arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۵۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰

متن خواندنی مناظره قشقاوی، زیباکلام و محبیان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مناظره معاون کنسولی وزیر امور خارجه ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیرعامل خبرگزاری آریا با موضوع بیداری اسلامی در پایگاه خبری تحلیلی رسانه های جهان اسلام در محل نمایشگاه مطبوعات تهران برگزار شد.

 در ابتدای بحث آقای قشقاوی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت دیپلماسی ایران در قبال بیداری اسلامی به ویژه در لیبی گفت: دیپلماسی وزارت خارجه در مجموع در حوادث اخیر نه تنها فعال بلکه بسیار فعال بوده است.
وی اضافه کرد: تحرکات وزارت خارجه از هفته اول تحولات لیبی آغاز شد که بنا به مصالحی بخش 70 درصدی دیپلماسی کشور در حوادث لیبی پنهانی بود و نباید به رسانه ها کشیده می شد.
وی گفت: سفیر لیبی هفته اول در تهران از قذافی جدا شد که البته نگران وضعیت جانی خانواده اش در کشورش بود که با کمک جمهوری اسلامی ایران خانواده اش به ایران منتقل شد و بعد از مدتی با خانواده اش به اروپا رفت.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه سفیر کشورمان در هفته دوم تحولات لیبی به دلیل اعتراض به عملکرد قذافی در قبال مردم به تهران فرا خوانده شد گفت: البته در همین شرایط سفارت ایران در طرابلس تعطیل نبود بلکه سه نفر از کارمندان سفارت در آنجا حضور داشتند تا در آن شرایط صحنه را خالی نکنند در حالیکه شاید خطر جانی نیز دیپلماتها را تهدید می کرد.
آقای قشقاوی اضافه کرد: این روند ادامه داشت تا اینکه برخی از اعضای شورای انتقالی لیبی از جمله فردی که گفته می شد مسئولیت آینده سیاست خارجی را در لیبی برعهده دارد به تهران آمدند و مذاکرات ثمربخشی داشتیم.
آقای قشقاوی ادامه داد: علاوه بر آن کمک های انسان دوستانه متعدد هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز برای مردم لیبی ارسال شد.
وی گفت: آقای صالحی نیز بارها با رئیس شورای انتقالی لیبی در این مدت تلفنی صحبت کرد که آخرین آن دو روز پیش بود.
وی گفت: بسیاری از اقداماتی که در دیپلماسی پنهانی صورت گرفت هیچ ضرورت و مصلحتی دیده نمی شد که رسانه ای شود بویژه اینکه غربیها به شدت نگران نفوذ انقلاب اسلامی در لیبی بودند که نمونه بارز آن سخن یکی از مقامات استرالیایی در چند روز گذشته بود که می گفت نگرانیم لیبی به ایران تبدیل شود.
معاون وزیر خارجه خاطر نشان کرد: اینکه در طول یک ماه سه اجلاس مهم ، موفق و بسیار فعال در زمان بیداری اسلامی در ایران همچون اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) ، اجلاس بیداری اسلامی و اجلاس حمایت از انتفاضه برگزار شد حکایت از دیپلماسی بسیار فعال است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست درباره موضوعات لیبی گفت: استقبالی که از رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس در لیبی شد پاسخی به همه حرفهای آقای قشقاوی است.
زیباکلام اضافه کرد: علاوه بر موضوعات لیبی سیاست خارجی ما در همه تحولاتی که آقای قشقاوی از آن به بیداری اسلامی نام می برد مشکل داشت که دلیل اصلی آن نگاه ایدئولوژی زده به سیاست خارجی است.
وی ادامه داد: جنبش هایی که در جهان عرب صورت گرفته بیداری اسلامی نیست و ربطی به اسلام ندارد.
آقای زیباکلام تصریح کرد: این جنبش ها ضد استبداد و دیکتاتوری است و مردم می خواهند انتخاباتی آزاد و آزادی اندیشه و حاکمیت قانون داشته باشند.
وی تحلیلهایی را که از جنبش جهان عرب با عنوان بیداری اسلامی نام برده می شود تفسیرهای ناپلئونی ارزیابی کرد و گفت: این جنبشها ربطی به تأثیرات انقلاب اسلامی ندارد هر چند ممکن است مانند آنچه در تونس اتفاق افتاد اسلامگرایان در انتخابات رأی بیاورند که نتیجه همه آنها حکومتی مانند ساختار سیاسی ترکیه می شود که باز ربطی به اسلام ندارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: مسئله مهم در جنبشهای عرب این است که مردم به دنبال آزادی هستند چرا که دهها سال زیر استبداد بودند و الان می خواهند انتخاباتی داشته باشند و جنبش آنان ربطی به موضوعات ضد امریکایی و ضد اسرائیلی ندارد هر چند در داخل ایران آرزو می کنیم که چنین چیزی باشد.
آقای زیباکلام تأکید کرد: در هیچ کشور عربی که جنبشهایی در ماههای گذشته رخ داده است هیچ پرچم آمریکا و اسراییل به آتش کشیده نشد و شعاری علیه این دولتها شنیده نشد.
در ادامه این مناظره مدیرعامل خبرگزاری آریا نیز گفت: اعتراضات درون کشورهای عربی از اعتراض درونی صِرف علیه یک مسئله صِرف فراتر رفته و ساختار نظامهای سیاسی را هدف قرار گرفته و به منطقه و جهان سرایت کرده است.
آقای محبیان خطاب به آقای زیباکلام گفت: در تظاهرات جنبش ضد وال استریت در غرب و اروپا بارها اعلام شده است که تحت تأثیر مسلمانان قرار گرفته و حتی نام یکی از میدانهایی را که در آن به اعتراض پرداخته اند التحریر گذاشتند.
وی با بیان اینکه تعریف از اسلام در دنیا متفاوت است اما جنبشها شاکله بیداری اسلامی دارد در علت دلایل اسلامی بودن این جنبشها گفت: اولاً جنبشها در کشورهای اسلامی رخ داده ثانیاً عمده ملتهای حاضر در این جنبشها مسلمانند و ثالثاً انگیزه اصلی آنان دموکراسی خواهی نیست بلکه ظلم ستیزی و نفی دیکتاتوری بوده و خواهان آزادی هستند اما روش کار دموکراسی است چرا که دموکراسی راهی برای رسیدن به اهداف است نه خود هدف.
محبیان تصریح کرد: انقلاب اسلامی چه بخواهیم چه نخواهیم به الگوهای این جنبش ها تبدیل شده اما این مسئله به معنای این نیست که آنان می خواهند جمهوری اسلامی داشته باشند زیرا چنین مسئله ای نه به واقعیت می پیوندد و نه مطلوب است.
وی با بیان اینکه در این جنبشها آمریکا ، جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای جهان به عنوان پدیده واقعی سرمایه گذاری می کنند گفت: بسیاری از این جنبشها علایق اسلامی دارند یعنی پیامهای ضد اسلامی بیرون نیامده است که مثلاً‌ شعار ضد حکومت اسلامی مطرح کنند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات تلاش می کند در درجه اول تحولات به نفع مردم باشد و در درجه دوم تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهد.
مدیرعامل خبرگزاری آریا با اشاره به سخنان زیباکلام به نقل از برخی خبرگزاریها که گفته بود علت برخورد پلیس امریکا با مردم سد معبر بوده است گفت: جنبشهایی همچون قیام ضد وال استریت نشان دهنده بسیاری از ظلم و ستم ها و مشکلات اقتصادی در امریکا و غرب است و نمی توان با چشم بسته مسائل و واقعیت های امروز امریکا را تحلیل کرد.
وی دیپلماسی رسمی را بخش کوچکی از دیپلماسی عنوان کرد و گفت: طبیعی است که بسیاری از اقدامات در دیپلماسی قابل بیان نیست بلکه باید زمان سپری شود تا درباره نقش دیپلماسی ایران در قبال این تحولات نتیجه گیری شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر ؛وی خطاب به زیباکلام خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابل امریکا و مدل غربی در تحولات اخیر خود را نشان داده است و معرفی می کند نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه این مناظره آقای قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سخنان آقای زیباکلام عضوهیئت علمی دانشگاه تهران درباره استقبال از سارکوزی و کامرون در لیبی گفت: اگر این استقبال ها که شما می گویید ملاک باشد آنان استقبال بسیار زیادی در سالهای گذشته از قذافی دیکتاتور لیبی داشته اند و حتی نخست وزیر ایتالیا دست سرهنگ قذافی را جلوی چشم دوربین ها بوسید.
وی افزود: ما با لیبی در دوره قذافی رابطه داشتیم اما استقبال هایی که غربی ها از وی کردند هرگز انجام ندادیم.
در ادامه زیباکلام هم گفت: جمهوری اسلامی ایران به علل مصلحتی ، درباره امام موسی صدر اعتراضی به قذافی نکرد.
قشقاوی پاسخ داد: در همه دولت های پس از انقلاب ، دستگاه سیاست خارجی به شکل مستمر موضوع امام موسی صدر را در مذاکرات با طرف لیبیایی مطرح کرده و از آن غافل نبوده است.
وی افزود: اگر به زعم آقای زیباکلام استقبال از کامرون و سارکوزی در لیبی را ملاک قرار دهیم آیا کف زدن های فراوانی که برای تشویق از ابومازن صورت گرفت نتیجه داد و دولت فلسطینی تشکیل شد ؟ یا اینکه بر اثر مقاومت صدها اسیر به خانه هایشان بازگشتند ؟ این دو باهم قابل قیاس نیستند.
قشقاوی خطاب به زیباکلام گفت: نگاه و ذهن شما از توهم توطئه در تحلیل چنین مسایلی سرچشمه می گیرد.
معاون وزیرخارجه افزود: اتفاقا ایدئولوژیک ترین سیاست خارجی را غربی ها دارند و سه تریلیون دلار در اشغال کشورها به ویژه افغانستان هزینه و سپس اعلام می کنند این هزینه ها برای ارزش ها و ایدئولوژی های غربی است.
قشقاوی پرسید: مگر دموکراسی خواهی مبحثی ایدئولوژی محور نیست؟
وی ادامه داد : در جنبش های منطقه نیز مهم نتیجه است و دموکراسی خواهی بحث شکلی آن است.
قشقاوی تصریح کرد: در عین حال دموکراسی و حاکمیت قانون همان بیداری اسلامی است زیرا دموکراسی خواهی ملت های منطقه هیچ تضادی با بیداری اسلامی ندارد.
معاون وزیر امور خارجه در همین زمینه به انتخابات تونس و اقبال مردم این کشور به اسلامگرایان اشاره کرد و گفت: در شمال و جنوب فرانسه 500 هزار تونسی زندگی می کنند که در انتخابات کشورخودشان شرکت کرده و اکثریتشان به اسلام گرایان رای داده اند.
قشقاوی مثال دیگری مطرح کرد و با اشاره به اظهارات نخست وزیر ترکیه درباره ایجاد حکومت های سکولار در منطقه افزود: اخوان المسلمین و الازهر به صراحت در برابر وی موضع گرفتند و بر اسلام در امور حکومتی تاکید کردند.
وی تاکید کرد: دموکراسی خواهی و حاکمیت قانون در تحولات منطقه عین بیداری اسلامی است.
قشقاوی به چالش های نظام سرمایه داری و سکولار در غرب اشاره کرد و گفت: آنان خود به شکست برخی ارکان جامعه سرمایه داری از جمله بی اخلاقی و فروپاشی بنیان خانواده معترفند.
وی افزود: نظام سکولار سرمایه داری در موضوعات حفظ محیط زیست ، حمایت از بنیان خانواده ، اخلاق ، صلح پایدار و عدالت ، بارها شکست مفتضحانه را در سال های گذشته تجربه کرده است.
قشقاوی گفت: سرمایه داری غربی با خودخواهی تمام ، پیمان حفاظت از محیط زیست کیوتو را در موضوع گازهای گلخانه ای به بن بست و شکست کشاند و با اعدام دسته جمعی ناتو در کشورهای اسلامی به روش بمباران هواپیماها ، اخلاق و صلح و عدالت را لگدمال کرد.
وی جنبش ضد وال استریت را نشانه ای از مبارزه برای رسیدن به عدالت دانست و افزود: مردم در غرب به این نتیجه رسیده اند که نظام سرمایه داری برای آنان سعادت نمی آورد و هرچند سردمداران حکومت های غربی ممکن است با تلاش هایی این جنبش ها را سرکوب کنند اما هزینه آن غیر از شکاف بیشتر میان فقرا و ثروتمندان و تسلط یک درصد بر99 درصد نیست.
قشقاوی گفت: همه سیاست های خارجی جهان از ایدئولوژی تاثیر می پذیرد.
در ادامه مناظره ، زیباکلام نیز گفت: نظام غرب هرگز شکست نخواهد خورد زیرا نظامی که به مخالف خود اجازه تظاهرات و آزادی بیان می دهد شکست ناپذیر است و در طرف مقابل ، نظام هایی شکست خواهند خورد که به مخالفان خود حق تظاهرات و آزادی بیان نمی دهند.
وی افزود: لنین ، مارکس ، استالین ، مائو و محمدرضا پهلوی نیز معتقد بودند غرب شکست خواهد خورد اما همه این صحبت ها تاکنون نتوانسته است غرب را شکست دهد و حالا باز در کشور از شکست غرب سخن می گویند.
زیباکلام ادامه داد: کشوری که کارونش به فاضلاب و دریاچه ارومیه اش به سمت خشکی می رود ، حق ندارد از غرب درباره محیط زیست ایراد بگیرد.
وی گفت: اگر در غرب بنیان خانواده شکست خورده ، در جمهوری اسلامی نیز طلاق در مقایسه با20 تا30 گذشته به اندازه وحشتناکی افزایش یافته است.
زیباکلام از قشقاوی پرسید: آیا کشور درمقایسه با سال 1357، اسلامی و تعداد باحجاب ها و نمازخوان ها بیشتر شده است؟
وی ادامه داد: نمونه هر آنچه درباره غرب می گویید می توان در ایران یافت.
زیباکلام گفت: فرض کنیم اگر غرب شکست خورد ، جمهوری اسلامی ایران چه مدلی را می تواند جایگزین غرب کند ؟ آیا بانکداری اسلامی و مدیری همچون خاوری را می تواند به عنوان جایگزین معرفی کند؟
قشقاوی نیز در پاسخ به اظهارات زیباکلام گفت: هیچ فردی تردید ندارد که آمریکا و نظام سرمایه داری گازهای گلخانه ای را افزایش داده و پیمان کیوتو را از بین برده است.
وی افزود: افزایش طلاق در ایران به علت اسلام نیست بلکه به این علت است که شما در دوره ای مدام از تسامح فرهنگی و برخی آزادی های غیرعرفی و غیراسلامی و نیز آزادی ماهواره گفتید و اکنون نتیجه آن را شاهدیم.
قشقاوی گفت: فروپاشی نظام خانواده در غرب با ایران به هیچ وجه قابل قیاس نیست و درآن جا میزان پایداری به خانواده کمتراز25درصد است.
وی اضافه کرد: تنها30 سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و طبیعی است که بخشی از اقدامات شکل آزمون و خطا داشته باشد اما200 سال از عمر نظام کاپیتالیستی غرب می گذرد بنابراین نباید با نگاه توهم توطئه تحلیل کرد.
در این مناظره مدیرعامل خبرگزاری آریا نیز گفت: نمی توان همه حرف های آقای زیباکلام را رد کرد و بخشی از سخنان وی قابل تأمل است.
محبیان افزود: اینکه غرب سکوت کند یا نکند چه معنی دارد ؟ غرب یک جغرافیاست و مسئله اصلی ما نظام سیاسی و فکری و حاکمیت غرب است که در آن با مشکلات و بحران هایی مواجه شده اند.
وی گفت: خود غربی ها در موضوع مدرنیته به انتقاد و بحران رسیده و هم اکنون در فروپاشی بنیان های خانواده به فکر چاره افتاده اند.
محبیان افزود: هم اکنون غربی ها معترفند که نظام سرمایه داری از درون دچار مشکلات ساختاری است.
وی درباره تحولات منطقه نیز گفت: دموکراسی در این قیام ها از روش های رسیدن به اهداف است که نمونه بارزش می تواند اسلام خواهی در امور حکومت باشد.
محبیان افزود: نظام سرمایه داری دچار مشکلات، شکست ها،شکاف ها و بحران هویت شده است.
وی اضافه کرد: تنزل دادن موضوعات به موضوع خاوری بحث را از جدیت می اندازد زیرا در اینجا موضوع مدل حکومت مطرح است نه شخص آقای خاوری.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
0
7
با سخنان آقاي زيباكلام كاملا موافقم. چون در جامعه كنوني ايران اين واقعيات تلخ را به عينه مي بينيم و ملموس است. ضمنا بي حجابي و كم شدن تعداد نمازخوانها و.. ربطي به دوران اصلاحات ندارد و اين يك فرار به جلو نهادهاي فرهنگي و متولي فرهنگ ... است كه عهده دار امر فرهنگ و دين در كشور بوده اند و دوران اصلاحات تنها 8 سال بود و آن هم فقط نهاد مجريه و 4 سال هم مجلس .. اما صدا و سيما و... در اين سالها چه مي كرده اند؟ عملكردشان در زمينه دين باعث گسترش دينداري شده است يا كاهش اعتقادات جوانان؟! تازه 6 سال اخير هم كشور دربست و كامل در اختيار اصولگرايان بوده است؟ براي دين و زندگي و اقتصاد و فرهنگ مردم چه كرده اند؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
0
5
درود بر تو زیبا کلام، ای انسان شجاع ، بی پروا و فرهیخته.
اگر به تعداد انگشتان دست مانند آقای زیبا کلام و مطهری در کشور وجود داشت که می توانستند صحبتهای خود را با آزادی بیان کنند اوضاع کشور خیلی بهتر از این بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
2
0
اگر بي حجابي وبي نمازي در جامعه بوجود آمده در اثر تفكرات افرادي امثال آقاي زيباكلام است نظر دهنده اولي ميخواهد اين مسئله را فرار به جلو جلوه دهد ولي كاملا اشتباه مي كند مسائل فرهنگي جامعه آيا فقط به صداوسيم ارتباط دارد؟ آيا دانشگاهها كه افرادي نظير زيباكلام درآنها تدريس ميكنند هيچ تاثيري روي آن ندارند؟ اين آقايان با افكار غربي خود خيلي از جوانان نماز خوان كشور را بي نماز كردند ! با نشان دادن الگوي خانواده غربي در بنيان خانواده هاي ايراني اثر گذاشتند بعد هم خود را بي گناه معرفي مي كنند! چرا به اثرات برنامه هاي مبتذل ماهواره غربي هيچ اشاره اي نمي كنند؟
نظرات بینندگان