arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷

سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار، محور اصلی مذاکرات این کشور با آمریکا

در فوریه امسال هند متعهد به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری طی ۱۸ ماه در دو فاز بندر چابهار ایران شد. این بندر که در دریای عمان قرار دارد به هند اجازه دسترسی به بازار افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی را می‌دهد. هم چنین امکان دسترسی به روسیه و کشورهای اروپایی نیز در این مسیر برای هند میسر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک روزنامه چینی نوشت هند از نظر سیاسی و دیپلماتیک، متعهد به تکمیل بندر چابهار ایران است.

به گزارش ایسنا به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، در فوریه امسال هند متعهد به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری طی ۱۸ ماه در دو فاز بندر چابهار ایران شد. این بندر که در دریای عمان قرار دارد به هند اجازه دسترسی به بازار افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی را می‌دهد. هم چنین امکان دسترسی به روسیه و کشورهای اروپایی نیز در این مسیر برای هند میسر شده است.

هند از سال ۲۰۰۳ علاقه خود را نسبت به سرمایه‌گذاری در چابهار ابراز کرد اما به دلیل تحریم ایران این اتفاق تا سال ۲۰۱۵ به تعویق افتاده بود. علاوه بر بندر چابهار، هند ۱.۵ میلیارد دلار در پروژه توسعه راه آهن ایران و افغانستان سرمایه گذاری خواهد کرد.

بنادر چابهار هم چنین فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی بین ایران و هند است که دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. هند و چین در مجموع ۶۰ درصد کالاهای صادراتی ایران را وارد می‌کنند و از شرکای بزرگ ایران هستند. تحریم های نفتی آمریکا که از پنجم نوامبر بر ضد ایران اجرایی خواهد شد می‌تواند فشار زیادی به مناسبات ایران و هند وارد کند.

علاوه بر هند، چین نیز چشم به سرمایه گذاری در ایران دارد و این کشور بخش مهمی از پروژه جاده ابریشم جدید چین است که این کشور را به آفریقا و آسیا وصل می‌کند. مقامات هندی گفته‌اند که مساله سرمایه‌گذاری هند در چابهار و واردات نفت از این کشور، محور اصلی مذاکرات هیات هندی با همتایان آمریکایی در روزهای اخیر خواهد بود.

درووا جیشانکار- کارشناس مسائل سیاست خارجی موسسه " بروکینز" در همین رابطه گفت: هند باید به دنبال خنثی کردن تحریم‌ها باشد. مسیرهای جایگزین نظیر هوایی نیز باید مدنظر قرار گیرند.

برای افغانستان نیز آثار تحریم‌ها بر اقتصاد جدی است: بندر چابهار مسیر حیاتی برای دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد است و به علاوه واردات کالا از کشورهایی چون هند باعث می‌شود وابستگی افغانستان به پاکستان کاهش یابد.

نظرات بینندگان