arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۰

اهواز، آلوده‌ترین شهر دنیا نیست / قتل شکارچی عمدی نبوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: اهواز آلوده‌ترین شهر دنیا نیست و کشورهای مجاور از نظر ذرات معلق در هوا، آلوده‌تر هستند، ولی در این کشورها وضعیت هوا پایش نمی‌شود.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش نماینده اهواز اعلام کرد که اهواز توسط سازمان بهداشت جهانی در رتبه اول آلودگی هوا قرار دارد  سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز باحضور در جمع خبرنگاران گفته بود: اهواز توسط سازمان بهداشت جهانی در رتبه اول آلودگی هوا قرار دارد و این یک واقعیت است که اعلام شده.وی افزود: ما می‌توانستیم قبل از این‌که سازمان بهداشت جهانی وارد شود و کشور ما را زیر سوال ببرد و ما را در رتبه اول به لحاظ آلودگی قرار دهد، این مشکلات را حل کنیم.

و اگرچه که 'کاظم ندافی' رییس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت در فاصله کوتاهی اعلام کرد که گزارش سازمان جهانی بهداشت در خصوص آلودگی برخی شهرهای کشور به ریزگردها جدید نیست. . اما به هر حال این گزارش سر و صدای زیادی به پا کرد

حالا محمدجواد محمدي‌زاده که در پايان سفر خود به شهرستان‌هاي دزفول و شوش صحبت می کرد می گوید اهواز آلوده‌ترين شهر دنيا نيست و کشورهاي مجاور از نظر ذرات معلق در هوا، آلوده‌تر هستند، ولي در اين كشورها وضعيت هوا پايش نمي‌شود.

قتل شکارچی عمدی نبوده است

وي درباره حادثه منجر به فوت يك شکارچي در منطقه حفاظت شده دنا، گفت: اين حادثه قتل عمد نبوده و تلاش‌ها براي جلب رضايت خانواده متوفي و جلوگيري از اجراي حکم اعدام ادامه دارد.
محمدي‌زاده افزود: سازمان حفاظت محيط زيست محکوميت اين محيط‌بان را قبول ندارد، ولي چون قاضي آن را صادر کرده به حکم احترام مي‌گذارد.

وي ادامه داد: درک قاضي و علم قاضي مبني‌بر خصومت شخصي و قتل عمد است، در حالي که واقيعت اين گونه نبوده و حادثه در زمان انجام يک ماموريت اداري و وظيفه سازماني پيش آمده که منجر به فوت يک شکارچي غيرمجاز شده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اظهار كرد: ضربه روحي خانواده متوفي را درک و با خانواده وي همدردي مي‌کنيم و از اينکه انساني جان خود را از دست داده ناراحت هستيم، ولي همه تلاش بر اين است که رضايت خانواده متوفي جلب شود تا از رافت اسلامي آن‌ها برخوردار و حکمي که مبني ‌بر قصاص محيط‌بان است اجرا نشود.

معاون رئيس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر موضوع اصلي علم قاضي است که مي‌گويد قتل عمد اتفاق افتاده است. با انجام پيگيري حقوقي ثابت مي‌کنيم اين حادثه قتل عمد نبوده و در عين حال تلاش براي جلب رضايت خانواده متوفي و صرف‌نظر از اجراي حکم انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌که حادثه در شهريور ماه 86 اتفاق افتاده، اظهار كرد: از دو سال پيش با راه‌اندازي يگان حفاظت، محيط‌بان‌ها از لحاظ حقوقي ضابط دستگاه قضايي تلقي مي‌شوند و وقوع هر حادثه‌اي هنگام انجام ماموريت، مورد حمايت مقام قضايي است؛ همچنين اين افراد به عنوان ضابط قضايي از پشتوانه نيروي انتظامي هم برخوردارند.

محمدي‌زاده گفت: مطمئنيم اين نوع حوادث در آينده پيش نخواهد آمد. در حال حاضر با پوشش بيمه‌اي يگان‌هاي حفاظت و پوشش‌هاي مربوط به ديه سعي شده براي حمايت از اين قشر اقدام شود.

معاون رئيس‌جمهور درباره كاهش آلودگي ناشي از ريزگردها در خوزستان و استان‌هاي غربي كشور، ادامه داد: براي کاهش اين آلايندگي‌ها تلاش مي‌کنيم. هم‌اکنون براي کاهش اين پديده قراردادهايي منعقد و توافقاتي انجام شده است.
نظرات بینندگان