arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

ژاپن شرایط ورود دختران به دانشگاه را سخت تر کرد

رسانه های ژاپنی گزارش داده اند که وزارت علوم این کشور شرایط ورود دختران به دانشگاه ها را سخت تر کرده است تا آنها مجبور شوند بعد از ناکامی در دانشگاه، راه ازدواج و فرزندآوری را در پیش گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رسانه های ژاپنی گزارش داده اند که وزارت علوم این کشور شرایط ورود دختران به دانشگاه ها را سخت تر کرده است تا آنها مجبور شوند بعد از ناکامی در دانشگاه، راه ازدواج و فرزندآوری را در پیش گیرند.

بر این اساس مقامات وزارت علوم ژاپن تصمیم گرفته‌اند سطح نمره قبولی دختران در دانشگاه ها را افزایش دهند تا به این شکل مانع از ورود آنها به دانشگاه شوند به طوری که تعداد دختران در مقایسه با پسران در سطح 30 به 70 درصد باقی بماند.

در گزارش شینهوا آمده است دختران ژاپنی باید 35 درصد بیشتر از آنچه تا کنون برای ورود به دانشگاه‌ به عنوان حداقل نمره نیاز داشتند، کسب کنند این رقم برای ورود به رشته‌های خاص مانند پزشکی با افزایش بیشتری مواجه بوده است.
دانشگاه پزشکی توکیو یکی از دانشگاه هایی بود که نتیجه آزمون ورودی را دستکاری کرده تا تعداد دانشجویان دختر در این دانشگاه را محدود کند موضوعی که خود دانشگاه نیز بعد از رسانه ای شدن به آن اعتراف کرد.


هیات تحقیق و تفحص داخلی این دانشگاه بعد از بررسی های خود دریافته است که به نمره دختران شرکت کننده در آزمون این دانشگاه هیچ نمره اضافه نشده است در حالی که به برخی از پسران بین یک تا 30 نمره اضافه شده است.
اما بعد از رسانه ای شدن این موضوع، سفارتخانه تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و فنلاند از دانش آموزان دختر ژاپنی دعوت کردند تا برای تحصیل در رشته پزشکی به این کشورها بروند.
سفارت فرانسه در توکیو یک پیام و نموداری را همراه با آن، در حساب توییتر رسمی خود منتشر کرده در این پیام، توضیح داده شده است که بیش از ۶۰ درصد دانشجویان پزشکی در کل دانشگاه های فرانسه را زنان تشکیل می دهند در این پیام از تحصیل دانشجویان دختر ژاپنی در فرانسه استقبال شده است.


سفارت فنلاند در توکیو نیز در توییتی گفته است فنلاند سومین کشور جهان با بیشترین نسبت پزشکان زن است و نیز اینکه این کشور، از شیوه های کاری منعطف و توازن میان زندگی کاری و زندگی شخصی حمایت می کند.
بسیاری از کاربران، این پیام ها را ارج نهاده و آنها را تشویق کننده خوانده اند و آن را بازنشر داده اند.


تحقیقات نشان می دهد دختران تحصیلکرده ژاپنی تمایلی برای ازدواج و فرزند‌آوری ندارند و این موضوع به یک معضل مهم جامعه ژاپن تبدیل شده است.
آمار رسمی دولت ژاپن نشان می دهد جمعیت این کشور برای نهمین سال متوالی کاهش یافته و در پایان سال 2017 میلادی به حدود 127 میلیون نفر رسیده است.
سازمان بهداشت جهانی نسبت به این روند هشدار داده و اعلام کرده است شمار سالمندان 65 سال به بالا در ژاپن، اکنون 27.7 درصد از کل جمعیت کشور را شامل می شود که نشان از پیر شدن سریع جامعه دارد.
با این حساب اکنون ژاپن به نسبت کل جمعیت بیشترین شمار سالمندان را در سراسر دنیا دارد و یکی از پیرترین کشورهای دنیا محسوب می شود.


جمعیت نزدیک به 40 منطقه از میان 47 منطقه، استان و شهر در این کشور در سال 2017 میلادی نسبت به سال قبل از آن کاهش چشمگیری داشته است.
همچنین بر اساس این آمار برای اولین بار شمار خارجیان با عبور از مرز دو میلیون نفر در ژاپن به دو میلیون و 60 هزار نفر رسیده است که نشان می دهد این کشور به نیروی کار بیشتری نیاز دارد.
اگرچه دولت ژاپن در سال های اخیر برای افزایش جمعیت، تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته است اما به باور کارشناسان اجتماعی این کشور، کاهش جمعیت ژاپن دلایل مختلفی دارد.
«یوکی گندا» (Yuki Genda)، استاد دانشگاه علوم اجتماعی توکیو کم شدن امید به زندگی، مشکلات اقتصادی و نابرابری های اجتماعی را از دلایل اصلی کاهش جمعیت در کشور ژاپن می داند.
او معتقد است نداشتن نظری خوشبیانه به آینده در سال های اخیر به شدت در میان مردم ژاپن افزایش یافته و این زنگ خطری برای دولتمردان ژاپنی به حساب می آید.


دولت ژاپن پس از ناکامی در رابطه با افزایش جمعیت این کشور، در سال 2015 دست به ابتکاری جدید زد و بودجه ای را به برگزاری مراسم ویژه همسریابی در کشورهای مختلف برای اتباع خود اختصاص داده بود تا کشور را از مشکلی که به آن دچار شده نجات دهد.
در این طرح که به «طرح تشویقی شینزو آبه» نخست وزیر این کشور مشهور بود، مبلغ سه میلیون ین (29 هزار و 527 دلار) از بودجه کشور به هر زوج به عنوان برنامه های تشویقی افزایش جمعیت اختصاص یافت.
هدف این برنامه، معکوس ساختن نرخ منفی افزایش جمعیت ژاپن اعلام شد که به سرعت در حال افزایش است.


حمایت از ازدواج، کانون خانواده و تشویق زوج های جوان به فرزندآوری یکی از مهمترین راهبردهای رهبران ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد در این کشور است.
مقام های ژاپنی پیش بینی کرده اند اگر روند فعلی زاد و ولد همچنان ادامه یابد ژاپن حدود یک سوم از جمعیت خود را در 50 سال آینده از دست خواهد داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان