arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۷

مصوبه کنگره اسپانیا: بقایای جسد ژنرال فرانکو جابجا می‌شود

طرح نبش قبر و جابجایی بقایای جسد «فرانسیسکو فرانکو» دیکتاتور سابق اسپانیا روز پنجشنبه در کنگره این کشور به رأی گذاشته و تصویب شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح نبش قبر و جابجایی بقایای جسد «فرانسیسکو فرانکو» دیکتاتور سابق اسپانیا روز پنجشنبه در کنگره این کشور به رأی گذاشته و تصویب شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ال پاییس، دولت «پدرو سانچز» در همین ارتباط به خانواده فرانکو 15 روز مهلت داده تا درباره محل جدید دفن جسد فرانکو تصمیم گیری کنند اما بازماندگان وی گفته اند که هیچ مسؤولیتی در قبال انتقال بقایای جسد دیکتاتور اسپانیا بر عهده نمی گیرند.
با توجه به این که حزب شهروندان و حزب مردمی به این طرح رأی ممتنع داده بودند، دولت مانعی بر سر راه برای تصویب آن نداشت.
ژنرال «فرانکو» پس از جنگ داخلی‌ اسپانیا، از سال 1939 تا هنگام مرگش در سال 1975 بر اسپانیا حکومت کرد.
رژیم فرانکو در طول حکومتش مرتکب مجموعه ای از نقض حقوق بشر علیه ملت اسپانیا شد که از آن با نام 'وحشت سفید' یاد می‌ شود. از جمله این جنایات می‌ توان به اعدام و کار اجباری زندانیان در اردوگاه ها اشاره کرد که عموماً علیه مخالفان سیاسی و ایدئولوژیک به کار برده می‌ شد.
جنایات دیکتاتور سابق اسپانیا به مرگ دستکم بین 200 تا 400 هزار نفر از شهروندان این کشور انجامید.
هیأت دولت اسپانیا در جلسه روز جمعه 24 آگوست (2 شهریور) خود، زمینه های نبش قبر فرانکو و انتقال جسد وی به مکان دیگر را بررسی و نهایی کرد.
هرچند دولت اسپانیا از ماه ژوئیه(تیر ماه) گذشته در صدد نهایی کردن مسأله نبش قبر فرانکو بوده، اما برخی مسایل حقوقی مانع تحقق اصلی ترین شعار تبلیغاتی نخست وزیر اسپانیا شده بود.
حزب مردمی و شهروندان، دو حزب اصلی‌ رقیب دولت بر این باورند که نبش قبر فرانکو ضرورت ندارد و به همین دلیل، به طرح نبش قبر و جابجایی بقایای جسد فرانکو رأی ممتنع دادند.
قبر فرانکو در منطقه ای به نام 'دره شهدا' قرار دارد که به دستور وی ساخته شده و در آنجا با 33 هزار و 872 رزمنده از دو جناح جمهوری خواهان و نیروهای ملی‌ که در جنگ داخلی کشته شدند، دفن شده است.
دولت سانچز پس از تصویب طرح نبش قبر و جابجایی بقایای جسد فرانکو، در متن فرمان خود آورده که از این پس، دره شهدا محل یادبود و ادای احترام به قربانیان جنگ داخلی‌ خواهد بود.

نظرات بینندگان