پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بر اساس شنیدهها و اقداماتی که انجام شده است، آزبست از لنتهای تولیدی ترمز خودروها در کشور حذف شده است.
آزبست مادهای است که گرما را به خوبی جذب و پراکنده میکند و علت استفاده از آزبست در لنت ترمز این است که لنتها در معرض اصطکاک بالایی هستند، اصطکاک هم گرمای زیادی تولید میکند. اما مشکل کجاست؟ وقتی آزبست ساییده میشود، غباری تولید میکند که استنشاق آن برای سلامت زیان آور است و باعث مسمومیت و بیماریهای تنفسی میشود، زیرا هنگام ترمز گرفتن مقدار زیادی غبار آزبست تولید میشود.
عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا آزبست از لنتهای خودروها حذف میشود؟ اظهار داشت: ما دنبال این موضوع هستیم و به ما قول داده اند که آزبست از لنت ترمزهای خودروها حذف شود و اکنون بعید میدانم که آزبست در لنتهای ترمز وجود داشته باشد شنیده ام که آزبست حذف شده است.
وی در پاسخ به این سوال که میزان آلودگی خودروهای تولیدی چگونه است؟ و آیا خودروسازان استانداردهای زیست محیطی را رعایت میکنند، نیز پاسخ داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که به دلیل تحریمها نمیتوانند تمام استانداردهای زیست محیطی را در صنعت خودرو اجرایی کنند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا کلانتری همچنین گفت: وزیر صنعت قول داده بودند که استاندارد یورو ۵ را از سال آینده در خوردوسازیها پیاده کنند، اما چون اکنون حتی برای یورو چهار هم شرط گذاشته اند و تحریمها در حال اجرا است نمیتوانند ضوابط زیست محیطی را اجرا کنند.
استانداردهای آلایندگی یورو (از ۱ تا ۶) میزان بیشینه مجاز را برای انتشار گازهای آلاینده خودروهایی که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته میشوند، تعریف میکند. این استانداردها، انتشار اکسیدهای نیتروژن (Nox)، هیدروکربنها (THC)، هیدروکربنهای بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن (CP) و ذرات معلق (PM) را در بر دارد.