arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

آنتی‌بیوتیک‌ پرفروش‌ترین داروی بدون نسخه در جهان

فروش بدون نسخه داروهای آنتی بیوتیک در بسیاری از کشورها موجب تشدید مقاومت آنتی‌بیوتیکی در سراسر جهان شده است.بیشترین افزایش مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشورهای هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

فروش بدون نسخه داروهای آنتی بیوتیک در بسیاری از کشورها موجب تشدید مقاومت آنتی‌بیوتیکی در سراسر جهان شده است.

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده است مصرف داروهای آنتی بیوتیک در سطح جهان در فاصله‌ سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ از ۵۰ میلیارد به ۷۰ میلیارد واحد استاندارد افزایش پیدا کرده است.

همچنین بیشترین افزایش مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشورهای هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی بوده است.

مصرف بی رویه و طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها ممکن است فرد را در برابر دارو مقاوم کرده و نسبت به عفونت‌ها آسیب پذیر سازد و همچنین به شکل منفی بر درمان بیماری سرطان تاثیر می‌گذارد.

به گفته محققان سوء مصرف آنتی بیوتیک‌ها رشد و گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی را تسهیل می‌کند. به طور مثال در هند سالانه حدود ۵۷ هزار مورد مرگ و میر ناشی از "سپسیس نوزادی" یا عفونت خونی نوزادان گزارش می‌شود که به دلیل مقاومت آنتی بیوتیک است.

به گزارش ان دی تی وی، همچنین مقاومت آنتی بیوتیکی عامل بیش از دو میلیون عفونت و ۲۳ هزار مورد فوت در سال در آمریکا و حدود ۲۵ هزار مورد فوت در اروپاست. در کشورهای در حال توسعه آمار دقیقی از میزان خسارت و تلفات ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی عفونت‌ها وجود ندارد اما در این کشورها نیز آمار مرگ و میر بالاست.

نظرات بینندگان