arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
تاکید العربی الجدید قطر:

خبرهایی در راه است؛ حضور وزیر خارجه عمان در آمریکا همزمان با پیشنهاد مذاکره ترامپ به ایران تصادفی نبود / آیا درخواست ترامپ از تهران در چارچوب توافقش با پوتین بود؟

هم پیمانان منطقه ای ایالات متحده بیش از همه از این تحول غافلگیر شدند؛ چرا که پیش از این با اعلام شروط پومپئو برای مذاکره با ایران، به استراتژی آمریکا علیه ایران اعتماد کرده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرهایی در راه است؛ حضور وزیر خارجه عمان در آمریکا همزمان با پیشنهاد مذاکره ترامپ به ایران تصادفی نبود

عمر كوش در العربی الجدید نوشت: پیشنهاد ناگهانی ترامپ در مورد مذاکره با ایران سوالات زیادی را در مجامع سیاسی ایالات متحده و کشورهای اروپایی به دنبال داشته است؛ سوالاتی مبنی بر اینکه رئیس جمهور امریکا در فاصله یک هفته مانده به اجرایی شدن تحریمها علیه ایران، واقعا از گفتگو با این کشور چه می خواهد و علت این اعلام غافلگیرانه که تحولی در استراتژی آمریکا در قبال تحریم ایران محسوب می شود، چیست؟ مهمتر از همه آنکه این تصمیم ترامپ پس از نشست هلسینکی و جدالی که در پی آن در مورد مواضع ترامپ بوجود آمد، مطرح شد.

به گزارش «انتخاب»؛ این رسانه قطری در ادامه آورده است: در این میان، هم پیمانان منطقه ای ایالات متحده بیش از همه از این تحول غافلگیر شدند؛ چرا که پیش از این با اعلام شروط پومپئو برای مذاکره با ایران، به استراتژی آمریکا علیه ایران اعتماد کرده بودند.

به نظر می رسد ترامپ قصد دارد با این پیشنهاد، روی دیگری را به ایران نشان دهد و در ادامه، اعلام آمادگی او برای مذاکره با ایرانیها می تواند به سوق دادن آنها به سمت مذاکره و انتقالشان از جایگاه دشمن به جایگاه گفتگو کننده، منجر شود.

در این شرایط، برخی دولتها تلاش می کنند بین آمریکا و ایران وساطت کنند، که در رأس آنها عمان قرار دارد و قطعا همزمانی حضور وزیر عمان در واشنگتن، با اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با تهران تصادفی نبوده است و دیدارهایی که در مسقط بین وزیر خارجه ایران و همتای عمانی او انجام شد، با هدف بافتن تار و پود وساطت عمان، قبل از اعلام تصمیم ترامپ، صورت گرفت.

به نظر می رسد دعوت آمریکا برای مذاکره «غیر مشروط» با ایران، در واقع امر اینگونه نیست؛ زیرا پومپئو چند ساعت پس از اعلام پیشنهاد ترامپ برای ایران، بار دیگر شروط از پیش تعیین شده را مطرح کرده و ایرانی ها را به اجرای تغییرات اساسی فراخواند.

صحبتهای وزیر خارجه آمریکا در مورد «مافیا» خواندن دولت ایران، مکس کننده شکاف داخلی در دولت آمریکا در خصوص ایران و همچنین روسیه است.

نمی توان دعوت به مذاکره ترامپ را خارج از توافق های سری دانست که در هلسینکی میان او و پوتین انجام شده است؛ توافقهایی در مورد پرونده سوریه، چگونگی برخورد با ایران و محدود کردن نفوذ آن.

نظرات بینندگان