arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷

مصوبه بی سابقه پارلمان اروپا / اقدامات تنبیهی علیه مجارستان رای آورد

نمایندگان پارلمان اروپا در اقدامی بی سابقه رأی داده‌اند که اقدامات تنبیهی علیه مجارستان انجام شود؛ چرا که به ادعای آنان این کشور ارزش‌های اروپایی را نقض کرده است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرای مجارستان، به حمله علیه رسانه‌ها، اقلیت‌ها و نقض حکومت قانون متهم شده است که البته این اتهام‌ها را رد می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نمایندگان پارلمان اروپا در اقدامی بی سابقه رأی داده‌اند که اقدامات تنبیهی علیه مجارستان انجام شود؛ چرا که به ادعای آنان این کشور ارزش‌های اروپایی را نقض کرده است.

به گزارش ایسنا، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرای مجارستان، به حمله علیه رسانه‌ها، اقلیت‌ها و نقض حکومت قانون متهم شده است که البته این اتهام‌ها را رد می‌کند.

با این حال، بیش از دو سوم نمایندگان پارلمان اروپا به اقدامات تنبیهی علیه مجارستان رأی دادند. این اولین بار است که پارلمان اروپا در مورد یکی از اعضای اتحادیه اروپا چنین مصوبه‌ای دارد.

برای آن که اقدامات تنبیهی علیه مجارستان اعمال شود، باید رهبران دولت‌های اروپایی نیز با این مصوبه موافقت کنند.

بعید است که بالاترین اقدام تنبیهی ممکن یعنی تعلیق حق رأی در اتحادیه اروپا برای مجارستان به تصویب برسد؛ چرا که لهستان احتمالا چنین تصمیمی را وتو خواهد کرد.

بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد، اوربان به طور فزاینده‌ای در میان رهبران جریان‌های محافظه‌کار اروپایی منزوی شده است؛ هرچند احزاب ملی‌گرا حامی او هستند.

نخست‌وزیر مجارستان با سخنرانی در پارلمان اروپا از اقدامات دولتش دفاع کرد و گفت، این اتهام‌ها "باج‌خواهی" و توهینی به مجارستان هستند.

دولت مجارستان موضع سختگیرانه‌ای درباره مهاجران و پناهجویان اتخاذ کرده و از جمله کمک به پناهجویان را غیرقانونی اعلام کرده است.

علاوه بر این نگرانی‌های بسیاری درباره اعمال نفوذ در دادگاه‌ها، کمیسیون انتخاباتی و همچنین فساد گسترده ابراز شده است.

رأی‌گیری درباره مجارستان به شکافی در فراکسیون راست میانه پارلمان اروپا منجر شده است. احتمالا این رأی برای اوربان اهمیت چندانی نخواهد داشت؛ چرا که در خود مجارستان تصویر او به عنوان یک منتقد سرسخت اتحادیه اروپا را تقویت می‌کند.

نظرات بینندگان