arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷

کارگروه زیست فناوری دریا تشکیل می شود

با این وجود پیش بینی شده که ارزش این محصولات با رشد سالانه ۹ درصد تا سال ۲۰۲۶ به ۷.۳ میلیارد دلار برسد. همچنین طبق برنامه ریزی های بلند مدت، تا سال ۲۰۲۶ محصولات زیست فناوری دریا تولید کننده بخش اصلی غذا و دارو برای مصارف انسانی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، حمایت از شرکت های دانش بنیان را یکی از سیاست های اصلی دولت اعلام کرد و گفت: از میان دو هزار شرکت دانش بنیانی که در کشور وجود دارد، ۲۴ شرکت مربوط به امور آبزیان، دریا و شیلات است.

به گزارش انتخاب،دکتر محمد پورکاظمی در نشست تعاملی با شرکت های دانش بنیان بخش شیلات، عنوان کرد: حمایت از ۲۴ شرکت دانش بنیانی که در عرصه آبزیان و دریا فعالیت می کنند، یکی از اولویت های موسسه بوده و شناسایی ظرفیت های همکاری بین دو بخش خصوصی و دولتی، نیازمند ایجاد شبکه پشتیبانی و هماهنگی های بیشتر است.

وی، با اشاره به اینکه احیای ذخایر، تامین پروتئین و پایداری تولید در آبزی پروری و صید، سه اولویت کاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به شمار می رود، افزود: این موسسه با در اختیار داشتن بیش از ۲۵۰ عضو هیات علمی و محقق، آزمایشگاه های مجهز و ۱۱ پژوهشکده و مرکز در سراسر کشور و ناوگان تحقیقاتی می تواند در پیشبرد اهداف زیست فناوری دریا یاری‌گر شرکت ها باشد؛ ضمن اینکه تمام شرکت های دانش بنیان شیلاتی می توانند با ۲۰ درصد تخفیف از خدمات آزمایشگاهی موسسه برخوردار شوند.

به گفته پورکاظمی، در حال حاضر نمی توان نقش زیست فناوری دریا را نادیده گرفت. به عنوان مثال، هم اکنون ۳ درصد درآمد ناخالص ملی تایلند از این طریق تامین می شود که نمود آن را می توان در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی به وضوح مشاهده کرد. این در حالی است که سهم درآمد ناخالص داخلی ایران در این زمینه با وجود برخورداری از پتانسیل قابل توجه در زمینه های مختلف دریایی، بسیار اندک و ناچیز است.

وی از تشکیل کارگروه زیست فناوری دریا در ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری برای پیگیری همکاری های لازم با شرکت های دانش بنیان در عرصه های زیست فناوری دریا خبر داد و گفت: حمایت های همه جانبه از شرکت ها، ایجاد شبکه هماهنگ در زمینه زیست فناوری دریا، ارائه لوایح حمایتی مورد نیاز به مجلس و تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز در اجرای طرح ها و پروژه های اثربخش از مهمترین وظایف این کارگروه به شمار می رود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، عنوان کرد: با توجه به گزارش سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی، ارزش جهانی تجارت ترکیبات زیست فناوری دریا در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۴.۵ میلیارد دلار رسیده که نشان از پتانسیل بالای فروش محصولات این بخش دارد.

وی ادامه داد: با این وجود پیش بینی شده که ارزش این محصولات با رشد سالانه ۹ درصد تا سال ۲۰۲۶ به ۷.۳ میلیارد دلار برسد. همچنین طبق برنامه ریزی های بلند مدت، تا سال ۲۰۲۶ محصولات زیست فناوری دریا تولید کننده بخش اصلی غذا و دارو برای مصارف انسانی باشد.

دکتر پورکاظمی با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد از لوازم آرایش و بهداشتی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود، افزود: ظرفیت خدادادی که در عرصه های دریایی و طبیعت ایران وجود دارد، می تواند واردات ۷۰ درصدی این اقلام را به حداقل برساند. به عنوان مثال، از سیستم های محصور شده کشت جلبک می توان بیش از ۵۰ هزار تن روغن استخراج کرد و حداقل ۴۰ فراورده بهداشتی و آرایشی جدید را به بازار فرستاد.

نظرات بینندگان