arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۷

روبل روسیه به شدت سقوط کرد / احتمال تشدید تحریم‌ها علیه مسکو

در ماه اوت سال جاری، نرخ روبل روسیه نسبت به یورو و دلار به شدت سقوط رفت. به نقل از نشریه اقتصادی "ار ب. کا"، صاحبنظرانی که این نشریه دربارۀ نوسانات ارزش روبل از آن‌ها پرسش کرده می‌گویند عوامل اصلی که بر نرخ روبل فشار وارد می‌کند اوضاع سیاسی داخلی ایالات متحده، انتظار اعمال تحریم‌ها و اقدامات بانک مرکزی می‌باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ماه اوت سال جاری، نرخ روبل روسیه نسبت به یورو و دلار به شدت سقوط رفت.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از نشریه اقتصادی "ار ب. کا"، صاحبنظرانی که این نشریه دربارۀ نوسانات ارزش روبل از آن‌ها پرسش کرده می‌گویند عوامل اصلی که بر نرخ روبل فشار وارد می‌کند اوضاع سیاسی داخلی ایالات متحده، انتظار اعمال تحریم‌ها و اقدامات بانک مرکزی می‌باشد.

سرگئی رومانچوک (Sergey Romanchuk) رئیس عملیات بازار ارز بانک "متالینوست" (MetallInvest) می‌گوید علت رشد شدید یورو نسبت به روبل رشد نرخ آن نسبت به دلار پس از انتقاد رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست خزانه داری فدرال بود.

رومانچوک همچنین به اوضاع سیاسی-داخلی آمریکا اشاره می‌کند که طی روز‌های اخیر اتهامات وارده به وکیل اسبق رئیس‌جمهور آمریکا تأیید شده است و این مسئله بر روند‌های سیاسی تأثیر محسوسی داشته است. در چنین شرایطی امکان دارد تحریم‌های شدیدتری نسبت به روسیه اعمال شود. همچنین اقتصاد روسیه در انتظار اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا به امر با سقوط نرخ روبل واکنش نشان می‌دهد.

صاحبنظران در توجیه نظر خود در مورد امکان بکار گرفته شدن اقدامات شدیدتر علیه روسیه به اعلامیه شرکت "مایکروسوفت" اشاره می‌کنند که گفته گروه هکر‌های مرتبط با اطلاعات نظامی روسیه پرتال‌های مشابه با پرتال سازمان‌های آمریکایی راه اندازی کرده است. اما تحریم‌های شدیدتر باعث می‌شود زمینه برای تضعیف خیلی شدیدتر ارز روسیه فراهم شود.

همچنین صاحبنظران در این مورد هم عقیده هستند که اقدام بانک مرکزی در جهت از سر گرفتن خرید ارز برای وزارت دارایی بر بازار ارز اثر منفی گذاشته است. بانک مرکزی طی یک ماه باید قریب به ۴۰۰ میلیارد روبل را به دلار تبدیل کند که مبلغ بی‌نظیری است.
ضمناً سقوط نرخ روبل بر اوضاع بانک‌های روسیه می‌تواند اثر منفی بگذارد. پایین رفتن ارزش روبل باعث می‌شود میزان کفایت سرمایه بانک‌ها پایین برود. یعنی اگر نرخ دلار از ۷۰ روبل بالاتر برود ممکن است ضرورت کمک به بانک‌های بزرگ مطرح شود.

نظرات بینندگان