arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

بررسی طرح آتش‌بس مقابل لغو محاصره غزه روی میز حماس

دفتر سیاسی جنبش حماس روزهای جمعه و شنبه برای اولین بار با تمامی اعضای خود نشستی در نوار غزه برای بررسی پیشنهاداتی درباره آتش‌بس در مقابل لغو محاصره نوار غزه داشته و دارد که از سوی مصر و سازمان ملل دریافت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دفتر سیاسی جنبش حماس نشست‌هایی را از روز جمعه در غزه آغاز کرد و قرار است این نشست‌ها امروز (شنبه) نیز ادامه یابد. در این نشست‌ها بسته تفاهمات محرمانه با مصر بررسی می‌شود که شامل آتش‌بس طولانی مدت با اسرائیل است. منابع سیاسی غربی نیز گفته‌اند، مصر به تضمین‌های اسرائیلی برای ورود هیئت حماس به غزه جهت مشارکت در نشست‌ها دست یافته است. به گفته این منابع، صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس که در لیست "مظنونان" اسرائیل قرار دارد در راس این هیئت به غزه وارد شد.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر سیاسی جنبش حماس روزهای جمعه و شنبه برای اولین بار با تمامی اعضای خود نشستی در نوار غزه برای بررسی پیشنهاداتی درباره آتش‌بس در مقابل لغو محاصره نوار غزه داشته و دارد که از سوی مصر و سازمان ملل دریافت کرده است.

یک مسؤول که نخواست نامش ذکر شود، گفت: دفتر سیاسی حماس برای اولین بار در غزه نشستی به ریاست اسماعیل هنیه، رهبر این جنبش خواهد داشت، شرکت‌کنندگان در این نشست برخی از پرونده‌های مهم از جمله پیشنهادات مصر و نیکولای ملادینوف، فرستاده سازمان ملل درباره توافق برای برقراری آتش‌بس و لغو محاصره اسرائیل از نوار غزه را بررسی خواهند کرد.

یک منبع فلسطینی آگاه گفت: حماس موافقت اولیه خود را به مصر و ملادینوف اعلام کرده و خواستار تضمین‌هایی برای اجرای آنها شده اما حکم نهایی پس از نشست دفتر سیاسی حماس با تمامی اعضایش صادر خواهد شد.

مسؤولانی در حماس و سازمان ملل گفتند، این آتش‌بس می‌تواند شامل توقف طولانی مدت درگیری‌ها در مقابل کاهش چشمگیر محاصره زمینی و دریایی اسرائیل شود.

منبع یادشده افزود: این آتش‌بس به پایان بحران‌های برق و آب در نوار غزه منجر خواهد شد و تمامی کالاها اجازه عبور از گذرگاه کرم ابوسالم (تنها گذرگاه تجاری غزه) را یافته و فعالیت‌ها در گذرگاه رفح بهبود می‌یابد.

منابع غربی نیز گفتند، مصر به چراغ سبز آمریکا و اسرائیل برای مذاکره با حماس درباره آتش‌بس طولانی مدت و اجرای طرح‌های انسانی در غزه و گشودن گذرگاه‌های مشترک با غزه دست یافته است.

این منابع تاکید کردند، قاهره تلاش کرد تا تشکیلات خودگردان فلسطین را جزئی از تفاهمات کند اما تشکیلات خودگردان 14 شرط را برای سند مصر جهت آشتی با حماس مطرح کرد؛ مساله‌ای که امکان دستیابی به توافق و آشتی ملی را بعید می‌سازد.

منابع فلسطینی همچنین به الحیاة گفتند، تفاهمات با مقامات مصر با سند آشتی آغاز می‌شود و به آتش‌بس با اسرائیل می‌رسد در پی آن محاصره غزه لغو و گذرگاه رفح به روی مردم و کالاها باز می‌شود. آتش‌بس همچنین شامل توقف پرواز بالون‌ها و بادبادک‌های آتش‌زا از غزه به اسرائیل می‌شود. همچنین بعد از لغو محاصره و گشوده شدن گذرگاه رفح اجرای طرح‌های انسانی در غزه آغاز می‌شود.

به گفته منابع، این تفاهمات شامل ارائه طرحی مصری برای آشتی ملی نیز است و در صورت موفقیت آن تشکیلات خودگردان فلسطین اداره غزه را برعهده می‌گیرد و بر گذرگاه رفح نظارت خواهد داشت. اما در صورت عدم موفقیت طرح مصر برای دستیابی به آتش‌بس میان حماس و اسرائیل وارد عمل می‌شود و گذرگاه رفح را به طور دائم باز می‌کند و طرح‌های انسانی بین‌المللی را اجرا خواهد کرد. شرکت‌های مصری به طور انحصاری در این طرح‌ها فعالیت کرده و برای توافق آتش‌بس طولانی مدت اقدام خواهند کرد. در عین حال مذاکره برای تبادل اسیران و همکاری امنیتی بین حماس و مصر در مبارزه علیه تروریست‌ها در سینا آغاز خواهد شد.

در عین حال محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نبیل ابوردینه را به عنوان معاون نخست وزیر رامی حمدالله و وزیر اطلاع‌رسانی تعیین کرد؛ در حالی که حماس معتقد است، این تغییر دولتی اشاره به جدی نبودن تشکیلات خودگردان در قبول پیشنهاد مصر درباره تشکیل دولت متحد ملی ظرف پنج هفته دارد و اینکه عباس قصدی برای تشکیل دولت وحدت ملی ندارد.

نگاه رسانه‌های اسرائیلی به توافقات حماس و اسرائیل

در این راستا رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند، یک شخصیت زن اسرائیلی برای جمع‌آوری مبالغی برای تامین مالی حل و فصل وضعیت نوار غزه به قطر رفت.

رونی دنیل، تحلیلگر مسایل نظامی در شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد: برخی شخصیت‌های اسرائیلی برای گفت‌وگو به قطر سفر کردند تا طرفی را بیابند که از تمامی این توافق‌ها حمایت مالی کند.

دنیل گفت: یک مساله دیگر وجود دارد، یک منبع امنیتی به من صراحتا و آشکارا گفت که موضوع اسرا و مفقودین غزه در حال حل شدن است، یعنی پیش از هر چیزی برقراری آتش‌بس پس از توقف "تروریسم" و سپس کمک‌های انسانی اما درباره مساله اسرا و مفقودان پیش از پیشبرد تمامی این مسایل توافق می‌شود.

این شبکه عبری‌زبان جزئیات توافق میان حماس و اسرائیل را فاش و اعلام کرد، مرحله اول این توافق شامل آتش‌بس در غزه و بازگشایی دائم گذرگاه رفح و ایجاد تسهیلاتی در گذرگاه‌ها با اراضی اشغالی است.

مرحله دوم نیز شامل توافقی میان فتح و حماس برای ازسرگیری پرداخت دستمزدها، آغاز فعالیت تشکیلات خودگردان در مدیریت نوار غزه با نظارت مصر و فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات در آنجا ظرف شش ماه است.

مرحله سوم این توافق نیز سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، کاهش بیکاری و اتصال بندر غزه به بندر پورت سعید مصر است.

مرحله چهارم هم شامل توافق بر سر برقراری آتش‌بس پنج تا ۱۰ ساله و تبادل اسرا است.

تل‌آویو در ژوئن ۲۰۱۷ برای اولین بار اعتراف کرد که حماس چهار اسیر اسرائیلی را در اختیار دارد.

ایهود یعری، کارشناس مسایل کشورهای عربی در شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل درباره جزئیات این توافق گفت: موضوعاتی از جمله توافق برای انتقال گاز به نوار غزه، صدور مجوز حج برای ساکنان نوار غزه به مدت پنج سال، ترمیم مسیر عبوری در رفح و تلاش برای ایجاد فرودگاهی در سینا در این توافق وجود دارند که حماس از آنها خرسند خواهد شد.

همچنین تحلیلگر مسایل امنیتی شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت، محمد بن زاید، ولیعهد امارات در توافقنامه‌های به دست آمده با حماس در قالب طرح مصر برای توافق در غزه مشارکت دارد.

این تحلیلگر به نقل از یک مسؤول اسرائیلی اظهار داشت: این طرح شامل آغاز فوری مذاکرات برای قرارداد تبادل اسرا است.

باراک راپید، تحلیلگر مسایل سیاسی این شبکه تلویزیونی اسرائیل گفت: یک مسؤول اسرائیلی عالی رتبه به ما گفت که از ارتباطات میان مصر، فرستاده سازمان ملل، حماس و تشکیلات خودگردان مطلع است و طرح مصر برای توافق با غزه شامل آغاز فوری مذاکرات درباره تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس است و در چارچوب آن موضوع اجساد سربازان و شهروندان اسرائیلی بازداشت‌شده توسط حماس بررسی می‌شوند.

به گفته راپید، این مسؤول اسرائیلی در ادامه گفت، در روزهای آینده متوجه خواهیم شد که آیا رویکرد ما به سوی توافق است یا افزایش تنش‌ها در غزه و این مطابق نتایج طرح مصر است.

راپید افزود: ما در لحظات بسیار حساسی به سر می‌بریم و طبق برآوردهای من در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده مشخص می‌شود آیا کابینه امنیتی اسرائیل تصمیمی چشمگیری در مورد سیاست‌هایش در غزه اتخاذ خواهد کرد؟

هیئتی از جنبش حماس در خارج و کرانه باختری از قاهره وارد غزه شد، این هیئت شامل صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش، ماهر صلاح، رئیس این دفتر در خارج و اعضای این دفتر سیاسی بود.

هیئت یاد شده برای بررسی طرح مصر درباره کاهش محاصره نوار غزه و برقراری آتش‌بس میان مقاومت و اشغالگران وارد نوار غزه شد.

هیئتی از حماس و فتح در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۸ بنا به دعوت مسؤولان مصری برای بررسی تحولات فلسطین، برقراری آشتی، پایان اختلافات، مقابله با "معامله قرن" و قانون نژادپرستانه "دولت یهود" و نیز راه‌های لغو تحریم‌های نوار غزه به قاهره رفته بود.

نظرات بینندگان