیه این قوانین به راه افتاد. اعتراض هایی که البته بخش هایی از آن نیز به سرعت مسدود شد.

دستورالعمل مربوط به کپی رایت اتحادیه اروپا اولین بار در خصوص حقوق تکثیر در سال 2001 به روز رسانی شد. 

برخی از برجسته ترین کارشناسان فناوری از سراسر جهان بارها و بارها قوانین مرتبط با کپی رایت به ویژه در حوزه تکنولوژی را مورد بخث و بررسی قرار داده اند. 

 در ماه ژوئن، جیمی ویلز، بنیانگذار ویکی پدیا، به بیش از 100 پیشگام عرصه تکنولوژی پیوست که از تا پارلمان اروپا درخواست می کرد قوانین کپی رایت را بازبینی کند.دیگر امضا کنندگان این نامه شامل وینت سرف، یکی از "پدران اینترنت" و تیم برنرز لی، مخترع شبکه جهانی وب است.

از جمله مسائل مطرح شده در این لایحه، یک ماده مبهم (ماده 13) است که  وبسایتهای محبوب ( تا 20 درصد از سایتها) را شامل می شود.موضوع مبهم دیگر ، ماده 11 است که  به عنوان "مالیات پیوند" نامیده می شود. قانون گذاران قصد دارند بر اساس این قانون هزینه های وب سایت را برای پیوند به اخبار و استفاده از قطعات متن اخذ کنند.

بر همین اساس نیز، روز گذشته ویکی پدیای ایتالیا تمام صفحات خود  را به یک بیانیه افزایش آگاهی در خصوص رای گیری های آینده  (ممنوعیت برخی موارد قانونی) اختصاص داد. در بخشی از این بیانیه می خوانیم؛

در تاریخ 5 ژوئیه 2018،  پارلمان اروپا رأی خواهد داد که آیا باید یک پیشنهاد جدید راجع به قوانین مربوط به حق چاپ داشته باشیم یا خیر. اگر این بررسی تایید شود، به طور قابل توجهی به باز بودن فضای اینترنت آسیب خواهد رسید.

این دستورالعمل به جای به روز رسانی قوانین حق تکثیر در اروپا و ترویج مشارکت همه شهروندان در جامعه اطلاعات،به مثابه تهدید آزادی آنلاین و ایجاد موانع دسترسی به وب، توسعه موانع، فیلترها و محدودیت های جدید است.

اگر پیشنهاد در قالب فعلی خود تایید شود، می تواند دسترسی به یک مقاله خبری موجود در شبکه های اجتماعی را محدود کرده یا  ویکی پدیا  را در معرض خطر قرار دهد."

همانطور که قبلا توضیح داده شد، یکی از بزرگترین مشکلات موجود در قانون جدید، این است که آن را به صورت ضربانی نوشته اند و جزئیات کافی در مورد چگونگی اجرای الزامات آن ارائه نمی شود. به عنوان مثال، الزام آن که وب سایت ها اقدامات لازم را برای جلوگیری از ارائه مطالب حق نسخه برداری در خدمات خود نشان می دهند، پیشنهاد می کند "تکنولوژی های تشخیص محتوا" برای نظارت بر آپلود ها استفاده شود. این  به این معنی است،که کارشناسان را مجبور می کند تا  هر پلت فرم را به ابزاری ویژه برای بررسی محتوا تجهیز کنند.

باید دید نتیجه رای گیری به کجا خواهد رسید. 

نظرات بینندگان