وزیر آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که تمرکز ما تنها روی تشریح مشکلات باشد تحولی رخ نمی دهد.
به گزارش ایسنا، صبح امروز سید محمد بطحایی در دومین روز از سفر به استان خراسان رضوی، پس از شرکت در آئین غبارروبی گلزار شهدای کاشمر و حضور بر سر مزار شهید مدرس و ادای احترام به مقام والای آن روحانی مبارز در جمع فرهنگیان کاشمر (ترشیز کهن)اظهار کرد: اینجانب حامل ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور برای مردم این خطه از کشور هستم.
وی افزود: هرچند سفر های استانی سخت و دشوار است اما این نوید را می دهد که ما در برابر مسائل ومشکلات پیچیده تنها نیستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیان مشکلات توسط نمایندگان مدیران این شهر تصریح کرد: اگر سی سال پیش هم دور هم جمع می شدیم باز این مشکلات مطرح می شد، بنابراین اگر رویکرد های آموزش و پرورش تغییر نکند سی سال آینده باز همین مشکلات مطرح خواهد شد و تا زمانی که تمرکز ما روی تشریح مسایل باشد بازهم اتفاقی رخ نخواهد داد.
بطحایی گفت: پیچیدگی مسایل آموزش و پرورش بدان جهت است که حل همه مسائل تنها به آموزش و پرورش بستگی ندارد و گستردگی نیز مزید بر علت است.
وی با اشاره به همیت نقش مدرسه در فرایند تعلیم و تربیت ادامه داد: مدرسه محل تمرین زندگی برای دانش آموزان است و براساس آموزه های اسلامی ایرانی تلاش کردیم مدارس را به این سمت ببریم اما چنان که باید و شاید موفق نبودیم.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: دیدگاه بسیاری از خانوادهها این است که فرزندشان رتبه های علمی به دست آورند واین موضوع آزار دهنده است، لذا آموزش و پرورش باید تلاش کند این مسیر را عوض کند.
وی افزود: اگر دغدغه فضای مدرسه را داریم بخاطر آن است که بچه ها قرار است مهارت های زندگی را در مدرسه فرا گیرند و دانش آموزان با فرمول و حفظیات نمی توانند زندگی خود را اداره کنند بنابراین نباید رقابت های فردی در مدرسه انجام شود لذا رقابتهای گروهی باید جایگزین شود.
وزیر آموزش و پرورش بر سنگینی کار معلمان در مدارس تاکید وعنوان کرد: نظریه پردازی شاید به سهولت انجام شود اما عمل به آن بسیار دشوار و سخت است.
وی افزود: از امسال رقابتهای فردی را در مدارس ابتدایی ممنوع کردیم تا رقابتهای گروهی جایگزین آن شود و بتوانیم شادی و نشاط را به مدارس بیاوریم این مهم محقق نمی شود مگر اینکه خانوادهها آموزش و پرورش را همراهی کنند.
بطحایی اظهار کرد: لازمه تحول در اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش در جامعه است و باید آن را عملی کنیم و تنها در گفتار باقی نمانیم.
وی با اشاره به فضیلت معلمان گفت: از لحاظ جمعیت،تعهد، عشق و علاقه هیچ صنفی مانند معلمان نیست و این سرمایهای است که باید قدر آن را دانست، به مدرسه باید فرصت ارائه خلاقیت داد و یکی از راه ها، ارتقای شایستگی های عوامل مدرسه و تفویض اختیار به مدارس است.
وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: حجم وسیع بخشنامهها خلاقیت را از مدارس گرفته است لذا در راستای تمرکز زدایی در سال تحصیلی جدید هفتهای دو ساعت زمان در اختیار مدیر و مربی پرورشی قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی تلویزیون تعاملی امکان تعامل بین صف و ستاد فراهم می شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: برای اینکه مدرسه محل زندگی دانش آموزان شود نیازمند استلزاماتی از جمله رفع تمرکز زدایی وتفویض اختیار، حل مشکلات معیشتی و فرهنگ سازی در جامعه هستیم.
در ادامه این مراسم، خدابنده مدیرکل خراسان رضوی اظهار کرد: تقویت و افزایش انگیزه معلمان و دانش آموزان دو مقدمه و زیرساخت تحول در آموزش و پرورش است که باید محقق شود.
وی از تدارک و ارائه رفاهیات برای فرهنگیان استان خراسان رضوی با هدف تقویت انگیزه آنان خبر داد.