arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

چرا "هندوانه" امسال ۱۰ برابر گران شد؟

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه از افزایش قیمت قابل توجه هندوانه یاد کرد که از کیلویی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانِ سال گذشته به کیلویی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان در تابستان امسال رسیده و گفت: این گرانی ناشی از کاهش تولید هندوانه توسط کشاورزان است و ارتباط چندانی با صادرات ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه با اشاره به افزایش حدود 10 برابری قیمت هندوانه نسبت به سال گذشته، گفت: این گرانی ناشی از کاهش تولید هندوانه توسط کشاورزان است و ارتباط چندانی با صادرات ندارد.

عیسی حاج‌علیانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از افزایش قیمت قابل توجه هندوانه یاد کرد که از کیلویی 100 تا 150 تومانِ سال گذشته به کیلویی حدود 1200 تا 1300 تومان در تابستان امسال رسیده است.

وی این افزایش 10 برابری قیمت را ناشی از کمبود هندوانه دانست که فقط مختص به کرمانشاه نیست و در سراسر کشور ایجاد شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه درباره دلایل کمبود هندوانه در بازار اظهار کرد: طی دو، سه سال گذشته به شدت وفور هندوانه در بازار داشتیم که باعث ضرر زیاد کشاورزان شد.

حاج‌علیانی افزود: قیمت کیلویی 100 تا 150 تومان هندوانه در بازار سال گذشته، قیمت واقعی نبود و به دلیل وفور هندوانه در بازار رخ داده بود. با وجود این شرایط کشاورزان دیگر امسال کشت هندوانه انجام ندادند و شاهد کمبود آن در بازار بودیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه با انتقاد از نبود یک بانک اطلاعاتی جامع که کشاورزان اطلاعات کشت سالانه خود را در آن ثبت کنند، یادآوری کرد: اگر چنین بانکی داشته باشیم این مشکل که یک سال وفور یک میوه را داشته باشیم و سال بعد کمبود آن را پیش نخواهد آمد.

حاج‌علیانی دلیل دیگر کمبود هندوانه در بازار را سرما و تگرگ بهار امسال عنوان کرد که به بسیاری از محصولات کشاورزی صدمه وارد کرد.

وی معتقد است، کیفیت نامرغوب هندوانه موجود در بازار نیز به دلیل همین سرما و تگرگ است.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه درباره صادرات هندوانه نیز تاکید کرد: این کمبود چندان متاثر از صادرات نیست، زیرا در سال‌های گذشته نیز صادرات هندوانه انجام می‌شد و فقط مختص به امسال نیست.

نظرات بینندگان