arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

افراط در وابستگی به اسنپ چت نوعی بیماری روانی است / وقتی حتی جراحان پلاستیک هم از فیلترهای شبکه های اجتماعی شاکی می شوند

گروهی از روانشناسان برای علاقه مفرط و بیمارگونه  کاربران شبکه های اجتماعی به عکس های سلفی اسنپ چت نوعی اختلال روانی مجزا تعریف کرده اند که از دید آنان می تواند خطرناک باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از روانشناسان برای علاقه مفرط و بیمارگونه  کاربران شبکه های اجتماعی به عکس های سلفی اسنپ چت نوعی اختلال روانی مجزا تعریف کرده اند که از دید آنان می تواند خطرناک باشد.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از سی نت، این اختلال که "اسنپ چت دیسمورفیا" نامیده می  شود از مدت ها پیش به یک مشکل بزرگ برای جراحان پلاستیک نیز تبدیل شده است. 

جراحان پلاستیک معتقدند بسیاری از بیمارانشان تقاضا دارند که شبیه فیلترهای اسنپ چت شوند. اگرچه بسیاری از طرفداران اسنپ چت از فلیلترها برای سرگرمی استفاده می کنند، اما برخی دیگر نیز، سعی دارند با فیلترهای اسنپ چت زندگی واقعی خود را تحریف کنند. 
به نظر می رسد اسنپ چت به لطف طیف گسترده ای از فیلتر ها و گزینه های ویرایش که می تواند ظاهر واقعی ما را در یک لحظه تغییر دهد، برای افراد فاقد عزت نفس به یک گزینه ایده آل برای فرار از واقعیت تبدیل شده است. 

اکنون پزشکان به این نتیجه رسیده اند که وسواس ما درمورد چگونگی نگاه  رسانه های اجتماعی نسبت به ظاهرمان می تواند اثراتی بسیار مضر داشته باشد. پزشکان برای توصیف این اثرات از یک واژهن جدید یعنی دسمورفیا اسنپ چت استفاده می کنند. آن ها این واژه را برای توصیف افرادی به کار می برند که به دنبال جراحی زیبایی هستند،تا به صورت نسخه ای شبیه به نسخه های فیلتر شده اسنپ چت تبدیل شوند. 

درست است که بیماران گوش های فانتزی حیوانات اسنپ چت را نمی خواهند اما بینی های فوق کوچک، چشم های بیش از حد بزرگ و یا صورت های تراشیده شده را درخواست می کنند. 

گروهی از پزشکان  دانشکده پزشکی  بوستون در این خصوص می گویند؛  "این یک روند هشدار دهنده است؛ زیرا این افراد اغلب در معرض ظاهرهای فانتزی و غیر قابل دسترس قرار می گیرند و خط و مرز بین واقعیت و فانتزی  برای این بیماران از بین می رود."

به اعتقاد روانشناسان ادامه این فرایند حتی می تواند منجر به بروز اختلال "خودبدشکل بینی" شود. آن ها معتقدند برای درمان این افراد باید ترکیبی از درمان رفتاری شناختی درمورد چگونگی جایگزینی الگوهای تفکر  مثبت به جای تفکر منفی مورد استفاده قرار گیرد.افزون بر این رفتاردرمانی مذکور می تواند با   داروهای تجویزی مانند مهارکننده های سروتونینکه برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شود نیز ترکیب شود.

آیا شما هم عادت دارید عکس های سلفی فانتزی بگیرید؟ نظرتان در خصوص این خبر چیست؟ 

نظرات بینندگان