arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷

کشیش مسیحی و روحانی مسلمان موضوع اختلاف ترکیه و آمریکا

زندانی شدن آندرو برونسون کشیش مسیحی در ترکیه و خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن روحانی ترک تبار مسلمان، این روزها به موضوع اختلاف جدید و تنش در روابط آنکارا و واشنگتن تبدیل شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشیش مسیحی و روحانی مسلمان موضوع اختلاف ترکیه و آمریکاآندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه که به اتهام همکاری با گروه گولن، پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا در ترکیه بازداشت و زندانی شده و چند روز پیش حکم محکومیت او به حبس خانگی تبدیل شد، تنش جدیدی را در روابط رو به بهبود بین ترکیه و آمریکا ایجاد کرد.
همچنین خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن روحانی مسلمان ترک تبار ساکن آمریکا که متهم ردیف اول کودتای دو سال پیش ترکیه اعلام شده، در ماه های گذشته محملی برای تنش و اختلاف بین مقامات آنکارا و واشنگتن شده است.
مقامات آنکارا مدعی هستند که گولن کودتای دو سال پیش ترکیه را سازماندهی کرده و به همین منظور با تشکیل پرونده و ارسال مدارک خواهان استرداد وی از آمریکا شده اند ولی هشت درخواست دولت ترکیه در این زمینه از سوی مقامات آمریکا رد شده و همین امر سبب خشم مقامات آنکارا شده است.
گولن که دارای قرائت خاصی از اسلام موسوم به اسلام آمریکایی است، از دهه 70 میلادی با تشکیل شبکه ای موسوم به 'جنبش خدمت' (هیزمت) اقدام به راه‌اندازی سرویسی برای خدمت عمومی و آموزشی کرده و بسیاری معتقدند که او با کمک مالی و پشتیبانی آمریکا در صدد جایگزین کردن اسلام آمریکایی در کشورهای مسلمان است.
*****
گروکشی یا پرونده قضایی
بسیاری از منتقدان دولت ترکیه و برخی رسانه های ترک و آمریکایی، دستگیری برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه و خودداری از استرداد گولن را به هم مرتبط دانسته و اقدام ترکیه برای زندانی کردن این کشیش را گروکشی عنوان کرده اند.
هر چند که دولت ترکیه این ادعا را رد کرده و محاکمه و زندانی شدن این کشیش آمریکایی را روند عادی حقوقی در رسیدگی به یک پرونده قضایی عنوان کرده، ولی شواهد نشان می دهد که دولت ترکیه با این کار درصدد است تا ایالات متحده آمریکا را به صورت غیرمستقیم تحت فشار قرار داده و آنها را مجبور به استرداد گولن کند.
برونسون که به اتهام همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا در شهر ازمیر ترکیه بازداشت شده بود، چهار روز پیش در دادگاه این شهر به حبس خانگی محکوم شد.
دادگاه شهر ازمیر ترکیه حکم بازداشت در زندان این کشیش آمریکایی را به علت وضعیت جسمانی وی به حبس خانگی تبدیل کرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، دادگاه رسیدگی کننده در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته خود با در نظر گرفتن جمع آوری اسناد مربوط به وقوع جرم، وضعیت جسمانی متهم و بدون در نظر گرفتن تابعیت، حکم او صادر کرد.
برونسون نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) با شکایت دادستانی ازمیر و به اتهام همکاری با گروه‌‌های تروریستی و تلاش برای اقدامات خرابکارانه بازداشت شده بود.
دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.
مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است.
چهار روز پیش مقامات آمریکایی اقدام قضایی ترکیه در خصوص این کشیش را تقبیح کرده و خواستار آزادی وی شدند اما در مقابل مقامات آنکارا، تهدید واشنگتن را دخالت در امور قضایی کشور خود قلمداد کردند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان