arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷

گزارش «نیویورک‌تایمز» از هفته خونین بصره/ تظاهرات‌کنندگان نمادهای قدرت سیاسی عراق را تخریب کردند

یک روزنامه آمریکایی گزارشی از وضعیت شهر بصره پس از التهابات روزهای گذشته منتشر کرده و نوشت: روز شنبه بخش شرقی بصره با افزایش نیروهای گشت شهری مواجه بود. این شهر که یک بندر مهم نفتی در مرز مشترک ایران و عراق است شاهد اعتراضاتی در خصوص کیفیت زندگی بوده که در روزهای اخیر به خشونت کشیده شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک روزنامه آمریکایی ضمن تفسیر وضعیت ناآرامی‌های شهر بصره در هفته گذشته، به بررسی ریشه‌های این ناآرامی در بغداد پرداخته و عدم توافق نظر در تشکیل یک ائتلاف را عامل ناتوانی در تصمیم‌گیری برای حل مشکلات بصره می داند.

به گزارش ایلنا، خبرنگار «نیویورک‌تایمز» در بغداد گزارشی از وضعیت شهر بصره پس از التهابات روزهای گذشته منتشر کرده و نوشت: روز شنبه بخش شرقی بصره با افزایش نیروهای گشت شهری مواجه بود. این شهر که یک بندر مهم نفتی در مرز مشترک ایران و عراق است شاهد اعتراضاتی در خصوص کیفیت زندگی بوده که در روزهای اخیر به خشونت کشیده شد.

«نیویورک تایمز» در تفسیر وضعیت این شهر عراق نوشت: این شهر علیرغم در آمد بالای حاصل از نفت از جمله فقیرترین مناطق عراق است. بصره از خشونت‌های تروریستی در سال‌های اخیر فرار کرده و جمعیت ساکن در آن با مشکلات خودشان دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بیکاری بالا، زوال زیرساخت‌ها و افزایش گروه‌های مجرمانه سازمان‌یافته که به ادعای این روزنامه آمریکایی با شبه‌نظامیان قدرتمند در ارتباط هستند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از جوانان و مردان بصره در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه علیه داعش عازم شهرهای شمالی شده‌اند و امروز بسیاری از آنها به شهرشان برگشته و با همین مشکلات روبه‌رو شدند. این مساله خشم آنها را افزایش داده و احساس ناامیدی را در آنها تقویت کرده است. آنها گمان می‌کنند قربانی جنگ شده‌اند بدون اینکه هیچ عواید اجتماعی-اقتصادی محسوسی برای آنها در پی داشته باشد.

با شروع تظاهرات‌ها در هفته گذشته گاها شاهد به خشونت کشیده شدن آنها بوده‌ایم. تظاهرات‌کنندگان نمادهای قدرت سیاسی عراق را نظیر آنچه به ایران وابسته است، تخریب کرده‌اند.

چند روز پیش دفاتر احزاب سیاسی محلی را به آتش کشیدند. این اتفاق شامل حال ساختمان شورای استان نیز بود.

جمعه شب این خشونت‌ها به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری ایران در بصره ختم شد. بعضی اعتراض‌کنندگان با اسپری گرافیتی‌های ضد ایران را روی دیوار ترسیم کردند.

به گفته مقامات امنیتی استان، ساختمان اصلی کنسولگری بدون خسارت باقیمانده است.

این رسانه با اشاره به محکومیت این اقدام توسط آمریکایی‌ها گفت که در خلال درگیری‌ها نیروهای امنیتی عراق روی معترضان آتش گشوده و ۱۵ تن در هفته گذشته کشته شده و بیش از ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند.

در بغداد سیاست‌مداران تحت فشارند که به تقاضاهای مردم پاسخ بدهند. انتخابات ماه می از سال ۲۰۰۵ تاکنون کمترین مشارکت را به خود اختصاص داده و احزاب سیاسی موفق به تشکیل یک ائتلاف اکثریت در پارلمان نشدند.

این شرایط سیاسی، وضعیت بصره را هم پیچیده کرده است. حیدرالعبادی نخست وزیر عراق که برای ماندن بر کرسی نخست وزیری تلاش می‌کند، فرمانده امنیتی محلی را بعد از اعتراضات به کشته شدن معترضان خیابانی در اوایل هفته، تغییر داد.

نیروهای حشد‌الشعبی اعلام آمادگی کرده‌اند که برای فروکش کردن خشونت‌ها، افراد خودشان را اعزام کنند. این جریان سیاسی امیدوار است بتواند کاندیدای نخست وزیری بعدی را انتخاب کند.

در جلسه ویژه پارلمان عراق که هفته گذشته برگزار شد، برخی مقامات خواستار حل مشکلات مردم بصره شدند اما هیچ برنامه مشخصی برای نحوه حل این مشکلات ارائه نشد.

نظرات بینندگان