arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰

بانک‌ها 107 درصد منابع‌شان را وام داده‌اند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس کل بانک مرکزي گفت: سيستم بانکي کشور 107 درصد منابع‌اش را تسهيلات داده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، محمود بهمني در جلسه‌اي که با حضور جمعي از مديران بانکي کشور به منظور کمک سيستم بانکي به توسعه استان کرمانشاه در اين استان تشکيل شد، اظهار كرد: سيستم بانکي حتي بيش‌تر از توانش به طرح‌هاي توليدي کشور کمک کرده و بايد به فکر جذب منابع ديگر و جلب منابع از کشورهاي ديگر باشيم.

بهمني گفت: با اين وجود با توجه به تاکيد رهبر معظم انقلاب، قصد کمک به استان کرمانشاه را به صورت ويژه داريم، زيرا اين استان در دوران دفاع مقدس سپرکشور بود و استان‌هاي ديگر از امکانات بيش‌تري استفاده کردند و اکنون بايد جبران کنيم.

وي با بيان اينکه بايد منابع مالي استان را تقويت کنيم، يکي از راه‌هاي اين کار را انتقال دفاتر مرکزي يا منابع مالي کارخانجات فعال استان از تهران به استان عنوان کرد.

بهمني عنوان کرد: براي ايجاد اشتغال در اين استان نيز که مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب است، بايد چند کار انجام داد که اولويت نخست تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي موجود است تا بتوانند با 100 درصد ظرفيتشان کار کنند.

وي افزود: سرانه ايجاد اشتغال جديد در اين واحدها 10 ميليون تومان و در واحدهاي جديد 100 ميليون تومان است، لذا تقويت واحدهاي موجود راهکاري منطقي است.

وي گفت: اولويت دوم کمک به تکميل طرح‌هاي نيمه کاره است. در حال حاضر در کشور صدها ميليارد تومان سرمايه‌گذاري به صورت نيمه کاره با پيشرفت‌هاي متفاوت رها شده که بايد کمک کنيم به بهره برداري برسند. در استان کرمانشاه نيز بايد اين طرح‌ها شناسايي و با تامين منابع مورد نيازشان به بهره برداري برسند.

بهمني ايجاد طرح‌هاي توليدي جديد را اولويت سوم جهت ايجاد اشتغال در استان کرمانشاه دانست و گفت: ايجاد طرح‌هاي جديد بايد متناسب با شرايط جغرافيايي مناطق باشد که در استان‌هاي مرزي ايجاد واحدهاي توليدي با نگاه صادراتي توجيه دارد.

وي با بيان اينکه بايد به بخش صادرات غيرنفتي توجه ويژه داشته باشيم، گفت: ارزش صادرات غيرنفتي کشور ظرف دو تا سه سال آينده بايد متوازن با واردات باشد و درآمدهاي نفتي به سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت اختصاص يابد و صرف هزينه‌هاي جاري نشود.

بهمني با اشاره به منابع صندوق توسعه ملي، گفت: در حال حاضر بيش از 23 ميليارد دلار منابع در صندوق توسعه ملي وجود دارد که بايد به بخش خصوصي داده شود.

وي افزود: ظرف دو تا سه ماه آينده و تا زماني که منابع اين صندوق مصرف نشده، ارز مورد نياز طرح هاي استان کرمانشاه را در صورت داشتن توجيه از منابع اين صندوق تامين مي کنيم.

بهمني همچنين با اشاره به ماده 28 قانون بودجه مبني بر تقسيط بدهي معوق و سررسيد شده مشتريان براي مدت پنج سال، گفت: از همکاران بانکي ميخواهم اين موضوع را در استان با سهولت اجرايي کنند و توصيه مي‌کنم در اين استان پيش پرداخت نگيرند. بايد کمک کنيم درآمد سرانه و مابقي شاخص‌هاي اين استان به ميانگين کشوري برسد.

در اين جلسه مقرر شد مبلغ دو هزار ميليارد ريال تسهيلات سرمايه در گردش، دو هزار ميليارد ريال تسهيلات براي اتمام طرح‌هاي توليدي نيمه کاره و سه هزار ميليارد ريال نيز براي ايجاد طرح‌هاي اقتصادي جديد در استان از سوي بانکها پرداخت شود.

در اين جلسه هاشمي، استاندار کرمانشاه با بيان اينکه اين استان در بخش‌هاي مختلف پتانسيل بالايي دارد، گفت: استان کرمانشاه از لحاظ داشتن مرز مشترک با کشور عراق زمينه مناسبي براي توسعه صادرات به اين کشور دارد و در حال حاضر نيز 50 درصد صادرات کشور به عراق از طريق اين استان انجام مي‌شود.

هاشمي گفت: در بخش کشاورزي نيز به لحاظ داشتن آب، خاک و اقليم مناسب اين استان ظرفيت‌هاي فراواني دارد.

وي افزود: در بخش صنعت نيز به لحاظ هم مرزي با کشور عراق، اين استان امتياز ويژه‌اي جهت سرمايه گذاري صنعتي با نگاه صادراتي دارد، زيرا در اينصورت قيمت تمام شده کالاهاي صادراتي پايين‌تر مي‌آيد و مي‌توانيم بازار عراق را در دست بگيريم.

هاشمي ادامه داد: با توجه به اين پتانسيل‌ها، بايد سرمايه‌گذاري مناسبي در اين استان صورت بگيرد که در جلسه هيات دولت که در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، تصميمات خوبي براي توسعه استان اتخاذ شد.
نظرات بینندگان