arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد؛

وضعیت محصوران تغییر نکرده؛ برخی ملاقات‌ها با بستگان موضوع تازه‌ای نیست / درمورد عدم برخورد با احمدی‌نژاد، بگذارید حکمتی که عرض کرده‌ام باقی بماند / فرمانده سابق نیروی انتظامی هم در پرونده بنیاد تعاون ناجا متهم بود / در مورد احمد عراقچی هنوز کیفر خواست صادر نشده؛ دادگاه او علنی خواهد بود / توضیح درباره دادگاه مشایی: دو وکیل او عزل شدند و یک وکیل جدید معرفی شد / تهیه لیست ۳۱۱ نفره از مفسدان مالی محکوم شده از حبس تا اعدام؛ ۶ نفر به عنوان مفسدفی الارض محکوم به اعدام شدند

سخنگوی قوه قضاییه گفت که در رابطه با تجمع اخیر برخی روحانیون در قم، در دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی قوه قضاییه گفت که در رابطه با تجمع اخیر برخی روحانیون در قم، در دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل شده است.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و سی امین نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر گفت: اتفاقی در روزهای گذشته در قم افتاد و در آنجا مطالبی گفته و شعارهایی داده شد و شعاری نوشته شد که این حرف محکوم و رد شد و قوه قضاییه هم این موضوع را در دستور قرار داد و در دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل شد و دنبال موضوع است و سیستم اطلاعاتی هم قضیه را دنبال می‌کند.

وی افزود: همانطور که بارها بنده و غیره گفتیم ما در دستگاه قضایی قضات زحمت کش و تعدادی که در تهران و بعضا در شهرستان‌ها می‌بینم داریم و از آنها خجالت می‌کشم از سنگینی و استرسی که آنها در کار دارند. اما افراد معدودی هستند که دچار فساد می شوند اعم از مالی و اخلاقی و ... و کسانی که محکوم می شوند و سلب صلاحیت می شوند را معرفی می کنیم. البته مدتی هشدار می دهیم و اگر اصلاح نشدند و حکمشان قطعی شد آنها را اعلام می‌کنم.

اعلام نام دو قاضی که به جرم فساد اخلاقی و مالی سلب صلاحیت شدند

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی دو نفر حکمشان قطعی شدند که آنها را اعلام می‌کنم. یکی رییس شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو اصفهان به نام محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی پرونده‌اش مطرح و به سلب صلاحیت قضایی و انفصال دایم از شغل قضایی
در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۷ قطعی شد. دیگری مجید شکاری فرزند خسرو رییس شعبه ۱۰۲۴ دادگاه کیفری دو تهران به اتهام فساد مالی و اخذ رشوه در دادگاه عالی محکوم و حکم قطعی شد و به سلب صلاحیت قضایی و بازخریدی محکوم شد و رای قطعی است. توصیه می‌کنم که قضات به وسوسه‌های شیطان حتما توجه نکنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: ۳۱۱ نفر در رابطه با فساد مالی به اعدام و حبس ابد و حبس‌های ۲۵ و ۲۰ و ۱۰ و ۵ سال و کمتر محکوم شدند که البته کل آمار محکومان اقتصادی ما نیست. اگر هم نیاز به تفسیرش داشتید آن را از دفتر ما بگیرید.

محکومیت ۶ نفر به اعدام در سال‌های اخیر در خصوص مفاسد مالی

 

وی افزود: ما در خصوص مفاسد مالی در همین سال‌های اخیر، ۶ نفر به عنوان مفسد فی الارض محکوم به اعدام شدند. از این ۶ نفر، دو نفر اعتراض کردند و دیوان عالی کشور حکم را نقض کرد و دادگاه تجدید نظر حکم آنها را به ۲۰ سال تبدیل کرد. چهار نفر دیگر هنوز محکومیت اعدام را دارند. یک نفر اجرا شد و یک نفر حکمش در حال اجرای سایر مراحل است که اگر تمام شود حکم اعدام هم اجرا می‌شود و دو نفر دیگر هم درخواست اعاده دادرسی داده‌اند.

یک نفر هم به ۲۵ سال حبس، ۳ نفر به حبس ابد، ۱۴ نفر به ۲۰ سال حبس، ۹۵ نفر به ۵ تا ۱۰ سال حبس، ۳۶ نفر به ۱۰ تا ۱۵ سال، ۱۲۴ نفر یک تا ۵ سال و ۳۴ نفر نیز به کمتر از یکسال و ۵۴ نفر به انفصال دائم از مشاغل دولتی، ۹۳ نفر به انفصال موقت از مشاغل دولتی، ۹ نفر به تبعید از یک تا هفت سال و حدود ۷۰ نفر به شلاق محکوم شدند.

تهیه لیست ۳۱۱ نفره از مفسدان مالی محکوم شده از حبس تا اعدام / اژه‌ای: ۶ نفر محکوم به اعدام به عنوان مفسدفی الارض شدند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: با تبریک ایام عید غدیرخم اظهار کرد: اتفاقی در روزهای گذسته در قم افتاد و مطالبی گفته شد و شعاری نوشته شد که از طرف بسیاری از افراد رد شد و دستگاه قضایی آن را در دستور کار خود قرار داده است و ابعاد آن را بررسی خواهد کرد تا تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

گزارشی تهیه شده است و در آن ۳۱۱ نفر از افرادی که با فساد مالی محکوم به اعدام، حبس ابد یا حبس شده اند، در آن آمده است و می توان آن را در اختیار رسانه ها قرار داد.

وی افزود: ۶ نفر محکوم به اعدام به عنوان مفسدفی الارض شده بودند که دو نفر اعتراض کردند و حکم نقض شد از چهار نفر دیگر یک نفر اجرا شده است و دو نفر هم درخواستی داشته اند که در حال بررسی است.

محسنی اژه‌ای گفت: یک نفر به ۲۵ سال و ۳ نفر حبس ابد و ۱۴ نفر به ۲۰سال حبس محکوم شده اند.

وی افزود: در این لیست ۹۵ نفر ۱۵ تا ۲۰ سال حبس، ۳۶ نفر ۱۰ تا ۱۵ سال حبس، ۱۲۴ نفر تا یک‌سال محکوم شده اند و ۵۴ نفر انفصال دائم و ۹۳ نفر انفصال موقت داشته اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ۹ نفر تبعید شده اند و ۷۰ نفر به شلاق محکوم شده اند.

مهمترین بخش های اظهارات اژه ای به شرح زیر است:

بخشی از چیزهایی که شایعه شده، قطعا درست نیست و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و مانند سابق است
بخشی از گشایش‌ها نسبت به بستگان نزدیک محصورین به وجود آمده بود که مال اخیر نیست.
برخی ملاقات‌ها با بستگان موضوع تازه ای نیست و تصمیم شورای عالی امنیت ملی به قوت خود باقی است.

در پاسخ به سوالی درخصوص بازداشت میثم رضایی این فردی که نام بردید بازداشت شده و حسب گزارش وزارت اطلاعات قصد خروج از کشور داشته است.

این فرد با حکم قضایی بازداشت است.

خبرنگاری با آوردن اسم فرمانده سابق نیروی انتظامی(احمدی مقدم) از سخنگوی قوه قضاییه درخصوص رسیدگی به پرونده تخلف بنیاد تعاون ناجا پرسید که اژه‌ای گفت: این پرونده شاخه های مختلفی دارد که پرونده باز است.

این فردی هم که نام بردید هم در این پرونده متهم بود.

در مورد احمد عراقچی هنوز کیفر خواست صادر نشده است و زمانیکه کیفرخواست صادر شود به دادگاه فرستاده می‌شود و دادگاه ایشان هم مثل سایرین علنی برگزار خواهد شد.

۲ وکیل مشایی در تاریخ ۳ شهریور به فرد جدیدی وکالت دادند تا آنها را از وکالت مشایی عزل کند

دیروز دادگاه رئیس دفتر رئیس جمهور سابق بود و قرار بود صبح ساعت ۹ در دادگاه حاضر شود و صبح اول وقت مردی مراجعه می‌کند و می‌گوید من وکالت دارم و آمده‌ام که بگویم این دو نفر از وکالت عزل شده‌اند و مشایی هم آن دو نفر را طی نامه‌ای عزل می‌کند.

حسینی و حیدری دو وکیل مشایی در ۳ شهریور به این آقای جدید وکالت دادند تا عزل خودشان و وکالت وکیل جدید را اعلام کند.

اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاری که پرسید با توجه به سخنان اخیر آقای احمدی نژاد و انتشار فایل های صوتی و هجمه به قوه قضاییه و تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی چرا برخورد با او صورت نمی گیرد؟ شما گفته اید حکمت و مصلحتی است که او تعقیب نمی شود. اگر مردم غریبه نیستند، بفرمایید حکمت عدم تعقیب او چیست؟ گفت:

▫️سئوال شما را تایید می کنم. مردم و شما محرم هستید ولی بگذارید حکمتی که عرض کرده‌ام باقی بماند.

نظرات بینندگان