arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷

پاسخ اردوغان به تهدیدهای ترامپ: تحریم ما را عقب نمی‌نشاند

اردوغان در واکنش به توییت ترامپ درباره پرونده یک کشیش آمریکایی گفته با تحریم نمی‌توان ترکیه را به عقب‌نشینی وادار کرد. دونالد ترامپ‌، رییس‌جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه (۲۶ ژوئیه) توییتی را منتشر کرد و به آنکارا هشدار داد چنانچه اندرو برانسون آزاد نشود، "تحریم‌های گسترده‌ای" را علیه ترکیه به اجرا خواهد گذاشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رجب طیب اردوغان گفته کشورش از تهدیدهای آمریکا مبنی بر اعمال تحریم علیه ترکیه در رابطه با حبس خانگی یک کشیش آمریکایی واهمه‌ای ندارد و از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند. به گزارش روزنامه "حریت" چاپ ترکیه اردوغان روز یکشنبه (۲۹ ژوئیه) در گفت‌وگویی با خبرنگاران در جریان سفر به آفریقای جنوبی، به واشنگتن هشدار داد و گفت: «آمریکا نباید فراموش کند که اگر تغییری در رفتار خود ندهد، یک شریک قوی و صادق مثل ترکیه را از دست می‌دهد.»

دونالد ترامپ‌، رییس‌جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه (۲۶ ژوئیه) توییتی را منتشر کرد و به آنکارا هشدار داد چنانچه اندرو برانسون آزاد نشود، "تحریم‌های گسترده‌ای" را علیه ترکیه به اجرا خواهد گذاشت.

روزنامه "حریت" به نقل از رییس‌جمهوری ترکیه نوشته مشکلات جسمی، دلیل اصلی حکم دادگاه برای آزادی برانسون از زندان و انتقال او به حبس خانگی بوده است. اردوغان تهدیدهای آمریکا را "جنگ روانی" توصیف کرد و گفت واشنگتن "به جای محترم شمردن رأی دادگاه" مسئله اعمال تحریم علیه ترکیه را پیش کشیده است.

تکذیب "توافق بحث‌برانگیز"

به گزارش روزنامه حریت اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران شایعات در مورد توافق ترکیه با آمریکا بر سر پرونده برانسون را رد کرد.

روزنامه واشنگتن پست روز جمعه گزارش کرده بود ترکیه و آمریکا بر سر آزادی یک زندانی زن ترک از زندان اسرائیل در قبال آزادی اندرو برانسون به توافق رسیده‌اند.

پاسخ اردوغان به تهدیدهای ترامپ: تحریم ما را عقب نمی‌نشاند
برانسون بیش از ۲۰ سال است که در ترکیه زندگی می‌کند و در یک کلیسای پروتستان در شهر ازمیر کار می‌کرده

در این گزارش از این زندانی با نام ابرو ازکان یاد شده بود که ۲۷ سال دارد و به اتهام انتقال صدها دلار به یک گروه "تروریستی" از بیش از یک ماه پیش در زندان اسرائیل بسر می‌برد. این روزنامه نوشته بود این توافق "شخصا" از سوی ترامپ امضا شده بود، اما پس از انتقال برانسون به حبس خانگی، ملغی شد.

اردوغان ادعا کرد ترکیه "هیچ‌گاه از کشیش برانسون به عنوان اهرمی برای چانه‌زنی استفاده نکرده است." او با این حال اذعان داشت آنکارا برای آزادی ابرو ازکان از آمریکا درخواست کمک کرده بود.

پرونده اندرو برانسون

به تازگی دادگاهی در استانبول حکم داد، اندرو برانسون کشیش آمریکایی از زندان آزاد شود و تا زمان برگزاری دادگاهش در حبس خانگی بماند. برانسون بیش از ۲۰ سال است که در ترکیه زندگی می‌کند و در یک کلیسای پروتستان در شهر ازمیر کار می‌کرده است.

او به اتهام "شرکت در عملیات تروریستی" و همکاری با جنبش فتح‌الله گولن در جریان کودتای ناموفق سال ۲۰۱۶ میلادی دستگیر و به زندان افتاده است. این کشیش همچنین به همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم است.

دادستانی ترکیه برای این کشیش تقاضای ۳۵ سال زندان کرده و جلسه بعدی دادگاه قرار است روز ۱۲ اکتبر امسال برگزار شود.

افزایش‌تنش‌ها

پرونده اندرو برانسون مناسبات سیاسی میان آمریکا و ترکیه را به شدت دستخوش تنش کرده است. برانسون دو سال در زندان بسر برد و حال پس از انتقال به حبس خانگی اجازه خروج از منزل را ندارد و تمام مدت باید یک مچ‌بند الکترونیکی ببندد که مکان او را گزارش می‌دهد.

ترکیه بارها از آمریکا خواسته تا فتح‌الله گولن، روحانی تبعیدی ترک را به ترکیه تحویل دهد، اما این درخواست‌ها تا کنون بی‌جواب مانده‌اند.

رییس‌جمهوری ترکیه گولن را مسئول کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند. اردوغان سپتامبر سال گذشته به آمریکا پیشنهاد داده بود، چنانچه گولن را به ترکیه مسترد کند، این کشور نیز اندرو برانسون را آزاد کرده و به آمریکا تحویل خواهد داد.

ترکیه همچنین نسبت به حمایت آمریکا از نیروهای شبه‌نظامی کرد در سوریه ناخرسند است و خواستار قطع این حمایت‌هاست. آنکارا این گرو‌ه‌ها را تروریستی می‌داند.

در همین حال تهدید آمریکا مبنی بر بلوکه کردن انتقال جت‌های اف‌ ۳۵ به ترکیه نیز موجب ناخشنودی آنکارا شده است.

آمریکا ماه گذشته تهدید کرده بود، چنانچه ترکیه اقدام به خرید سیستم ضدهوایی اس‌۴۰۰ روسیه کند، این کشور نیز جت‌های اف‌ ۳۵ را به ترکیه تحویل نخواهد داد.

منبع : دویچه وله

نظرات بینندگان