arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

ماهیت یک اثر مشهور هنری زیر سوال رفت / تابلوی «جیغ» نتیجه یک رویداد علمی است یا اختلالی روانشناختی؟!

نتایج یک پژوهش ماهیت یک تابلوی هنری مشهور را زیر سوال برد. موضوع بر سر تابلوی مشهور «جیغ» اثر ادوارد مونک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک پژوهش ماهیت یک تابلوی هنری مشهور را زیر سوال برد. موضوع بر سر تابلوی مشهور «جیغ» اثر ادوارد مونک است.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از گیزمودو، گروهی از پژوهشگران دریافتند که احتمال دارد  ابرهای موجود در تابلوی "جیغ" اثر ادوارد مونک بیش از آنکه جنبه هنری داشته باشد برداشتی آزاد از تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی باشد. 

تا پیش از این بسیاری از پژوهشگران تصور می کردند که این نقاشی نمایشی از آشفتگی روانشناختی درونی این هنرمند است. اما با توجه به یک مطالعه جدید، این آسمان پر سر و صدا(موجود در تصویر) می تواند بر اساس مشاهدات واقعی فیزیکی مونک ترسیم شده باشد.

آلن روبوک یکی از اعضای تیم مطالعاتی این پروژه در خصوص طراحی مذکور می گوید: در این نقاشی، "شخص فریاد نمی زند؛ آسمان فریاد می زند، درواقع این فرد دستهایش را بر روی گوشش می گذارد تا جلوی فریاد طبیعت را بگیرد."

روبوک و تیم بین المللی دانشمندان تلاش كردند تا مشخص كنند  پدیده طبيعی می توانند به عنوان الگویی برای بیان احساسات نقاش نروژی در نقاشی قرن بیستم در نظر گرفته شوند.

ابرهای موجود در نقاشی مونک نوعی از ابرهای نادر است که در عرض های بالا در استراتوسفر،یعنی لایه دوم اتمسفررخ می دهد. آنها از یخ یا اسید نیتریک ساخته می شوند و در اثر نور خورشید یا غروب آفتاب، وقتی که از زیر افق با نور سبز روشن می شوند، قابل مشاهده هستند. نتیجه این پدیده، مشاهده یک آسمان رنگ آمیزی شده با انبوهی از رنگ ها است. 

بسیاری از مورخان هنری می گویند "جیغ" محصول ذهنیت منحصر به فرد یک انسان است که در آستانه مشکلات روانی قرار دارد. اما  به نظر می رسد این ادعا توسط فرضیه های علمی به چالش کشیده شده است.

 

نظرات بینندگان