arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷

حمایت العبادی از معترضان و برکناری پنج مسئول انتخاباتی

نخست‌وزیر عراق پس از دیدار با شماری از شیوخ و ساکنان استان «الدیوانیه»، طی بیانیه‌ای به نیروهای امنیتی کشور توصیه کرد که از سلاح علیه تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی استفاده نکنند.وی اعلام کرد که رفتار 99 درصد از تظاهرات‌کنندگان که به بیکاری در جنوب عراق اعتراض دارند، مسالمت‌آمیز است اما برخی می‌خواهند همه چیز را به هم بزنند. این افراد نمی‌خواهند دولت عراق، دولتی قدرتمند باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نخست‌وزیر عراق با تاکید بر اینکه 99 درصد از تظاهرات‌‌کنندگان رفتار مسالمت آمیز دارند، بر ضرورت عدم استفاده نیروهای امنیتی از اسلحه مقابل معترضان تاکید کرد.

به گزارش فارس، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق پس از دیدار با شماری از شیوخ و ساکنان استان «الدیوانیه»، طی بیانیه‌ای به نیروهای امنیتی کشور توصیه کرد که از سلاح علیه تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی استفاده نکنند.

به نوشته «اسپوتنیک»، وی اعلام کرد که رفتار 99 درصد از تظاهرات‌کنندگان که به بیکاری در جنوب عراق اعتراض دارند، مسالمت‌آمیز است اما برخی می‌خواهند همه چیز را به هم بزنند. این افراد نمی‌خواهند دولت عراق، دولتی قدرتمند باشد.

وی افزود: سازندگی در کشور نیازمند وحدت و مقابله با فاسدان است. مطالبات شهروندان عراقی؛ حقوقی قانونی است و ما به آن گوش می‌دهیم و تدابیر لازم برای اجرای آنها را اتخاذ می‌کنیم.

العبادی تاکید کرد: جوانان امید این جامعه و منبع قدرت آن هستند و ما برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیکاران با ایجاد جهش در اقتصاد و فعالسازی آن و حمایت از بخش خصوصی تلاش می‌کنیم.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که تظاهرات مسالمت‌آمیز حق شهروندان ماست و ما به مطالبات آنها گوش می‌دهیم و به نیروهای امنیتی دستور اکید داده‌ایم که علیه تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز از اسلحه استفاده نکنند. نیروهای امنیتی برای حمایت از شهروندان هستند و ما اجازه نمی‌دهیم که میان این نیروها و شهروندان درگیری روی دهد.

شهرهای جنوبی عراق از هفدهم تیر ماه در اعتراض به اوضاع نامناسب خدمات‌رسانی، بیکاری و وجود فساد در کشور شاهد تظاهرات‌های پراکنده بوده است و این تظاهرات همچنان ادامه دارد.

معترضان، مسئولان عراقی را به کوتاهی در انجام وظایف خود متهم کرده و خواستار رفع سریع مشکلات در بخش خدمات‌رسانی از جمله برق‌رسانی شدند.این تظاهرات‌ها تاکنون چندین کشته و زخمی به همراه داشته تاجایی که «قاسم الاعرجی» وزیر کشور از معترضان خواسته تا آرامش خود را حفظ کنند و به دولت فرصت دهند تا مطالبات آنها را پاسخ دهد.

از سوی دیگر با گذشت بیش از دو ماه از برگزاری چهارمین انتخابات پارلمانی در عراق، احزاب و ائتلاف‌های پیروز انتخاباتی هنوز موفق به تشکیل «فراکسیون اکثریت» که مقدمه‌ای برای توافق بر سر تشکیل دولت جدید است، نشده‌اند.

عبادی 5 مسئول در انتخابات عراق را برکنار کرد

«لیث جبر حمزة» سخنگوی کمیسیون عالی و مستقل انتخابات عراق نیز دیروز (شنبه 28 جولای) اعلام کرد که حیدر العبادی پنج تن از مسئولان انتخابات را به اتهام فساد در جریان انتخابات پارلمانی اخیر برکنار کرد.

به نوشته «اسپوتنیک» وی تصریح کرد که عبادی کمیته ویژه‌ای برای تحقیق درباره ادعاهای تقلب در انتخابات در مناطق مختلف تشکیل داد و دیروز به توصیه این کمیته مسئولان انتخابات در کرکوک، الأنبار و صلاح‌الدین و مسئولان دو دفتر رأی‌گیری برای عراقی‌های مقیم خارج در ترکیه و اردن را برکنار کرد.

این تصمیم یک روز بعد از درخواست آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی شیعیان در عراق از دولت برای مبارزه با فساد و تشکیل هرچه سریعتر دولت اتخاذ شد.

از سوی دیگر روزنامه کویتی «النهار» نیز از افزایش تحرکات احزاب و گروه‌های سیاسی عراق برای تشکیل فراکسیون اکثریت در راستای خواست مرجعیت و تشکیل هرچه سریعتر دولت آتی خبر داد.

شیخ «عبدالمهدی کربلایی» نماینده «آیت‌الله سید علی سیستانی»، مرجعیت عالی دینی عراق، در خطبه‌های نماز جمعه کربلاء خواستار تشکیل فوری دولت با ریاستی قوی، قاطع و دوراندیش شد.

نظرات بینندگان