arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

قاسم میرزایی: «سوال از رئیس جمهور»، نان شب عده ای از نمایندگان است / در مجلس حدود ٦٠ نماينده تند داريم / باید به رفراندوم تن بدهیم

قاسم میرزایی نکو نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید گفت: بحث سوال از رییس‌جمهور از یک سال قبل مطرح بوده و طیف خاصی آن را دنبال می‌کنند، گویی نان هر شب‌شان سوال و عنوان ناکارآمدی دولت و شخص آقای روحانی است. حالا که کار به اینجا رسیده به نظر من رییس‌جمهور باید خیلی سریع به مجلس آمده و با نمایندگان صحبت کند. حتی بهتر است که تا پایان مهلت یک ماهه نیز صبر نکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قاسم میرزایی نکو نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید گفت: بحث سوال از رییس‌جمهور از یک سال قبل مطرح بوده و طیف خاصی آن را دنبال می‌کنند، گویی نان هر شب‌شان سوال و عنوان ناکارآمدی دولت و شخص آقای روحانی است. حالا که کار به اینجا رسیده به نظر من رییس‌جمهور باید خیلی سریع به مجلس آمده و با نمایندگان صحبت کند. حتی بهتر است که تا پایان مهلت یک ماهه نیز صبر نکند.

مهمترین بخش های اظهارات او بدین شرح است:

*با توجه به شرايط ويژه كشور و اتفاق نظر همه در مورد عادي نبودن اين وضعيت، طرح سوال جايگاهي نداشت و ادامه اين رويه حتما وضعيت را پيچيده‌تر مي‌كند. رييس‌جمهور نيز در نامه خود به شرايط خاص كشور اشاره و مطرح كرده كه براي جلوگيري از اختلاف بين قوا، رسيدگي و پايان دادن به دل نگراني دلواپسان ضروري است گرچه آنها هميشه دل نگرانند.

*آقاي لاريجاني و ديگران خيلي تلاش كردند اما نهايتا پافشاري عده‌اي موجب شد كه سوال اعلام وصول شود. تلاش‌شان بر اين بود كه بگويند بالاخره رييس‌جمهور را به مجلس آورديم.

*فكر مي‌كنيد مردم و نمايندگان انتظار شنيدن چه حرف‌هايي را دارند؟ روحاني چه بگويد كه همه قانع شوند؟

*نمايندگاني كه قانع نمي‌شوند، عددي ندارند. شما به سابقه سوال از رييس‌جمهور در مجلس هم كه نگاه كنيد بايد به اين نتيجه رسيد كه مجلس قانع مي‌شود. در زمان احمدي‌نژاد هم سوال طرح شد و نهايتا به پادرمياني رهبري رسيد و موضوع ختم به خير شد.

*آقاي روحاني يك دوراني خيلي تند خطاب و عتاب مي‌كرد و همه نگران بوديم كه اين رويكرد ممكن است به تقابل‌هاي خاص بينجامد. اكنون نيز فكر مي‌كنم كه همين نگراني وجود دارد. حتي به نظر مي‌رسد خود آقاي روحاني نيز به ايجاد اين تقابل مايل است. تقابلي كه در مورد آمدن و نيامدن روحاني مجلس ايجاد شد، مي‌تواند ادامه يافته و به اينجا برسد كه روحاني در مجلس اظهارات تندي را بيان كند.

*با توجه به سابقه صحبت‌ها و موضع‌گيري آقاي روحاني از زمان انتخابات گرفته تاكنون به نظرم مي‌رسد كه آدم جدي‌‌اي باشد و مسائل را خوب بشناسد. روحاني فردي مطلع و آشنا به مسائل امنيتي، سياسي و اجتماعي است و مي‌تواند خوب مطالب را تجزيه، تحليل كند. حداقل در جلسات خصوصي كه خوب صحبت مي‌كند. بعد از همين جلسه هيات رييسه فراكسيون اميد با رييس‌جمهور گفته بودند كه مطالب رسانه‌اي نشود. اين يعني به هر حال ناگفته‌هايي وجود دارد.

*اگر جلسه برگزار و مثبت تمام شود نتايج پرثمري را به‌دنبال خواهد داشت و با توجه به موضع‌گيري‌هاي سران اصلاحات همخواني و همبستگي را در مقابل كساني كه برجام را آتش مي‌زنند، نشان خواهد داد. به هر حال رويكرد نمايندگان بستگي به حرف‌هاي روحاني دارد. اگر رييس‌جمهور در مقابله با سوالات (گرچه وظايف وزرا و بانك مركزي بوده است) خوب و كامل توضيح دهد، نتيجه خوبي حاصل خواهد شد.

*حدود ٦٠ نفر نماينده تند داريم.

* بايد در موضوعات مهم مثل برجام، رابطه يا گفت‌وگو با امريكا و... با نظر و راي مردم تصميم‌گيري بشود. بايد از مكانيزم سوال از مردم استفاده كرد تا معلوم شود كه افكار عمومي چه مي‌خواهند.

*روحاني به عنوان رييس‌جمهور اختياراتي دارد و مي‌تواند نظرخواهي و همه‌پرسي از مردم را مطرح كند. مي‌تواند از مردم در مورد سياست خارجي، رابطه با امريكا، پاسخ به ترامپ در مورد گفت‌وگو و... بپرسد. اگر مردم در سرنوشت خودشان راي و نظري داده باشند تا آخر دفاع و ايستادگي مي‌كنند.

*اكنون وقت همه‌پرسي است. حضور مردم در مراسم و راهپيمايي‌ها نشان از حضور بخشي از آحاد مردم موافق است اما نشان از تمامي مردم و اكثريت قاطع نيست. ما مانند راي به جمهوري اسلامي در مسائل مهم نياز به مشاركت همه مردم داريم. بايد اجازه دهيم كه مخالفين يا ممتنع‌ها هم اظهار و عنوان راي كنند به خصوص اكنون و در اين شرايط ويژه به راي مردم نياز داريم.

*عده‌اي اصرار دارند كه بگويند وضع خوب است، مشكلي نداريم، فروش نفت انجام مي‌شود، تعامل با بانك‌هاي جهاني بدون مشكل انجام مي‌شود، مردم از شرايط راضي هستند و شما هم حرف مفت مي‌زنيد ولي من فكر مي‌كنم كه اينطور نيست.

منبع: اعتماد

نظرات بینندگان