arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۱۹۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷

کاهش 35 درصدی حجم آب‌های سطحی کشور در سال گذشته

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سال گذشته حجم آب‌های سطحی کشور 35 درصد کاهش یافته است.این در حالی است که حجم آب های سطحی کشور در دهه 70، حدود 80 میلیارد متر مکعب بود. وی با بیان اینکه سال‌های اخیر با تغییرات اقلیمی شدیدی مواجه شدیم، افزود: تلاش می‌کنیم بخشی از آب‌شرب مورد نیاز شهرها و روستاها را از محل آب‌های سطحی موجود تامین و به شبکه فعلی متصل کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاهش 35 درصدی حجم آب‌های سطحی کشور در سال گذشته

محمد حاج رسولی‌ها امروز در نشست وزیر نیرو با استاندار، نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی و شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق کردستان اظهار داشت: این در حالی است که حجم آب های سطحی کشور در دهه 70، حدود 80 میلیارد متر مکعب بود.

وی با بیان اینکه سال‌های اخیر با تغییرات اقلیمی شدیدی مواجه شدیم، افزود: تلاش می‌کنیم بخشی از آب‌شرب مورد نیاز شهرها و روستاها را از محل آب‌های سطحی موجود تامین و به شبکه فعلی متصل کنیم.

حاج رسولی ها با اشاره به اینکه در استان کردستان عقب ماندگی هایی وجود دارد، تاکید کرد: قرار است سهم تخصیص کردستان از سه حوزه آبریز دریاچه ارومیه، سفیدرود و آب های مرزی بازنگری و افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان هم در این نشست گفت: از یک هزار و 689 روستای بهره مند از برق در استان، بیش از یک هزار و 240 روستا دارای سیستم بازفروش هستند که نیاز است به تکخوان تبدیل شوند.

هیوا لهونیان اظهار داشت: برای تکخوانی و اصلاح و بازسازی مشترکان روستاهای دارای شبکه بازفروش، 800 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای واگذاری انشعاب برق در استان وجود دارد، یادآور شد: در بحث ایجاد معابر روشنایی شهری با شهرداری چالش داریم و به نوعی بلاتکلیف هستیم که امیدواریم این مشکل نیز با اتخاذ تدابیر مناسب رفع شود.

لهونیان اضافه کرد: به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و مشکلات پیمانکاری بخش عمده ای از کار پروژه ها را شرکت برق انجام می دهد که بخاطر نداشتن ماشین آلات سنگین ویژه انجام این کارها با مشکل مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب هم در سخنانی اظهار داشت: استان کردستان از لحاظ تولید برق در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و 2 برابر مصرف مشترکان، برق تولید می کند.

علی اسدی با بیان اینکه با احداث و بهره برداری از پست 420 کیلو ولتی سنندج شبکه برق استان بسیار بهتر خواهد شد، افزود: در بحث تامین روشنایی معابر شهری تا جایی که مشارکتی باشد تلاش می کنیم به شهرداری ها کمک کنیم.

سرپرست شرکت آب منطقه ای کردستان هم در سخنانی اظهار داشت: نبود اعتبار کافی برای بهره برداری از سدهای سیازاخ و چراغ ویس از جمله مشکلات حوزه تامین آب شهرهای دیواندره و سقز است.

کامران خرم یادآور شد: در حوزه سد سیازاخ در چند روز گذشته با مشکل تامین آب شرب برای شهر دیواندره مواجه بودیم که با ذخیره سازی که انجام دادیم این مشکل در حال حاضر رفع شده است.

وی اضافه کرد: برای پرداخت خسارت به مالکان زمین های اطراف 2 سد سیازاخ و چراغ ویس به ترتیب نیازمند 160 و 100 میلیارد ریال اعتبار هستیم که امیدواریم وزارت نیرو در این زمینه کمک کند.

خرم افزود: عدم تخصیص عادلانه آب در حوزه های آبریز دریاچه ارومیه و نبود اعتبار برای حفظ نیروی انسانی لازم از جمله مشکلات شرکت آب منطقه ای کردستان است.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان