arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷

ضرورت تخصیص ارز دولتی به تجهیزات و ساختار گلخانه ها

منصوری استعداد یابی برای ایجاد شهرک های کشاورزی در ۱۴ استان، فراهم کردن زیر ساخت ۱۴۶۴ هکتار اراضی در عرصه شهرک های کشاورزی و صدور ۷۱ مورد مجوز برای شهرک های کشاورزی دولتی و خصوصی را از اقدامات یکسال اخیر این شکرت برشمرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی اعلام کرد: ما آماده ایم در قالب یک طرح جامع ظرف سه سال آینده زیر ساخت های ۱۰ هزار هکتار اراضی را در نقاط مختلف کشور برای توسعه گلخانه ها فراهم و تحویل سرمایه گذاران دهیم.

به گزارش انتخاب، علی اشرف منصوری امروز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته دولت افزود: این شرکت کمتر از یکسال بیش از ۳ هزار هکتار عرصه شهرک های کشاورزی را به سرمایه گذاران واگذار کرده که ۵ برابر کل واگذاری ها از سال ۹۲ تا ۹۶ بوده است.

وی علت استقبال سرمایه گذاری در زمینه احداث گلخانه ها در قالب شهرک های کشاورزی را ناشی از رفع موانع، تسهیل گری و ایجاد ردیف های تسهیلاتی عنوان کرد.

منصوری استعداد یابی برای ایجاد شهرک های کشاورزی در ۱۴ استان، فراهم کردن زیر ساخت ۱۴۶۴ هکتار اراضی در عرصه شهرک های کشاورزی و صدور ۷۱ مورد مجوز برای شهرک های کشاورزی دولتی و خصوصی را از اقدامات یکسال اخیر این شکرت برشمرد.

وی درباره جذب تسهیلات بانکی نیز تصریح کرد: در حال حاضر ۸۳۸ میلیارد تومان پرونده در شعبات بانکی داریم که ۷۱۴ میلیارد تومان آن در یکسال اخیر تشکیل شده و از کل پرونده هایی که در اختیار بانک قرار دارد حدود ۷۱۵ میلیارد تومان آن مصوب شده است.

منصوری با بیان این که عملیات اجرایی نزدیک به ۲۹ شهرک کشاورزی در سطح کشور آغاز و یا در حال بهره برداری است گفت: هیچ محدودیتی برای تامین منابع تسهیلاتی به منظور ساخت گلخانه ها نداریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره سرمایه گذاری های خارجی در احداث گلخانه ها در قالب شهرک های کشاورزی اظهار داشت: تاکنون سرمایه گذاری خارجی مستقیم در این زمینه انجام نشده، اما تعدادی از سرمایه گذاران داخلی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در حال احداث گلخانه هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی احداث گلخانه های باغ را از برنامه های جدید این شرکت نام برد و گفت: منابع تسهیلات خوبی برای احداث گلخانه های باغ در نظر گرفته شده به طوری که متقاضیان احداث آن می توانند از تسهیلات سامانه کارا استفاده کنند.

وی صدور یک روز مجوز احداث گرخانه در قالب شهرک های کشاورزی را از دیگر اقدامات این شرکت عنوان و تصریح کرد: چنانچه مدارک متقاضیان و سرمایه گذاران آماده باشد ما یک روزه مجوز تاسیس گلخانه ها را صادر می کنیم.

منصوری در عین حال خواستار آن شد که تجهیزات و ساختار گلخانه ها به عنوان کالای درجه یک در نظر گرفته شوند تا مشمول دریافت ارز دولتی شوند.

وی افزود: این اقدام منجر به کاهش هزینه ساخت و توسعه گلخانه ها در کشور خواهند شد.

منصوری کل مساحت گلخانه های کشور را ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و اذعان داشت: در برنامه چشم انداز طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی این عدد باید به ۴۸ هزار هکتار برسد.

وی توسعه گلخانه ها را راه حل چلاش هایی نظیر بیکاری، کم آبی و عدم توسعه و تجارت و صادرات محصولات کشاورزی دانست و گفت: در هر هکتار فضای گلخانه ای هشت تا ۱۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و ۲۰ تا ۲۵ نفر اشتغالزایی غیر مستقیم ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی با بیان این که مصرف آب در فضای گلخانه ای کمتر از یک دهم فضای آزاد به ازای هر کیلو گرم تولید است، تصریح کرد: در کشت فضای آزاد به طور متوسط ۳۰ تا ۳۵ تن محصول سبزی و صیفی و در فضای گلخانه ای در دو دوره کشت در سال می توان ۵۰۰ تن از این محصول در هر هکتار برداشت کرد.

وی ادامه داد: اگر ما به افزایش بهره وری بخش کشاورزی می اندیشیم چاره کار توسعه گسترده گلخانه ها در سطح کشور است.

منصوری افزود: توسعه گلخانه ها به توسعه تجارت محصولات کشاورزی نیز کمک می کند، زیرا اکثر کشوها مایلند محصولات گلخانه ای خریداری کنند.

وی تشکیل زنجیره تولید را از اهداف شهرک های کشاورزی عنوان کرد و گفت: تشکیل زنجیره تولید به منظور افزایش بازارپسندی، ارزش افزوده و فروش به موقع محصولات صورت می گیرد.

منصوری اظهار داشت: ما مجوزهایی که برای شهرک های کشاورزی صادر می کنیم با این هدف است که زنجیره تولید در آن دیده شود.

نظرات بینندگان