arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۱ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

وزیر علوم: دو تابعیتی های علمی را از سیاسی جدا کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بکارگیری ها دو تابعیتی ها یکی به معنای سپردن مسوولیت و مدیریت است و دیگری در مسائل علمی و تحقیقاتی مطرح است که اگر اینها را تفکیک کنیم برای توسعه علمی مشکلی پیش نمی آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر علوم: دو تابعیتی های علمی را از سیاسی جدا کنیممنصور غلامی عصر امروز شنبه 13 مرداد ماه در حاشیه مراسم گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مطرح کرد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تصویب ممنوعیت به کارگیری مدیران دوتابعیتی در دولت از یک سو و فرصت استفاده از آنها در زمینه های علمی و تحقیقاتی با توجه به تحریم ها، وزارت علوم با چالش چگونه مواجه می شود، گفت: این دو باید از هم تفکیک شود.
وزیر علوم با بیان این که امیدوارم مصوبه ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتی ها در حوزه های علمی مشکلی پیش نیاورد، افزود: کار علمی با کار مدیریتی باید تفکیک شود تا در فضاهای علمی و تحقیقاتی بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و به نظر می آید که در مصوبه ای جدا این مساله دیده شده باشد.

** بیکاری و دانشگاهیان 
وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر اعلام بیکاری یک میلیون نفر از سوی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به دنبال اعمال تحریم ها، در این زمینه که این مساله آیا می تواند وزارت علوم و موسسه های زیر مجموعه را متاثر از خود کند، تصریح کرد: موسسه های زیر مجموعه وزارت علوم خیلی درگیر این بحث نیستند. ما نگران جوانان و تحصیل کرده هایی هستیم که علم و دانش پیدا کرده اند و فناوری یاد گرفته اند امید است در این فرآیند آسیب نبینند.
علوی تاکید کرد: بعید می دانم مشکل ایجاد شود و خودمان هم توانایی جبران این خلاء ها را داریم اما باید به دانشگاهیان و مراکز علمی بیشتر اعتماد کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در مورد جایگاه تولید علم جهادگران در سطح کشور و جهان گفت: من جهاد دانشگاهی را بیشتر حوزه عمل می دانم یعنی یافته های علمی را به سطح عمل می رسانند.
وی گفت: مراکز تحقیقاتی و علمی جهاد دانشگاهی بیشتر دستاوردها را به اجرا می گذارند که به نظر می آید نمونه های موفق خوبی بوده اند که یکی از این ها پژوهشکده رویان است.
وزیر علوم گفت: جهاد دانشگاهی عموما مورد حمایت دولت و مجلس است و فکر می کنم که به طور کلی این حمایت وجود دارد، اما اعتقاد من این است که مراکز علمی ما اعم از جهاد دانشگاهی و دانشگاه های کشور ، پژوهشکده ها و پژوهشگاه ها نیاز به حمایت بیشنتری دارند. 

** قبول شدگان کنکور به سامانه سازمان سنجش اعتماد کنند 
وی همچنین در توصیه ای به قبول شدگان آزمون سراسری 97 گفت: سازمان سنجش سامانه ای برای راهنمای انتخاب رشته گذاشته که اگر به آن اعتماد کنند خوب است .

نظرات بینندگان