arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷

ایران، کره شمالی و ترکیه محور گفت وگوهای پمپئو در سنگاپور

منابع خبری گزارش دادند: مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا درسفر خود به کشورهای آسیای جنوب شرق به ویژه اجلاس وزیران امورخارجه اتحادیه جنوب شرق آسیا' آسه آن' موضوع ایران، ترکیه و کره شمالی را کانون اصلی رایزنی های خود قرار می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران، کره شمالی و ترکیه محور گفت وگوهای پمپئو در سنگاپوروزیر امورخارجه آمریکا در تور جنوب شرق آسیا از متحدان خود می خواهد تا تحریم ها علیه کره شمالی همچنان حفظ کنند و آمریکا را برای بازگرداندن پیونگ یانگ بر سرتعهدی که رهبر این کشور دو ماه قبل در سنگاپور امضا کرده ، حمایت کنند.
پمپئو روز گذشته از مالزی دیدار کرد و امروز جمعه در اجلاس سالانه وزیران امورخارجه آسه آن حضور یافت و پیام خود دراین زمینه را مطرح کرد. 
وی قرار است پس از سنگاپور به اندونزی سفر کند.
این درحالی است که دیپلمات های ارشد ایران ، ترکیه و کره شمالی نیز در سنگاپور حضور دارند.
پس از محکومیت قضایی آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه و اقدام آمریکا در تحریم دو وزیر دادگستری و کشور ترکیه، روابط واشنگتن و آنکارا به شدت پرتنش و تیره شد و وزیر امورخارجه آمریکا این موضوع را در اهداف سفر خود به سنگاپور قرار داده است.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که برای شرکت در اجلاس وزیران امورخارجه آسه آن در سنگاپور به سر می برد ، امروز پس از مذاکره با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود در سنگاپوراعلام کرد که 'درباره حل تنش دوجانبه مذاکره کردیم.'
چاووش اوغلو پس از این دیدار در حاشیه نشست وزرای امور خارجه آ.سه.آن با پمپئو گفت در این دیدار مطرح شد که با زبان تهدیدآمیز و تحریم ها نتیجه ای حاصل نخواهد شد.
وی نتیجه مذاکره خود با همتای آمریکایی اش را مفید و سازنده‌ ارزیابی کرد و افزود: معتقدیم که در این زمینه به هدف خود رسیده ایم.
وی با اشاره ادامه تلاش‌ برای حل تنش میان ترکیه و آمریکا از سوی مقامات دو کشور بیان کرد: در مذاکره امروز در ارتباط با گام هایی که در راستای حل مشکلات موجود لحاظ خواهد شد، گفت و گو کردیم.
وال استریت ژورنال ،رسانه آمریکایی در مورد اهداف سفر پمپئو به جنوب شرق آسیا ازجمله سنگاپور گزارش داد: اجلاس آسه آن همچنین فرصتی برای پمپئوست تا با همتایان خود در مورد تحریم علیه ایران گفت وگو کند.
طبق این گزارش ، آمریکا از خریداران نفت ایران خواسته است تا خرید نفت خام از ایران کاهش دهند و درعین حال می گوید دراین زمینه احتمال دارد برخی کشورها استثناء شوند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد. تحریم های آمریکا علیه ایران 15 مرداد و 13 آبان در حوزه های مختلف باز خواهد گشت.
طبق گزارش این رسانه آمریکایی وزیرامورخارجه آمریکا در حاشیه این اجلاس با برخی از بزرگترین خریداران نفت ایران از جمله چین و ترکیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
این جو سازی رسانه ای در حالی صورت می گیرد که پیشتر دو مقام آمریکایی عضو تیم مذاکره‌ کننده با چین اعلام کردند واشنگتن نتوانسته است در مذاکرات با پکن، این کشور را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب کند و پکن درخواست آمریکا را رد کرده است.
این درخواست آمریکا توسط چین که اکنون با یکدیگر در یک جنگ تجاری به سر می برند ضربه‌ای به تلاش های 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا، برای منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای است.
دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به بلومبرگ گفتند، پکن، در عوض به جای کاهش واردات، خرید نفت از ایران را افزایش داده است. 
دولت آمریکا در چند هفته گذشته مذاکراتی را با کشورهای مختلف خریدار نفت ایران از جمله ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه جهت قانع کردن آنها به قطع واردات نفت ایران تا ماه نوامبر (آبان) انجام داده است که با شکست مواجه شده است.
دولت چین که بارها تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را غیرقانونی عنوان کرده است در ماه ژوئیه خرید نفت از ایران را از 26 درصد به 35 درصد افزایش داده است.
وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا در 5 روز گذشته در سنگاپور به همراه وزیران خارجه شرکای گفت وگویی این اتحادیه و همینطور شرکای منطقه ای آن در اجلاس سالانه گردهم آمده و درمورد مسائل منطقه ای و بین المللی رایزنی های دو و چند جانبه ای را مورد پیگیری قرار داده اند

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان