arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷

واکنش بهرام قاسمی به برکناری رئیس حشد الشعبی: این موضوع یک مسأله داخلی در عراق است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برکناری فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی توسط نخست‌وزیر عراق را موضوعی داخلی دانست. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: این موضوع یک مسأله داخلی در عراق است و ما در آن دخالت نمی‌کنیم. قاسمی تأکید کرد: برای ما به عنوان یک همسایه، یک عراق امن، متحد و پیشرفته بیش از هر چیزی اولویت دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت امور خارجه کشورمان به برکناری رئیس حشد الشعبی و مشاور امنیت ملی دولت عراق واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه العالم، برکناری فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی توسط نخست‌وزیر عراق را موضوعی داخلی دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: این موضوع یک مسأله داخلی در عراق است و ما در آن دخالت نمی‌کنیم.

قاسمی تأکید کرد: برای ما به عنوان یک همسایه، یک عراق امن، متحد و پیشرفته بیش از هر چیزی اولویت دارد.

پیش‌ از این، نخست‌وزیر عراق در حکمی رئیس حشد الشعبی این کشور را از تمامی مناصب دولتی‌ و نیز ریاست حشد الشعبی برکنار کرد.

فیاض یکی از رهبران ائتلاف "النصر" به ریاست حیدر العبادی بوده و سمت مشاور امنیت ملی عراق را نیز برعهده داشت.

این درحالی است که پیش‌تر یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرده بود که ۲۸ عضو ائتلاف النصر از این ائتلاف خارج شده‌اند که فالح الفیاض در راس این افراد قرار دارد.

در مقابل، ائتلاف الفتح عراق اعلام کرد که تصمیم حیدر العبادی برای برکنار کردن فالح الفیاض از تمامی پست‌های دولتی‌ و ریاست حشد الشعبی یک "تصمیم شخصی و غیرقانونی" است.

این ائتلاف در بیانیه‌ای تاکید کرد: صدور دستوری برای برکنار کردن فالح الفیاض از ریاست حشد الشعبی و دستگاه امنیت ملی و مشاوری امنیت ملی، حکایت از اقدامی خطرناک دارد تا حشد الشعبی و دستگاه‌های امنیتی را وارد نزاع‌های سیاسی و تسویه حساب‌های شخصی کند.

در همین حال، جمعی از رهبران ائتلاف النصر عراق امروز (جمعه) فیاض را کاندیدای تصدی پست نخست‌وزیری کردند.

نظرات بینندگان