arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
تحلیل «الاخبار» از تنش اخیر بین ایران علیه آمریکا؛

با نزدیک‌تر شدن ابر سیاه تحریم‌ها، تهدیدات روحانی و ترامپ عملی می‌شود؟

مسئولان در تهران مانند کسی رفتار می کنند که ابر سیاهی را می بینند که در حال نزدیک شدن است. حساسیت و بحرانی بودن این شرایط مسئولان ایران را بر آن داشته است تا سقف به چالش کشیدن فشارهای امریکا را بالا ببرند، نه برعکس، یعنی به نحوی صحبت می کنند که فشارهای امریکا بیش از توانایی انها جلوه نکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با نزدیک‌تر شدن ابر سیاه تحریم‌ها، تهدیدات روحانی و ترامپ عملی می‌شود؟

الاخبار نوشت: آنچه که معمولا مسئولان نظامی ایران تکرار می کردند، این بار از زبان حسن روحانی مطرح شد؛ پیامی که خود به تنهایی نشان دهنده میزان آمادگی ایران در برابر فشارهای آمریکاست که بر هدف خود یعنی تغییر نظام ایران اصرار دارد.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه عرب زبان ادامه داد: مسئولان در تهران مانند کسی رفتار می کنند که ابر سیاهی را می بینند که در حال نزدیک شدن است. این حال ایرانی هاست، همزمان با نزدیک شدن زمان اجرایی شدن تحریمهای آمریکا. حساسیت و بحرانی بودن این شرایط مسئولان ایران را بر آن داشته است تا سقف به چالش کشیدن فشارهای امریکا را بالا ببرند، نه برعکس، یعنی به نحوی صحبت می کنند که فشارهای امریکا بیش از توانایی انها جلوه نکند. در همین راستا، رئیس جمهور ایران با وجود اعتدال گرا بودن، تهدیداتی را متوجه ایالات متحده کرده است و با اینکه تهران بر اعتماد به خود و داشتن امکانات کافی برای مقابله دوباره با فشارهای امریکا تاکید می کند، این در هر حالتی به معنای نادیده گرفتن پیامدهای مرحله پیش روی ایران نیست، بویژه پس از آنکه آمریکایی ها در روزهای گذشته از آمادگی خود برای پرتاب کردن برگه ذخایر استراتژیک نفت سخن گفته اند؛ برگه ای که خیلی کم به کار گرفته می شود و شرایط عملیات «طوفان صحرا» در خلیج فارس را به ذهن متبادر می کند و هدف آن، مقابله با کمبود ذخایر نفتی و در ادامه افزایش قیمت آن، ضمن اعمال ممنوعیت خرید و فروش نفت ایران از نوامبر آینده است.

اشاره آمریکا به گشودن طرح ذخایر استراتژیک نفتی و غرق کردن بازارها برای تحقق کاهش شدید قیمتهای نفت، بازی است که همچنان در چارچوب مواضع، صحبتها و تهدیدها قرار دارد و هنوز مشخص نشده است که آیا واشنگتن آماده عملی کردن آن است یا خیر(بویژه با توجه به آنکه این طرح تمام دولتهای سازمان اپک را هدف قرار می دهد). باید دید آیا این یک تهدید است برای ایرانی ها تا بدانند امریکا مهیای مقابله است یا نه. اما جدیت حمله آمریکا بر تحرکات این دولت تاکید می کند که بر اساس آن، استراتژی جدید این دولت در قبال ایران بر کسی پوشیده نیست و می کوشد به فشارهای خود بر تهران ادامه دهد تا با اعمال تحریمهای تازه بر اقتصاد ایران، شکافی داخلی در آن ایجاد شود.

در همین رابطه، با اینکه اقدام پمپئو برای دیدار با معارضان ایرانی در خارج از این کشور بر ادعای تهران در مورد تلاش آمریکا برای تغییر نظام ایران صحه می گذارد، اما به نظر می رسد دولت ترامپ هم واهمه ای ندارد که مستقیما اعلام کند هدف آن براندازی نظام ایران است. با این حال، همچنان از اصطلاح «تغییر رفتار» ایران استفاده می کند.

نظرات بینندگان