arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۷

ترامپ یکی دیگر از مشاورانش را برکنار می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دان مک‌گان هم به صف چهره‌هایی پیوست که با ترامپ و تیم او وداع کرده‌اند. او مشاور حقوقی ارشد ترامپ بوده ولی ظاهراَ همکاری‌اش با تیم تحقیق در مورد ارتباط احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه باعث خشم رئیس جمهور شده است.

دونالد ترامپ در توئیتی خبر داد که دان مک‌گان، مشاور ارشد کاخ سفید، در پاییز آینده سمت خود را ترک می‌کند. ترامپ ضمن ستایش از "زحمات مک‌گان"، نوشت که این برکناری تا تایید قاضی برت کاوانا برای پیوستن به قضات دیوان عالی کشور عملی نخواهد شد.

مشاور ارشد حقوقی سمتی مهم و حساس در کاخ سفید است که در بسیاری از تصمیمات و رویکردها و برگماری‌های حقوقی و سیاسی نقش ایفا می‌کند و در عین حال ابعاد و جنبه‌های کار او کمتر به رسانه‌ها راه می‌یابد.

مک‌گان در شکل‌دادن به ساختار و شاکله محافظه‌کار دستگاه قضایی آمریکا در دوران ترامپ و از جمله تعیین نامزد برای دیوان عالی کشور نقشی محوری ایفا کرده است. او در برکناری مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ که به همکاری با ماموران روسیه در کارزار انتخاباتی ترامپ متهم شد، و نیز در لغو شماری از مصوبات دوران اوباما هم فعال بود.

به رغم توئیت ستایش‌آمیز ترامپ، مناسبات میان او و مک‌گان در ماه‌های اخیر سرد و توام با چالش بوده است. مک‌گان سال گذشته تهدید کرد که اگر ترامپ کماکان به دنبال برکناری رابرت مولر باشد از سمت خود استعفا خواهد کرد. رابرت مولر ریاست کمیته تحقیق در زمینه ارتباط احتمالی ستاد اتنخاباتی ترامپ با روسیه را به عهده دارد.

هفته گذشته هم خبر رسید که خود مک‌گان داوطلبانه و به گونه‌ای فشرده با تیم تحقیق رابرت مولر همکاری کرده و در سه جلسه نزدیک به سی ساعت در برابر تیم یادشده به ادای توضیحات پرداخته است. تیم رابرت مولر در زمینه ارتباط احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه تحقیق می‌کند. مک‌گان از جمله در این باره توضیح داده است که چگونه ترامپ به برکناری جیمز کومی، رئیس سابق اف‌ بی آی (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی آمریکا) دست زده است.

به گفته منتقدان اخراج ناگهانی کومی در اردیبهشت سال گذشته به تحقیقات او درباره ارتباط احتمالی تیم ترامپ با روسیه مربوط بوده است.

روزنامه "نیویورک تایمز" در ارتباط با همکاری مک‌گان با تیم تحقیق رابرت مولر نوشت که ظاهرا ترامپ از میزان و ابعاد این همکاری خبر ندارد. ترامپ در واکنش به این خبر چند توئیت خشمگینانه منتشر کرد و نوشت که او (در ماجرای ارتباط با روسیه) چیزی برای پنهان کردن ندارد. او "نیویورک تایمز" را متهم کرد که در صدد القای این است که مک‌گان علیه او شهادت داده است.

آگاهان نزدیک به کاخ سفید گفته‌اند که مک‌گان از توئیت ترامپ شگفت‌زده شده است. او تا کنون درباره تصمیم ترامپ به برکناری‌اش موضعی نگرفته است.

مک‌گان سومین مشاوری است که امسال خبر کنار رفتنش از تیم ترامپ علنی می‌شود. از ابتدای سال جاری، رابرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، و گری کوهن، مشاور اقتصادی او، نیز از تیم او خارج شده‌اند.

نظرات بینندگان