arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷

کالاهای وارداتی از چین ۲۰ درصد گران شد

کالاهای وارداتی از چین به ایران در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش قیمت ۲۰ درصدی همراه بوده‌اند. آمار گمرک نشان می‌دهد که تا پایان تیرماه سال جاری، یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۴۲۶ تن انواع کالا از چین به ایران صادر شده است که ارزش آن به سه میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۴۶۶ هزار دلار می‌رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کالاهای وارداتی از چین به ایران در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش قیمت ۲۰ درصدی همراه بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، آمار گمرک نشان می‌دهد که تا پایان تیرماه سال جاری، یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۴۲۶ تن انواع کالا از چین به ایران صادر شده است که ارزش آن به سه میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۴۶۶ هزار دلار می‌رسد. واردات از چین از لحاظ وزنی ۱۰.۳۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۵.۶۳ درصد از کل واردات ایران در این مدت را به خود اختصاص می‌دهد.

آمار ارائه شده از واردات ایران از چین در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۲۹۴ هزار تن کالا از چین به ارزش سه میلیارد و ۵۰۳ میلیون و ۲۲۴ هزار دلار به ایران وارد شده بود و این مقدار از واردات ۱۱.۴۴ درصد از کل وزن و ۲۲.۱۵ درصد از کل ارزش کالاهای وارداتی به ایران را به خود اختصاص داده بود.

به این ترتیب مقایسه این آمار گویای آن است که واردات از این کشور در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی با ۷.۹۳ درصد کاهش همراه بوده، اما از نظر ارزش با رشد ۱۱.۰۵ درصدی مواجه شده است.

همچنین کاهش وزن واردات و افزایش ارزش دلاری آن نشان می‌دهد که ایران کالاهای گران‌قیمت‌تری را نسبت به سال گذشته از چین وارد کرده است، اما با توجه به اینکه بسیاری از کالاهای چینی وارد شده به ایران معمولا ثابت هستند، می‌توان این برداشت را نیز کرد که کالاهای چینی با قیمت بالاتری به ایران فروخته می‌شود و در واقع این کالاها گران‌تر شده‌اند.

براساس این گزارش، قیمت متوسط هر کیلوگرم کالای وارداتی در سال جاری ۳.۲۶ دلار و در مدت مشابه سال گذشته ۲.۷ دلار بوده است و مقایسه آن حاکی از افزایش ۲۰ درصدی قیمت کالاهای وارداتی از چین است.

نظرات بینندگان