arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

خودداری سرمایه‌گذاری ثروتمندان سعودی در عربستان، از ترس بن‌سلمان

تجار ثروتمند عربستان به دلیل ترسی که کمپین مبارزه با فساد محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور ایجاد کرده تمایلی به سرمایه‌گذاری در داخل کشورشان ندارند. بن سلمان به بهانه مبارزه با فساد کمپینی را راه‌اندازی و تعدادی از شاهزادگان و بازرگانان را بازداشت کرد که برخی از آنها همچنان در بازداشت قرار دارند، این امر فضایی از نگرانی و بی‌اعتمادی را در عربستان به وجود آورده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تجار ثروتمند عربستان به دلیل ترسی که کمپین مبارزه با فساد محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور ایجاد کرده تمایلی به سرمایه‌گذاری در داخل کشورشان ندارند. بن سلمان به بهانه مبارزه با فساد کمپینی را راه‌اندازی و تعدادی از شاهزادگان و بازرگانان را بازداشت کرد که برخی از آنها همچنان در بازداشت قرار دارند، این امر فضایی از نگرانی و بی‌اعتمادی را در عربستان به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" در گزارشی به نقل از بانکداران عربستانی نوشت: شرکت‌های خصوصی به دنبال پنهان کردن اموال خود هستند و برخی نیز به دنبال راهی برای تبدیل سرمایه‌های خود به ارز خارجی می‌گردند اما برخی از ثروتمندان می‌ترسند که تعاملات مالی آنها به ویژه تبدیل پول خود به ارز خارجی تحت نظارت قرار داشته و از تبدیل پول‌هایشان به ارز خارجی ممانعت به عمل آید.

در این راستا رئیس یک بانک عربستانی اعلام کرد: یک مقام دولتی توسط یکی از نزدیکان تاجر بانفوذ حواله‌ای به ارزش ۳۰ هزار دلار انجام داده است.

وی تاکید کرد: تبادلات ارزی بزرگتر از آنکه توسط شاهزادگان و تجار عربستانی انجام می‌شود، ممنوع شده بود.

این روزنامه به نقل از این مدیر نوشت: یکی از شاهزادگان برای انتقال میلیون‌ها ریال سعودی جهت خرید ملکی در لندن درخواست داد اما درخواستش رد شد.

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس نگرانی و بی‌رغبتی برای سرمایه گذاری در عربستان را تهدیدی برای تلاش‌های بن سلمان جهت اصلاح اقتصاد موجود برپایه نفت و ایجاد ۱.۲ میلیون شغل در بخش خصوصی تا ۲۰۲۰ آن هم با رسیدن میزان بیکاری در چهار ماه اول ۲۰۱۸ به ۱۲.۹ درصد دانست.

در این گزارش به نقل از بانکداران عربستان آمده است: عوامل مختلفی این بی‌رغبتی را تغذیه می‌کنند که از جمله آنها نگرانی از امکان آغاز کمپین سرکوب‌گری دیگر به بهانه مبارزه با فساد توسط ولیعهد و افزایش هزینه‌های به کارگیری خارجی‌هاست که بیش از ۸۰ درصد نیروی کار بخش خصوصی را تشکیل می‌دهند.

بانکداران عربستانی اعلام کردند: خانواده‌های شاهزاده‌ها و بازرگانانی که همچنان در بازداشت هستند برای برداشت از حساب‌های بانکی بلوکه شده درخواست می‌دهند و برخی از آنها به منظور تضمین باقی ماندن دارایی‌شان در داخل عربستان از تبادل ریال با دیگر واحدهای پولی منع شده‌اند.

یک بانکدار دیگر گفت: برخی خانواده‌های عربستانی به دنبال راهی پنهانی برای خارج کردن سرمایه‌های خود از عربستان هستند. از جمله این راه‌ها سرمایه‌گذاری در بخش تجاری کشورهای دوست مانند مصر است.

در این گزارش آمده است: علاوه بر نگرانی ناشی از کمپین بازداشت‌ها به بهانه مبارزه با فساد، شرکت‌های عربستانی به دلیل طولانی شدن دوره کاهش قیمت نفت با افزایش هزینه‌ها و راکد شدن رشد دست و پنجه نرم می‌کنند اما با این وجود مقامات دولتی خوش‌بین هستند که بازگشت به رشد و بهبودی به بهتر شدن فضای کار کمک خواهد کرد.

این روزنامه به نقل از باسم سلوم، نماینده سازمان اداره کل سرمایه‌گذاری عربستان نوشت: در حالی که رغبتی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، بسیاری از شرکت‌هایی که درخواست مجوز داده‌اند در سال میلادی جاری در مقایسه با سال گذشته فضای بیشتری برای انجام کار به آنها داده شده است.

یک رئیس اجرایی عربستانی دیگر نیز کمپین مبارزه با فساد را یک ضربه توصیف کرد و گفت: با این حال این کمپین اقدامی در مسیر درست بود.

وی افزود: به نظر من در حال حاضر جمع آوری اموال برای هرگونه سرمایه گذاری بسیار دشوار شده است زیرا مردم تردید پیدا کرده‌اند و می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که در معاملات تصمیم درستی می‌گیرند و قانع کردن خانواده‌ها جهت صرف اموالشان در هر معامله‌ای چه داخلی و چه خارجی در مقایسه با گذشته نیازمند تلاش‌های بیشتری است.

یک بانکدار عربستانی دیگر گفت: احساس موجود در میان مردم در عرصه اقتصادی بر بازار املاک تاثیر گذاشته تا جایی که خانواده‌های ثروتمند انتظار دارند کاخ‌هایشان را به فروش برسانند و سرمایه خود را از عربستان خارج کنند و بهبودی این وضعیت زمان زیادی می‌برد و باید یکی از این دو اتفاق رخ دهد؛ یا قیمت نفت بار دیگر افزایش یابد یا این اصلاحات اجرایی و اوضاع بهتر شود.

نظرات بینندگان