arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

المالکی از تفاهم بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت خبر داد

درحالی که بیش از دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق می گذرد و تلاش ها برای تشکیل ائتلاف بزرگتر و به تبع آن دولت جدید تاکنون به نتیجه نرسیده است، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون از تفاهم بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت (ائتلاف بزرگتر) پارلمان عراق خبر داد و گفت به احتمال زیاد این ائتلاف ظرف همین هفته تشکیل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون از تفاهم بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت (ائتلاف بزرگتر) پارلمان عراق خبر داد و گفت به احتمال زیاد این ائتلاف ظرف همین هفته تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، درحالی که بیش از دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق می گذرد و تلاش ها برای تشکیل ائتلاف بزرگتر و به تبع آن دولت جدید تاکنون به نتیجه نرسیده است، اکنون نوری المالکی می گوید این اتفاق ظرف چند روز آینده خواهد افتاد.

المالکی در گفتگو با خبرگزاری الموبد عراق همچنین گفت که ائتلاف سیاسی بزرگ که تشکیل دولت جدید را به عهده خواهد داشت ارتباطی به ائتلاف ملی که تاکنون (بین پنج گروه اصلی شیعه عراق) وجود داشته است، نخواهد داشت.

وی پیش بینی کرد که دولت جدید عراق نیز ظرف یک ماه آینده تشکیل شود.


رئیس ائتلاف دولت قانون تمدید دولت کنونی و یا تبدیل آن به دولت نجات ملی را بعید دانست و گفت تشکیل دولت جدید نباید طولانی شود.
المالکی در توضیح فرافرقه ای بودن ائتلاف اکثریت به تمایل هر پنج ائتلاف سیاسی شیعه برای توافق با بقیه تشکل های سیاسی سنی و کرد اشاره کرد و گفت ائتلاف جدید تشکلی فراتر از چارچوب مذهبی خواهد بود و شیعیان، اهل سنت، کردها، مسیحیان، ترکمن ها، آشوری ها و دیگر بافت های عراقی را در بر خواهد گرفت.


وی به وجود تفاهمات قوی بین ائتلاف های دولت قانون و الفتح (هادی العامری) و بیشتر اعضای ائتلاف النصر (حیدرالعبادی) اشاره کرد و گفت سائرون (مقتدا صدر) و حکمت (عمار حکیم) نیز تمایل به حضور در این ائتلاف دارند در این صورت ائتلاف بزرگ پارلمانی می تواند با پیش از 190 نماینده (از مجموعه 328) تشکیل شود.


المالکی درعین حال گفت که قصد دیدار با مقتدا صدر ندارد و تفاهمات بین دولت قانون و سائرون جنبه شخصی نداشته بلکه بر نزدیک بودن برنامه های مربوط به دولت جدید استوار خواهد بود.
این در حالی است گروه های سیاسی شرکت کننده در انتخابات اخیر همچنان منتظر اعلام نتایج نهایی شمارش دستی آرا و فراهم شدن زمینه عملی برای تشکیل فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت آینده هستند.
براساس نتایج رسمی در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.


دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.

ناظران پیش بینی می کنند تعداد کرسی احزاب مختلف با پایان بازشماری دستی ممکن است دچار تغییرات جزیی شود.
تاخیر در تشکیل ائتلاف بزرگتر، پارلمان و دولت جدید عراق درحالی است که مردم استان های مرکزی و جنوب عراق از اوایل تیرماه در اعتراض به قطعی برق در تابستان بسیار گرم این کشور، فساد اداری و سوء خدمت رسانی، دست به تظاهرات زدند که همچنان در برخی شهرها ادامه دارد.

نظرات بینندگان