arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷

قرار بازداشت ۲۷ نظامی ترکیه صادر شد

دادستان کل آنکارا در راستای تحقیقات و دستگیری عوامل فعال گروه گولن در داخل نیرو‌های مسلح، قرار بازداشت ۲۷ نفر از جمله یک سرهنگ، یک سرهنگ دوم و چندین درجه دار نیروی دریایی ارتش ترکیه را صادر کرده که در پی آن تاکنون پنج نفر از متهمان دستگیر شده اند و عملیات برای دستگیری سایر متهمان در هفت شهر این کشور همچنان ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که دادستان کل آنکارا قرار بازداشت ۲۷ نظامی نیروی دریایی ترکیه از جمله یک سرهنگ را صادر کرده است.
به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه‌های کارار و خبر تورک، دادستان کل آنکارا در راستای تحقیقات و دستگیری عوامل فعال گروه گولن در داخل نیرو‌های مسلح، قرار بازداشت ۲۷ نفر از جمله یک سرهنگ، یک سرهنگ دوم و چندین درجه دار نیروی دریایی ارتش ترکیه را صادر کرده که در پی آن تاکنون پنج نفر از متهمان دستگیر شده اند و عملیات برای دستگیری سایر متهمان در هفت شهر این کشور همچنان ادامه دارد.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای (۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵ اعلام شده و اعاده او که بیش از ۱۷ سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته‌های ترکیه از آمریکا بوده که تاکنون با پاسخ منفی مقامات واشنگتن موجه و موجب تیره شدن روابط دو کشور شده است.
در کودتای ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) ترکیه ۲۵۱ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه همچنان در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت در کودتای نافرجام ترکیه دستگیر شده و نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر از مراجع دولتی اخراج شده اند.
همچنین بیش از ۵۰ هزار نفر به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای دو سال پیش ترکیه زندانی شده اند.

نظرات بینندگان