arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷

روسیه: کمیته‌ای ۴۵ نفره وظیفه تدوین قانون اساسی سوریه را برعهده می‌گیرد

فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه گفت: تیم فنی نیز برای سرعت بخشیدن به تصویب نهایی اعضای کمیته قانون اساسی تشکیل خواهد شد. این کمیته شامل گروه کوچکی متشکل از ۴۵ عضو برای تدوین قانون اساسی جدید یا انجام اصلاحاتی در آن است و تشکیل آن براساس همان اصولی است که کمیته ۱۵۰ نفره براساس آن تشکیل خواهد شد. لاورنتیف اظهار داشت: یک سوم اعضای این گروه از نمایندگان دولت و یک سوم از مخالفان و بقیه از نمایندگان جامعه مدنی خواهند بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه تأکید کرد که شرکت‌کنندگان در مذاکرات ژنو درباره سوریه به صورت اولیه با دو لیست از نامزدها برای عضویت در کمیته قانون اساسی توافق کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه روسیا الیوم، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه گفت: نمایندگان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه و استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در پایان مذاکرات‌شان در ژنو با لیست دولت و مخالفان سوریه برای عضویت در کمیته قانون اساسی به صورت اولیه توافق کردند.

روز سه‌شنبه نشست نمایندگان کشورهای ضامن آتش‌بس و دی‌میستورا در ژنو برای برسی پرونده تشکیل کمیته قانون اساسی آغاز شد.

لاورنتیف گفت: تیم فنی نیز برای سرعت بخشیدن به تصویب نهایی اعضای کمیته قانون اساسی تشکیل خواهد شد. این کمیته شامل گروه کوچکی متشکل از ۴۵ عضو برای تدوین قانون اساسی جدید یا انجام اصلاحاتی در آن است و تشکیل آن براساس همان اصولی است که کمیته ۱۵۰ نفره براساس آن تشکیل خواهد شد.

این مسؤول روس اظهار داشت: یک سوم اعضای این گروه از نمایندگان دولت و یک سوم از مخالفان و بقیه از نمایندگان جامعه مدنی خواهند بود.

وی تأکید کرد: اکتبر دیدار جدیدی میان نمایندگان روسیه، ترکیه، ایران و سازمان ملل در ژنو برای بررسی بقیه مسائل مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی برگزار خواهد شد. تاکنون مساله ریاست کمیته و برخی مسائل دیگر حل نشده و شرکت کنندگان تصمیم دارند در سطح فنی فعالیت‌شان را ادامه دهند.

لاورنتیف ابراز امیدواری کرد که دی‌میستورا در آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی نقش موفقی داشته باشد.

همچنین قرار است دی‌میستورا ۱۴ سپتامبر مذاکرات مشابهی با کشورهای غربی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین اردن، مصر و عربستان درباره پرونده سوریه داشته باشد.

وزارت خارجه ترکیه نیز توافق اولیه با لیست نامزدها برای عضویت در کمیته قانون اساسی سوریه را اعلام و تأکید کرد که در نشست کشورهای ضامن آتش‌بس با دی‌میستورا درباره قواعد فعالیت کمیته صحبت شد.

اما منابع آگاه اعلام کردند که اختلافاتی میان حاضران در نشست درباره ادلب به وجود آمد و توافقی با جزئیات مربوط به لیست نامزدها صورت نگرفت.

به گفته منابع اختلافات بزرگی میان روسیه و ترکیه درباره اوضاع ادلب وجود دارد. روسیه اصرار دارد که برای مسکو پایان اوضاع سخت ادلب اولویت است اما ترکیه با عملیات نظامی در ادلب مخالف است.

از سوی دیگر، روسیه به شورای امنیت اعلام کرد که این کشور برای برگزاری نشست بین‌المللی درباره بازگشت آوارگان سوری با هماهنگی ترکیه و ایران برنامه‌ریزی می‌کند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گزارشی درباره نتایج نشست تهران ارائه و بر اهمیت شروع حل سیاسی بحران سوریه از تشکیل کمیته قانون اساسی تأکید کرد.

نظرات بینندگان